Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / DEMİRYOLUNDA ASLAN PAYI

DEMİRYOLUNDA ASLAN PAYI

DEMİRYOLUNDA ASLAN PAYI24.11.2009

Marşlara konu olan demiryollarına yatırım yeniden hızlanıyor. 2010 bütçesinde 1950’den bu yana ilk kez otoyollardan fazla pay ayrıldı.

Atatürk döneminde yapılan atılım nedeniyle marşlara konu olan demiryolu atılımı yeniden başlıyor. Türkiye’nin en yatırımcı kuruluşlarından Ulaştırma Bakanlığı, 2010 yılı bütçesinde en büyük yatırım bütçesini demiryollarına ayırdı. Demiryollarına ayrılan yatırım bütçesi 3.8 milyar dolarla, karayollarını geride bıraktı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 1950’li yıllardan sonra ilk kez demiryolu yatırım bütçesinin karayolunu geçtiğini belirterek, “Bu da demiryollarının gelecekte ne kadar öne çıktığını göstermektedir” dedi. Bakan Yıldırım bakanlığının bütçesiyle ilgili yaptığı sunumda bakanlık ve bağlı kuruluşlarının 2010 yılı toplam bütçesinin 15 milyar 208 milyon 178 bin TL olduğunu bildirdi. Bakanlığın yatırım bütçeleri hakkında bilgi veren Yıldırım, karayollarına 3 milyar 73 milyon TL’lik bir yatırım bütçesi öngörüldüğünü söyledi.

60 MİLYARLIK YOL TALEBİ VAR

Bakan Yıldırım, ulaştırmanın bütün alanlarında toplam 430 ana proje bulunduğunu, toplam yatırım tutarı 102 milyar 553 milyon 310 bin TL olan projelerde gerçekleşmenin 47 milyar 867 milyon TL olduğunu da ekledi. Yıldırım, yatırımların ortalama tamamlanma süresinin ise 7-8 yıl olduğunu bildirdi. Karayollarına ilişkin bilgi veren Yıldırım, bugün bölünmüş yol uzunluğunun 17 bin 220 kilometreye ulaştığını söyledi. Bakan Yıldırım, bölünmüş yolların getirdiği tasarrufun 3 milyar 730 milyon TL’ye ulaştığını, bölünmüş yollarda 1 milyon 614 bin ton karbondioksit gaz emisyonunun daha az salındığını ifade etti. Son 7 yıldır eldeki imkanlarla ve olağanüstü gayretle yol yaptıklarını, ancak kaynakların talebe yetmediğini vurgulayan Yıldırım, vekillerden gelen yol taleplerinin yerine getirilebilmesi için gereken kaynağın 60 milyar TL olduğunu söyledi.

‘SU BÖREĞİ PİŞİRİR GİBİ YAPIYORUZ’

Kaynak yetersizliği nedeniyle koridorlarda çalışmaya ağırlık verdiklerini de ifade eden Yıldırım “Koridorlar, atardamarlar, ana damarlar önce açılmalı, kılcal damarlara sonra müdahale edilmelidir. Onun için çalışıyoruz” dedi. Yıldırım, ‘su böreği pişirir gibi’, alt-üst dolgu, kaplama yaparak, kademe kademe yolları tamamladıklarını anlatırken, trafik altında bu çalışmaların yapılmasının da işin zorluğunu oluşturduğunu kaydetti. Yıldırım, bakanlığının görev alanındaki yol trafik levhalarından şikayet etti. “Yol trafik levhalarından şikayetçiyim. Gerek şehir içi gerekse şehirlerarası, bu konuda ciddi sıkıntımız var” diyen Yıldırım, 2010 yılında bu konuda kapsamlı bir proje yapacaklarını, sürücünün hiçbir ilave bilgiye ihtiyaç duymadan istediği yere yol işaretleriyle varabilmesini sağlayacak yeni bir işaretlendirmeyi hayata geçireceklerini bildirdi.

Galataport ihalesi 2010’da

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2005 yılında yapılan ihalesi büyük tartışmalara neden olan ve iptal gören Galataport’ta yeniden ihaleye çıkılacağını açıkladı. Bu konuda gerek imar, gerekse hukuki konularla ilgili sorunların tamamen çözüldüğünü belirten Yıldırım, Özelleştirme İdaresi ve Maliye Bakanlığı’nın hazırlık yaptığını ve 2010 yılında Galataport ihalesine çıkılacağını bildirdi. 2005 yılında işadamı Mehmet Kutman ile İsrailli işadamı Sami Ofer konsorsiyumuna ihale edilen Galataport Liman Projesi, “rant” iddialarıyla büyük tartışmalara neden olmuş, Danıştay’ın imar planlarına ilişkin gerekçeli kararından sonra 2006 yılında ÖİB tarafından ihale iptal edilmişti.

TCDD kutsal topraklarda Bin Ladin’le tren işletecek

TCDD Genel Müdürlüğü, Mekke-Medine arasında yapımı devam eden hızlı demiryolunu işletmeye hazırlanıyor. Altyapısı Çinliler tarafından sürdürülen demiryolunun üst yapısı için Suudiler ihaleye çıktı. Hızlı demiryolunun üst yapı inşaatı, sinyalizasyon sisteminin kurulması ve hattın 12 yıl süre ile işletilmesi ihalesinde TCDD, Siemens ve Suudi Bin Ladin şirketinin  oluşturduğu konsorsiyumun yanı sıra Fransız, İspanyol, Çinli ve Koreli firmaların yer aldığı dört ayrı konsorsiyum ön yeterlilik aldı. TCDD’nin içinde bulunduğu konsorsiyumun, gelecek yılın ocak ayında teknik, haziran ayında ise mali teklifini Suudiler’e sunmak için çalışmalarını sürdürdüğü kaydedildi. Konsorsiyumun iş planına göre, Siemens firması hızlı tren hattının sinyalizasyon işlerini yapacak ve hızlı tren setlerini temin edecek, Suudi Bin Ladin şirketi üst yapı inşaatını tamamlayacak ve TCDD de 12 yıl süreyle hızlı trenleri işletecek. Buna göre, TCDD’nin içinde yer aldığı konsorsiyumun ihaleyi kazanması durumunda, Müslüman olmayanların giremediği ‘Harameyn’ bölgesinde hizmet verecek hızlı trende TCDD personeli çalışacak.

Demiryolu yatırımları son 7 yılda Atatürk dönemini yakaladı

1924 öncesi:             4138 km
1923-1938:               2.981 km
1939-1950.                 597 km
1950-2002:                 541 km
2002-2009 :               2734 km

Toplam:                    10.991 km

Kaynak: Kıymet SEZER - STAR