XLIX. Hafta Kuru Yük Piyasa Raporu 30 Kasım-4 Aralık
GENEL BAKIŞ
BDI DEĞERLENDİRMESİ
"Baltık Dry Endeksi aşağı yöndeki trendini tekrar yukarıya döndürmeyi başarabildi. % 2,5 civarında düşen Supramax Endeksi hariç diğer endeksler arttı. Capesize piyasası yine lider rolüne soyunarak hafta süresince % 5 civarında yükseldi. Ortalama günlük capesize TC kazançları tekrar 70 bin doların üzerine çıktı.
19 Kasım tarihinde 4661 ile yılın en yüksek seviyesine çıkan ve o tarihten sonra 8 seans üst üste düşüşün ardından geçen Salı günü 3836’ya kadar gerileyen BDI Çarşamba’dan sonra toparlanmayı başardı ve % 3’ün üzerinde bir haftalık artış sağlayarak 4107 puandan Cuma gününü kapattı.
Brokerler Christmas tatili öncesi yenilenen yük arzına dikkat çekiyor. Limanlardaki sıkışıklık da devam ediyor. Atlantik bölgesi dengeli kargo tonaj oranı ile başı çekerken Avustralya'lı madencilerin desteği ile Pasifik Bölgesi de umut vaad ediyor. "
"Yeni yılın ilk çeyreğinde daha çok yeni inşa geminin ticarete girmesi sonucunda tonaj arzının getireceği baskı ile endeksin aşağı yöne dönmesi söz konusu olabilir. Ancak 2010 yılının sonuna kadar bütün gemi tiplerinde % 40 civarında siparişin, aşırı kapasite endişeleri yüzünden gecikeceği veya iptal edilebileceği tahmini COSCO Başkanı tarafından Shanghai’deki bir konferansta ileri sürüldü. COSCO Başkanına göre bu yıl 160 milyon dwt kapasitesinde kuru yük gemisi teslim edilmesi gerekirken Ekim sonu itibarıyla sadece 94 milyon dwt kapasitesinde gemi, yani orijinal siparişlerin % 60’ı teslim edilebildi.
Kuru yük piyasası için teslimlerdeki gecikmeler ve hurdaya çıkarma oranları çok önemli. Çünkü daha az sayıda geminin hizmete girmesiyle ve talepteki artışla beraber bu yılın ilk dönemlerinde dile getirildiği gibi korkulan felaket senaryosu gerçekleşmeyebilir."
BDI |
|
|
|
|
PTESİ |
SALI |
ÇARŞ |
PERŞ |
CUMA |
3887 |
3836 |
3918 |
4062 |
4107 |
PİYASA HABER&YORUMLARI
Çin’in 2009 demir cevheri ithalatının 600 milyon tona ulaşması bekleniyor
Çin’in 2009 yılı toplam demir cevheri ithalatının geçen yıla göre 1/3 oranında artarak 600 milyon tona ulaşmasının beklendiği hükümet tarafından açıklandı. Aynı açıklamada ülkenin bu yıl toplam 571 milyon ton ham çelik üretimi gerçekleştirmesinin beklendiği belirtildi. Ekim sonu itibarıyla demir cevheri ithalatı 514.8 milyon ton ile geçen sene aynı döneme göre % 36,75 daha fazla. 2008 yılında Çin toplamda 443.7 milyon ton demir cevheri ithal etmiş ve 500.5 milyon ton ham çelik üretmişti. Çin çelik fabrikalarının yıllık üretim seviyelerinin 700 milyon tona ulaştığı bildiriliyor.
Kömür ticaretinde beklentiler yüksek
"Dünyanın en önemli termal kömür ithalatçısı Japonya’nın termal kömür ithalatının 2010 yılında da 2009 yılındaki seviyesinde, diğer bir deyişle 110 milyon tonda kalacağı tahmin ediliyor. Japonya 2008 yılında 124 milyon ton termal kömür ithal etmişti. Kömür ithalatındaki 2008 yılına göre düşüş olması ülkenin çevre ile ilgili endişeler yüzünden gittikçe daha fazla nükleer enerji kullanmasından kaynaklanıyor.
Diğer önemli bir kömür ithalatçısı olan ve bu yıl 42 milyon ton civarında kömür ithal etmesi beklenen Hindistan’ın 2010 yılı kömür ithalatının ise 70 milyon tonu bulması bekleniyor.
Hindistan gibi kömür ithalatının artması beklenen diğer bir ülke ise Çin. Bu yılki ithalatının 100 milyon tonu aşması beklenen Çin’in gelecek bir kaç yıl içerisinde ithalatının 200 milyon ton civarında gerçekleşmesi bekleniyor.
Bu arada Asya’nın en büyük kömür ihracatçısı olan Endonezya Hindistan ve Çin’e olan satışlarını artırmaya çalışıyor. Endonezya geçen yıl 53 milyon ton olan üretimini bu yıl 100 milyon tona çıkardı."
Ukrayna’nın hurda ihracatı 2009 yılında arttı
Ukrayna Hükümetine göre bu yıl Ekim ayında ülkenin hurda demir ihracatı Eylül ayına göre % 26,3 azalarak 129,950 ton olarak gerçekleşti. Ocak-Ekim 2009 dönemi hurda ihracatı geçen sene aynı döneme göre % 25.1 artarak 726.800 tona ulaştı. Ülkenin 2008 hurda ihracatı 2007 yılına göre % 6,7 azalarak 630.180 ton olarak gerçekleşmişti.
CAPESIZE
Capesize piyasası geçtiğimiz haftaya düşüş ile başladı; piyasada kazançları yukarı çekecek boyutta yük yoktu. Hafta ilerledikçe ilk önce Atlantik piyasasında yükseliş oldu daha sonra Pasifik bölgesinde kazançlar arttı. Kiracılar açık olup hemen bağlayabileceklerini düşündükleri gemilere ekstra paralar ödemeye meyilliydiler. Sonuçta hafta boyunca kazançlar %16 oranında artarak günlük ortalama Cape kazancı 72.074 Usd'ye ulaştı. Şu anda Cape'ler için piyasada yükseliş trendi hala destekleniyor; aynı zamanda 2010 başını kapsayacak şekilde kısa periyod işlerinde artış olacağı düşünülüyor.
PANAMAX
Geçtiğimiz hafta Panamax'lar için spot piyasada bol olanaklar vardı. Pasifik bölgesi haftayı az bir yükselişle kapatırken, Atlantik bölgesi Panamax'lar için birçok iş imkanı sundu. Dolayısıyla bu bölgede bağlanan Panamax'ların kazançları çok daha yüksekti. Yükselmesi beklenen Cape piyasasının da desteğiyle bu hafta Panamax'ların kazanç artışlarına sahne olması öngörülüyor.
SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE
Handymax'lar geçtiğimiz hafta yüksek tonajlar gibi piyasa umduğunu bulamadı. Kazançlar hafta boyunca ortalamaya vurulduğunda yaklaşık %3 oranında düştü.
COASTER
Şu anda Avrupa Coaster piyasasında artı ya da eksi yönde aşırı bir gidiş beklenmiyor. En büyük öngörü, en son yapılan bağlantılardaki navlunların korunacağı yönünde. Şu anda piyasada, kötü hava koşulları, dalgalanan yakıt fiyatları,kiracı ve armatörler arasındaki anlaşamama durumu ve birkaç hafta öncesinde var olan kadar talep olmaması nedeniyle piyasanın ciddi bir artışa sahne olmayacağı düşünülüyor. Coaster piyasasında dikkati çeken başka bir husus ise, normalde yılın son zamanlarında piyasanın yılın son yüklerini bağlamak adına yapması öngörülen ani tavan durumunun bu sene oluşmamış olması. Geçtiğimiz hafta coaster piyasasında sadece hurda ve mineral işlerinde bir artış görüldü. Şu anda hem spot piyasada hem de kontrat bazında satıcılar satmak alıcılar da almak istiyor. Fakat hem 2009 hem de 2010 için piyasada çok umut verici öngörüler olmaması tüm piyasa oyuncularının yavaş hareket etmesini sağlıyor. Şu anda Karadeniz bölgesinde, metal, mineral ve hububat yükleri sayesinde coaster armatörleri para kazanabiliyorlar.
BAĞLANTILAR
CAPESIZE
Alpha Prudence ' 177.885 dwt blt 08 Dely Bayuquan spot TCT via W.Australia redel S'pora Japan USD 74,500 acct Japanese chars
Eternal Bright ' 139.806 dwt blt 81 Dely N.Chına endDec TCT redel S'pore -japan USD 38.000 acct Suek
Samsara 150.393 dwt blt 95 Dely Cigading midDEc TCT via Brazil in D/c redel S'pore Japan USD 52.000 acct HMM
Lowlands Phonix' 177,036 dwt blt 04 DelyXingang 14/18 Dec TCTvia Aurstralia redel China USD 60,000 acctBHP Billition
Andros Warrior' 171,931 dwt blt 86 Dely Chına midDec TCT via W.Australia redel Chına USD 42,000 acct Vitol (recent)
CIC Captain Veniamis ' 171,448 dwt blt 01 Dely Rotterdam 07 /10 Dec TCT via Brazil redel Far East USD 100,000 acct unnamed chars
Formasabulk Clement' (CTC relet) 170,085 dwt blt 01 Dley Shangai 11/13 Dec TCT via W. Austaralia redel China USD 65,000 acct Riı Tinto
Golden Feng' 169,000 dwt blt 09 Dely Redcar 17/20 Dec TCT translantic R/v redel Skaw -Passero USD 70,000 acct Cargill
Shin Heiryu' 203,316 dwt blt 03 Dely Skaw 06/10 Dec TCT via Brazil redel China USD 92,000 acct Sinochart (recent)
PANAMAX
Suerte ' 72.515 dwt blt 95 Dely Guangzhou ppt TCT via Indonesia redel S.Korea USD 38.000 acct S.Korean chars
Magpie ' 64,818 dwt blt 81 Dely Qingdio 30Nov/03 TCT via Indonesia redel Chına with bauxite USD 15,500 acct Winning
Coal Pride' 72.493 dwt blt 97 Dely Dalian 01/05 Dec TCT via NoPac &PG redel PMO USD 37.000 acct unnamed chars
'Anna Smile ' 74,823 dwt blt 04 DelyLulea ppt TCT via Baltic redel Hamburg USD 30.000 actt Atlantic Coal and Bulk
Ruby Crest' 73.330 dwt blt 97 Dely Syrabaya ppt TCT via Indonesia rdel Taiwan USD 40.000 acct J.Aron
Lioness C' 66.569 dwt blt 83 Dely Xinsha 06/10 dec TCT 3L'legs 1 st via Indonessia redel Chına USD 17.500 acct Danzas
Handy V ' 64,780 dwt blt 83 Dely PMO 28 Nov/02 Dec via Iran redel China USD 31.000 acct unnamed chars
Agia Filothei ' 76,764 dwt blt 88 Dely Zhangzhou spot TCT via Indonesia redel China USD 22,000 acct unnamed chars
Tom Orient ' 76,636 dwt blt 08 Dely Port Kembla 18 /24 Dec TCT via Australia redel S'pora Japan USD 29,500 +USD 850,000
Ogna' 75,825 dwt blt 08 Dley retro Liverpool 26 Nov TCT Via USEC redel Continent USD 31.000 acct Oldendorff
Caot.Stefanos ' 74.077 dwt blt 02 Dely Haldia 05/07 Dec TCT via Richards Bay redel Thailand USD 30,000 acct unnamed chars
Levendo' 73,931 dwt blt 01 Dely Kahima 05/10 Dec TCT NOPAC redel S'pore Japan USD 31.000 acct unnamed chars
Fortune Sunny ' 70.198 dwt blt 84 Dely Santos 07/12 Dec TCT via Richards Bay redel India USD 34.000 acct unnamed chars
Full Beauty' 70,198 dwt blt 94 Dely Santos 07/12 Dec TCT redel S'pore Japan USD 34.000 + USD 650,000 BB acct Cargill
Volunnia ' 76,015 dwt blt 02 Dely CJK 08/14 TCT Dec TCT vie EC Australia redel china USD 31,000 acct Daeyang
Achilles II ' 75,785 dwt blt 04 Dely Kaohsiung 04/10 Dec TCT via Philippines redel Japan USD 35,000 acct NYK
Saldanha' (Cosco relet) 75,500 dwt blt 04 Dely Flushing spot TCT 2 l'legs 1 st via Colombia & Mobile redel Skaw-Passero USD 34,000 acct Bunge
Angelic Grace ' 74,750 dwt blt 01 Dely Nantong 07/13 TCT Dec TCT vie Indonesia redel china USD 31,000 acct Noble
Aowisdom ' 68,355 dwt blt 88 Dely Dangjin 08/14 TCT Dec TCT vieEC Australia redel china USD 27,000 acct Danzas
Vanessa Oldendorff' 69,087 dwt blt 94 Dely Kinuura 04/10 DEC TCT via Roberts Bank redel China USD 28.500 acct Bilgent
HANDYMAX/SIZE
Gao Qiang ' 45,766 dwt blt 95 Dely aps Çanakkale 29 Nov/05 Dec TCT via Black Sea redel S'pore Japan USD 13.000 acct Fayette
Ayşe Aksoy ' 45.694 dwt blt 95 Dely Cristobal 03/05 Dec 3-5 months trading redel Atlantic USD 25.000 acct unnamed chars
Argyroulo' 26.516 dwt blt 97 Dely retro Bejaia 25 Nov TCT via Continent & Red Sea redel port said USD 13.000 acct Medmar
Rima' 26,841 dwt blt 86 Dely Richards Bay ppr TCT redel S'pore Japan USD 14.000 acct M+R
Four Aida ' 34,370 dwt blt 07 Dely Yangtze River 02/03 Dec TCT via NoPac redel S'pore Japan USD 16,500 acct unnamed chars
Maritime Champion ' 31,000 dwt blt 09 Dely Visakhapatman 10/15 Dec TCT via W.Australia & PG redel PMO USD 15,250 acct STX Pan Ocean
Great Leader ' 33,745 dwt blt 04 DelySurabaya 06 /08 TCT Dec TCT vie New Zealand redel S'pore Japan with logs USD 19,000 acct unnamed chars
Ipenama ' 28,766 dwt blt 08 Dely Flushing ppt TCT via N.France redel Algeria USD 19,000 acct Glencore
Koper' 22,250 dwt blt 93 Dely Flushing ppt TCT Via France redel W.Africa USD 16,000 acct European chars
African Albatross' 32,500 dwt blt 08 Dely Santos 05/06 Des TCT via Argentina redel WC South America USD 26,000 acct IVSI
PERIOD
'Ocean Road ' (Louis Dreyfus relet) 180,000 dwt blt 09 Dley PMO 01/10 Dec 11-13 months trading redel wwide USD 42,000 acct Classsic Maritime
Navios Phoenix 180,000 dwt newbuilding Dely ex yard Imbari 22/25 Dec 11-13 moths trading redel wwide USD 40.000 acct Classic Maritime
Lowlands Nello' 76,830 dwt blt 04 Dely Rotterdam 08/12 Dec 11-13 months trading redel wwide acct PCL USD 34,250 acct PCL
Washington Trader ' 74.739 dwt blt 00 Dley wwide 17/21Mar 11-13 months trad,ng redel ww,de USD 21.000 acct Eastern Ocean
Sea Brilliance' 39.000 dwt Dely N.Spain ppt 4-6 months trading redel wwide USD acct Copenship
Pasific Eagle' 73.592 dwt blt 04 Dely CJK 12 Dec 11-13 months trading redel wwide USD 23.000 acct Sinochart
Pan Uno (Cosco relet) 75,015 dwt blt 01 Dely Fusina spot 11-13 months trading redel wwide USD 28,000 acct Farenco
COASTER
3000 mts corn Kherson/EastCoast Greece 28.00 Usd pmt
Sale, Purchase and Demolition
49. hafta başında BDI negatif seyrini sürdürdü ancak Çarşamba gününden itibaren tekrar yükselmeye başladı ve haftayı 4107 değerinde kapattı. Alım satım piyasalarında geçtiğimiz haftalara göreceli olarak biraz daha durgun bir hafta geçirdik ve satışı raporlanan gemiler önceki haftalara oranla biraz daha az sayıda ortaya çıktı. Kuru yük endeksinin iniş çıkışlarına rağmen alım satım piyasalarında hareketlilik devam etmekte ve fiyatlar belirli bir süredir genel olarak yükselmeye devam ediyor. Satılan gemilerin yaş ve tonajlarını önceki aylardaki benzer gemiler ile karşılaştırdığımızda, fiyatlarda tüm segmentlerde artış görülebiliyor. "Navlun piyasalarındaki genel yükselişin, hurda/demo için satılan gemi adedini etkilemesi beklenebilir ancak uluslararası piyasalarda her tip/tonaj gemi için karlılık bu dönemde zor bir hedef ve dolayısıyla bir çok gemi hala hurdaya satılmaya devam ediyor. Geçtiğimiz hafta hurda piyasalarında Hindistan Sub Kontinent bölgesinde rakamların bir miktar (Usd 5-10/Ldt) arttığını görüyoruz. Bunun sebebi bu ülkelerdeki lokal çelik ve para birimleri ile ilgili gelişmeler ile birlikte arz edilen gemi sayısının bir miktar azaldığı durumlarda söküm tersanelerinin alım yapabilmek için fiyatları bir miktar arttırması oluyor. Geçtiğimiz haftanın en kayda değer gelişmesi Çin’in Usd 300/Ldt seviyelerinde yaptığı 3 adet alım. Bu fiyat artışı Çin’in sene sonu alımları için rakiplerinin fiyatlarına yaklaşması gerekmesi ile açıklanabilir.
Satışı raporlanan gemileri aşağıda görebilirsiniz, Tüm sektörlerde daha ayrıntılı bilgi için:
-Marvel Sale & Purchase, snp@marvelsnp.com, +90 212 2693457"
"Satışı raporlanan gemiler:
74002 Dwt, 99 Imabari-Jpn Blt, Ernst Salamon (bc), Usd 26.1 M alıcılar ADM
71862 Dwt, 94 Kurushima-Jpn Blt, Delray (bc), Usd 20.5 M Rusya’ya / to Russia
65159 Dwt, 82 Nippon Kokan-Jpn Blt, Gem of Aqaba (bc), Usd 4.95 M Çin’e / to China
64930 Dwt, 82 Hashihama-Jpn Blt, Gem of Haldia (bc), Usd 4.95 M Çin’e / to China
61346 Dwt, 82 Koyo Mihara-Jpn Blt, Mitec (bc), Usd 4.5 M Çin’e / to China
55838 Dwt, 06 Kawasaki-Jpn Blt, Katrine Star (bc), Usd 30 M Yunanistan'a / to Greece
45546 Dwt, 82 Sasebo-Jpn Blt, Luckyfield (bc), Usd 4.8 M
38888 Dwt, 85 IHI-Jpn Blt, Nurten Ana (bc), Usd 8.5 M Turkiye’ye / to Turkey
34942 Dwt, 84 Spain Blt, Bohinj (bc), Usd 4.45 M Yunanistan'a / to Greece
28354 Dwt, 84 China Blt, Starlight (bc), Usd 5.1 M
27369 Dwt, 97 Hanjin-Korea Blt, Hankin Istanbul (bc), Usd 15.8 M
27209 Dwt, 96 Hanjin-Korea Blt, Hanjin Antwerp (bc), Usd 14.9 M
15503 Dwt, 01 Kourinoura-Jpn Blt, Yakumo (bc), Usd 10.7 M
7511 Dwt, 01 Romania Blt, Attika (bc), Usd 5.0 M Almanya’ya / to Germany"
"22148 Dwt, 1550 Teu, 96 Poland Blt, Montania (cntr), Usd 6.0 M
12816 Dwt, 84 Germany Blt, CMA CGM North Africa II (cntr), Usd 1.7 M
10813 Dwt, 724 Teu, 97 Germany Blt, Sky Treasure (cntr), Usd 4.5 M Malezya’ya / to Malesia
10812 Dwt, 724 Teu, 96 Germany Blt, Sky Bright (cntr), Usd 4.5 M Malezya’ya / to Malesia
9696 Dwt, 746 Teu, 96 Germany Blt, Sky Light (cntr), Usd 4.5 M Malezya’ya / to Malesia
31543 Dwt, 81 Korea Blt, Esmeralda (tanker), Usd 3.5 M Uzak Doğu'ya / to Far East"
"Söküm/Geri dönüşüm için satışı raporlanan gemiler:
Artemis (cntr), 9500 Ldt, 87 Blt, Usd 287/Ldt Hindistan’a / to India (as is Philippines)
Asian Queen (cement c), 6979 Ldt, 73 Blt, Usd 298/Ldt Hindistan’a / to India
Blue Sea (gen cargo), 2318 Ldt, 73 Blt, Usd 285/Ldt Hindistan'a / to India
Equine (roro), 6648 Ldt, 79 Blt, Usd 258/Ldt Hindistan'a / to India (as is Cape Town)
Estia I (reefer), 6397 Ldt, 81 Blt, Usd 302/Ldt Hindistan'a / to India
Kamina (cntr), 9550 Ldt, 82 Blt, Usd 320/Ldt Hindistan’a / to India
Meraklis (bc), 10880 Ldt, 75 Blt, Usd 305/Ldt Çin’e / to China
MSC Immacolata, 8220 Ldt, 79 Blt, Usd 327/Ldt Hindistan’a / to India
MSC Zanzibar (cntr), 8657 Ldt, 85 Blt, Usd 332/Ldt Hindistan'a / to India
Ocean Spirit (pctc), 10999 Ldt, 85 Blt, Usd 305/Ldt Çin’e / to China
Seram Wind (tanker), 5980 Ldt, 87 Blt, Usd 285/Ldt Hindistan’a / to India
Yuriv Savinov (gen cargo), 5468 Ldt, 76 Blt, Usd 278/Ldt Çin'e / to China
Universal Spirit (pctc), 13770 Ldt, 85 Blt, Usd 305/Ldt Çin’e / to China
Uniwersytet Slaski (bc), 8405 Ldt, 79 Blt, Usd 310/Ldt Bangladeş’e / to Bangladesh"
MARVEL DANIŞMANLIK&DENİZCİLİK A.Ş
www.marveldanismanlik.com.tr
Bu rapor sadece adreslenen alıcıların bilgilendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu raporda içerilen bilgiler Marvel Danışmanlık ve Denizcilik A.Ş'nin güvenilir bulduğu kaynaklardan ve piyasa analizlerinden derlenmiştir. Rapor, yayımlandığı tarih için güvenilirdir. Marvel, alıcı tarafından bu raporun herhangi bir şekilde kullanımından doğabilecek olası bir sorumluluğu kabul etmemektedir.
Kaynak: Lojiport