Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ULAŞTIRMA ŞURASI 2009’DA LOJİSTİK TARTIŞILDI

ULAŞTIRMA ŞURASI 2009’DA LOJİSTİK TARTIŞILDI

ULAŞTIRMA ŞURASI 2009’DA LOJİSTİK  TARTIŞILDI01.10.2009

ULAŞTIRMA ŞURASI 2009’DA TÜRKİYE LOJİSTİK ALT YAPISI VE LOJİSTİK YÖNETİMİNİN GELECEĞİ TARTIŞILDI

 

Uluslar arası Taşımacılık ve lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Kosta SANDALCI;

Konuşmasına daha bugünden 2023 hedeflerinin konmasının çok güzel bir gelişme olduğunu vurgulayan SANDALCI, Fiata’nın da bu forum ile ilgili UTİKAD’dan bilgi istediğini belitti.

Karayollarının “obez” bir hal aldığını belirten SANDALCI, “ 1950’li yıllardan bu yana birileri bizi karayolu taşımacılığına doğru itti. Ancak 2023 hedeflerinde artık karayolu değil, inter modal taşımacılık desteklenmeli” dedi.

Limanlarla ilgili özelleştirmelerin devam etmesi gerektiğini vurgulayan SANDALCI, havayolu kargo taşımacılığı ile ilgili olarak ise, havayolu şirketlerinin uçak alımlarına devam etmesi gerektiğini belirtti.

Yaşanan sel felaketinde lojistik köylerin öneminin bir kez daha anlaşıldığını vurgulayan SANDALCI, “ Eğer şimdi lojistik köyler olsaydı, sonuç bu olmazdı” dedi.

Kongrede gümrük ayağından kimseyi konuşmacı olarak göremediğine üzüldüğünü belirten SANDACI, gümrüğün lojistiğin önemli bir parçasını oluşturduğunu vurguladı. SANDALCI, “Gümrük sektörümüzde düzenleyici olmalı, engelleyici değil. Eğer transit taşımacılıkta gelişmek istiyorsak, bu alanda düzenlemeler yapmalıyız. Bugün lojistik hizmet üretenler gümrük hizmeti verememekte. İnanın bu çok kötü bir durum. Yurt dışında bu durumu anlatmakta dahi güçlük çekiyoruz” diyerek sözlerini noktaladı.

 

İstanbul üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi İşletme Bölümü Doç. Dr. Murat ERDAL;

Coğrafi konumumuzu iyi değerlendiremediğimizi belirten ERDAL, kamu kurum ve kuruluşları arasında iletişimsizlik olduğu söyleyerek, Türkiye’nin dış ticaretini geliştirmesi gerekliliğini belirtti.                                           

Lojistik eğitimleri ile ilgili olarak: “ Artık hemen hemen her üniversitede lojistik bölümü açılıyor. Fakat dersleri doktora yeterliliği olmayan kişiler veriyor. Bu çok ciddi bir sorundur” dedi.

Ayrıca mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak; “lojistik mezunlarına Orta düzey yönetici belgesi veriliyor fakat bunun hiçbir anlamı olmuyor. Bu çocuklar gümrük müşaviri olmalı fakat sınavlar çok zor. Yapılan sınavlarda Başka bir ülkenin gümrük mevzuatından sorular oluyor. Bu sistem düzeltilmeli” dedi.

 

Okan Üniversitesi Uluslar arası Lojistik Bölümü Başkanı Mehmet TANYAŞ;

Lojistiğin kısa tanımını yaparak, taşıma modları arasında dengenin sağlanması gerektiğini vurguladı. TANYAŞ, “ Üreticiler güven duymadıkları için depolama çözümlerini dahi kendi bünyelerinde sağlıyorlar. Sektörde güven eksikliği var. İlk önce bu sorun çözülmeli” dedi. Lojistik sektöründe kobilere destek olmadığını söyleyen TANYAŞ, serbest bölgelerde de lojistik firmalarının yer alması gerektiğini, lojistik köylerin kurulup bir an önce faaliyete geçmesi, transit ticaretin ve komşu ülkelerle ticaretin gelişmesi, kayıt dışı ekonomi sorununun çözülmesi gerektiğini vurguladı. TANYAŞ’ ın ele aldığı konular arasında lojistik eğitim - araştırmanın desteklenmesi de yer aldı. TANYAŞ, “Sektördeki yabancı sektör payına dikkat edilmeli” dedi.

 

International Transport forum (ITF) Genel Sekreteri Jack SHORT;

Kriz nedeniyle şuan büyümenin nerden ve nasıl olacağı belli değil yorumunu yaparak, bu durumda ülke olarak ulaştırma sistemlerinin incelenmesi gerektiğini vurguladı. “Projeler iyi değerlendirilmeli, paramızı iyi kullanmalıyız, doğru yatırımlar yapmalıyız. Tedarik zinciri yönetimi çok önemlidir. Enerji tasarrufu için, karbondioksit salınım oranlarının düşürülmesi için neler yapılabilir? Ulaşım sistemleri daha nasıl güvenli olabilir? Bu soruları kendimize yöneltmeliyiz” dedi.

Yaşanan global krizde mega şirketler olarak adlandırılan büyük firmaların önem kazandığını, kriz sonrasında da bu şirketlerin sektörde belli bir tekel oluşturacağını savunan SHORT, buna dikkat edilmesi gerektiğini söyledi.

SHORT Türkiye ile ilgili; “Türkiye karayoluna bağımlı bir ülke. Bu bir risktir. Bir master plana ihtiyacınız var. Limanlarınızı serbestleştirmeli, RO - RO sistemlerinizi genişletmeli, demiryolu ağınızı modernleştirerek yaygınlaştırmalısınız” dedi.

Ulaşımda innovasyonun önemine değinen SHORT, ITF 2010’da bu konunun irdeleneceği bilgisini vererek bizleri de forum’a davet etti.

 

Heriot – Watt University, Logistics, UK prof. Alan CMKINNON;

2000-2050 dönemine ait bir çalışma yaparak sektörün bu dönem içerisinde %30’luk bir büyüme kazanacağını beklediklerini ancak yaşanan küresel kriz nedeniyle bu beklentilerin geçerliliğini yitirdiği kaydetti.

Ayrıca, İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre lojistik sektörünün küresel ısınmadan etkilendiğinin ortaya çıkmasından sonra, küresel kriz nedeniyle oluşabilecek sellere, afetlere karşı çalışmalar yapıldığını ve önümüzdeki 20 yılda “Esnek Lojistik, Akıllı Lojistik” terimlerinin çok fazla kullanılacağı söyleyen MCKINNON, hedefin karbon salınımını azaltmak olduğunu söyledi.

Bunun yanı sıra, RFID teknolojisinin önemine değinen MCKINNON, “2023’de RFID çok fazla kullanılacak. Araçların %90’ında takip cihazları olacak, acil durum planları yapılarak sistemlere entegre edilecek ve böylece tedarik zincirindeki kırılmalar azaltılacak” dedi.

 

 

European Commision Directorate-General for Energy and Transport, Head of unit Pawel STELMASZCZYK;

AB’nin lojistik Eylem Planı hakkında bilgi veren STELMASZCZYK, bu planın amacının 2007-2008 yılları için “yapılan ticaretle baş etmek” olduğunu fakat yaşanan ekonomik kriz nedeniyle bu planın amacının şuan için “ticareti arttırmak” olduğunu söyledi.

STELMASZCZYK; “Ticarette para akışı, ticaretin optimum seviyeye çıkartılması vb. bu planın içeriğini oluşturuyor” dedi.

STELMASZCZYK, Avrupa’da taşıma modlarında yeniden yapılanmanın söz konusu olduğunu ve bu yapılanmanın %70’ini demiryolunun oluşturduğunu belitti.

Ayrıca “Yeşil koridorlar” hakkında bilgi veren STELMASZCZYK, 9 Aralık’ta Brüksel’de bu konuda bir toplantının yapılacağını bildirdi.

 

Ankara Lojistik Üssü Başkan Vekili Hakan BEZGİNLİ;

Karayolu filomuzun “obez” olmadığını savunarak, “eğer şuan kotalar ile ilgili sorun yaşıyor isek, bu karayolu filomuzun iyi olmasındandır” dedi.

BEZGİNLİ, ayrıca Ankara Lojistik Üssü hakkında detaylı bilgi verdi.

 

TND Yönetim Kurulu Başkanı Recep YILDIZ;

Sektörün geçmişinden bahsederek başladığı konuşmasında, sektörde çeşitli temsilci birliklerin bulunduğunu söyleyerek sektörü birleşmeye davet etti. YILDIZ, sektöre seslenerek “Kobi olmalıyız, birleşmeliyiz, bir federasyon altında toplanmalıyız. Bakanlığın bazı yetkilerini alarak bazı eksiklikleri gidermeliyiz. Sektöre teşvik verilmesi için beraber çalışmalıyız” dedi.

 

TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısı Yardımcısı Veysi KURT;

KURT, “Demiryolu ağı alt yapımızın çok kötü durumda olduğunu, demiryolu ağının ve limanlarımızın iyileştirilmesi gerektiğinin farkında olduklarını belirtti”. Bunun yanı sıra gümrük işlemlerinin çok fazla zaman aldığını ve bunun ciddi bir sorun olduğunu söyleyen KURT, 100 saatlik bir tren yolculuğunun ardından sadece gümrük işlemleri için vagonların 10 saat gümrükte beklediklerini söyledi. Özel sektör katılımının çok önemli olduğunu belirten KURT, lojistik köylerin yapımında özel sektörün aktif rol alması gerektiğinin altını çizerek istekli olan var ise, “gelin görüşelim” dedi.

 

Panelde Ayrıca; Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısı M.Nesip KEMALOĞLU, karayollarının mevcut durumu hakkında bilgi verirken; University Karlsruhe (TH), Germany’den Prof. Werner ROTHENGATTER de sektörde gelecekte nelerin olması beklendiği konusunda bir sunum yaptı. Bunun yanı sıra, PS IGC TRACECA, Secretary General, Mr. Azerbaijan Zhantoro SATYBALDYEV,  RODER Genel Sekreteri Serdar Türkay ve Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz İşletmeciliği ve yönetimi Yüksek Okulu Bölüm Başkan yardımcısı Doç Dr. D. Ali DEVECİ de bizlerle değerli bilgiler paylaştı.