Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / TCDDNİN 2010 VE 2012 YATIRIM PROGRAMI

TCDDNİN 2010 VE 2012 YATIRIM PROGRAMI

TCDDNİN 2010 VE 2012 YATIRIM PROGRAMI09.12.2009

TCDD, 2010 ve 2012 yatırım programını belirledi. Program kapsamında Türkiye'nin her köşesine sağlıklı demiryolları ulaşım hattı kurulacak. Hatta demiryolları uluslararası hatlarda da kullanılacak.

Program kapsamında Türkiye'nin her köşesine sağlıklı demiryolları ulaşım hattı kurulacak. Hatta demiryolları uluslararası hatlarda da kullanılacak.

Demiryollarının diğer ulaşım araçları içindeki payı yolcu taşımacılığında yüzde 2, yük taşımacılığında ise yüzde 5 seviyesinde. Ancak, ulusal ve uluslararası hatlarda demiryollarını ve demiryolu hizmetlerini geliştirip çeşitlendirmeyi hedefleyen Türkiye, ulaşım alanındaki yatırımlarının önemli bir kısmını da demiryolu taşımacılığına ayırdı.

Üç kıtayı buluşturan, deniz ve karayollarının kavşak noktası Türkiye, ulaşım ve taşımacılıkta rotasını raylarla belirleyecek. T.C. Devlet Demiryolları (TCDD), 2008'de rekor seviyede yük taşıdı. 2002'ye göre yüzde 43 artış kaydedilerek 23 milyon tonluk yükün lojistiği raylar üzerinden gerçekleştirildi. Ayrıca taşınan yolcu sayısı da yüzde 10 artarak 81 milyona ulaştı. 2023 ve 2035 hedeflerinin belirlendiği 10'uncu Ulaştırma Şurasında da öncelik, demiryolu yatırımları ve projelerine verildi.

Şura'da öne çıkan bir başka önemli konu da demiryollarına yapılacak söz konusu tüm yatırımların sürekliliğinin sağlanması oldu. Sürece siyasi iktidar değişikliklerinden etkilenmeyecek bir ivme kazandırılmasına karar verildi.

GELECEK RAYLAR ÜZERİNDE

Modernizasyon çalışmaları kapsamında TCDD, 2010 ve 2012 yatırım programını ve projelerini belirledi. Yük ve yolcu taşımacılığında demiryolunun öne çıkacağı gelecek vizyonunda Türk halkı ve firmalar raylar üzerinde çok daha ucuz, konforlu ve hızlı ulaşım imkanı bulacak. 2010-2012 dönemini kapsayan üç yıllık süreçte bir uçtan bir uca Türkiye'nin her köşesine sağlıklı demiryolu ulaşım hata kurulacak.

Bu projeler kapsamında Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi ve Kayseri Kuzey Geçişi Varyantı tamamlanacak. Ankara- istanbul ve Ankara-Sivas Hızlı Tren projelerinin inşaat çalışmalarına ise devam edilecek. Boğazköprü-Ulukışla-Yenice, Mersin-Yenice, Adana-Toprakkale Sinyalizasyon, Telekominikasyon Tesislerinin Yapım ve Altyapı İyileştirmesi projesi işletmeye alınacak. Sekiz adet lojistik merkez açılırken yaklaşık bin 774 kilometre yol yenilenecek. 16 adet 'hızlı tren seti' temin edilecek, üç adet 'otomatik tren muayene istasyonu' ve 39 adet 'akaryakıt istasyonuna ikmal tesisi' kurulması programlanacak.

Ayrıca Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli demiryolu yapımı ile Irmak-Karabük-Zonguldak sinyalizasyon, elektrifikasyon ve telekomünikasyon tesisleri yapımı ve altyapı iyileştirilmesi gerçekleştirilecek. Muhtelif hat kesimlerinde toplam bin 47 km sinyalizasyon, elektrifikasyon, telekom tesisi ve 1232.5 kilometre elektrifikasyon tesisi kurulacak.

Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş. (TÜLOMSAŞ) Genel Müdürlüğü'nde 173 adet Dizel Elektrikli Anahat Lokomotifi imaline ve Türkiye Vagon Sanayi Anonim Şirketi (TÜVASAŞ) Genel Müdürlüğü'nde 84 araç DMU Tren Seti üretimine başlanması planlanan projeler arasında yer alıyor.

Neler yapıldı ve neler yapılıyor?

Sakarya'da hızlı tren ve metro araçları fabrikası kurularak üretime başlandı. İstanbul metrosunun araçları bu fabrikada üretiliyor. İlk yerli üretim metro teslim edildi.

Yerli ray üretimi desteklenerek Karabük Demir Çelik Fabrikalarından 2008'de yaklaşık 64 bin ton ray alınarak hat yenileme ve bakım çalışmalarında kullanıldı.

Çankırı'ya makas fabrikası, Afyon ve Sivas'a travers fabrikası kuruluyor. Böylece hızlı tren ray ve traversleri ülkemizde üretilebilecek.

* TCDD ve MKK işbirliğiyle Türkiye'de ilk defa tren tekerleği üretiliyor.

* Öte yandan Eskişehir ve Adapazarı tren imalat ve ihracat merkezi oluyor. Avrupa, Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine TÜLOMSAŞ'ta dizel elektrikli lokomotif üretmek için General Elektrik (GE) ile stratejik ortaklık anlaşması imzalandı.

* TÜVASAŞ'ta DMU ray otobüsü üretimi için lisans alınarak prototip imalat çalışmalarına başlandı.

* Tekirdağ-Muratlı demiryolu yıl sonunda, Kemalpaşa-Turgutlu 2010 başı itibariyle hizmete açılacak.

* Yerel yönetimle işbirliği yapılarak İzmir'de (EGERAY) Aliağa-Cumaovası arasında metro standardında banliyö işletmeciliğine geçilmesi planlanıyor.

* Sinyalsiz hatları sinyalli hale getiriyoruz. Mersın-Adana-Toprakkale ve Yenice-Bogazköprü hattının sinyal yapımına başlandı. Irmak-Karabük-Zonguldak hattının sinyal ihale hazırlıktan tamamlandı.

* Demiryolu araç parkı yenilendi. 31 adet dizel elektrikli ana hat lokomotifi ve 760 adet yuk vagonu imal ettirilerek araç parkına katıldı. 32 set banliyö, 12 set ray otobüs, 10 adet dizel lokomotif, bin 228 adet yük vagonu 2009'da demiryollarının araç parkına katılıyor. Halen bin 500 kilometrede demiryolu inşası devam ediyor.

* Çin'den batı Avrupa'ya kadar kesintisiz demiryolu bağlantısını sağlayacak olan Kars-Tiflis-Baku demiryolunun temeli atıldı.

* İhtiyaç fazlası atıl durumdaki taşınmazlar değerlendirilerek demiryolu yapılıyor. Bu yöntemle 2008'de 250 milyon dolar gelir elde edildi.

Kaynak: www.UlasimOnline.Com