31 Aralık 2009 sadece yıl sonunu değil bir on yılın da sonunun belirlediği – hiç tanınmayacak bir dönüşüme uğramasa da, lojistik sektörü tüm gelişmiş ve birçok gelişmekte olan ekonomilerde iş hayatında daha sofistike ve yüksek profilli bir konuma geldi.
Deniz taşımacılığı belki de en fazla değişimi yaşayan oldu. Küreselleşme sonucu konteyner taşımacılığı doğrudan dünya ekonomisinin merkezine yerleşti. Gemi ebatlarının büyümesi ile üretkenlik artarken, hizmetlerin etkinliğindeki artış üreticilerin ve perakendecilerin küresel tedarik zincirini yönetme becerilerinin gelişmesini sağladı. Ancak şu anda sektörün durumu, dünya ekonomisinin büyük bir kısmı gibi, aşırı kapasiteden ötürü düşüş yaşamaktadır.
Bunun aksine hava kargo sektörünün, daha agresif bir kapasite düşüşü projesi yönettiği görülmektedir. Ancak sektör, kargo işlemlerinde yaşadığı problemlerin yanı sıra bir o kadar yolcu trafiğindeki düşüşlerden de etkilenmiş olup, hala bıçak sırtında oturmaktadır. Deniz taşımacılığında olduğu gibi yakın bir gelecekte havacılık da ciddi anlamda birleşmelere tanık olacaktır.
Kontrat lojistik segmenti pek çok kişinin beklediği ölçüde birleşmelere tanık olmasa da, son on yıl genel ortalamalardan daha büyük ölçekli ve daha sofistike küresel hizmet sunucuları grubun ortaya çıkmasına tanık oldu. Kontrat lojistiği konteyner taşımacılığında can çekişme noktasından uzakken, yeni oyuncuların yeni piyasalarda mevcut devlere göre daha elverişli bir şekilde yararlanacağı öngörüsünden hareketle, bunun da önümüzde yıllar içinde değişimlere gebe olabileceği söylenebilir.
Son on yıl içinde karayolu taşımacılığı Batı pazarlarında birleşmelere tanık oldu. FedEx Kuzey Amerika’da (Kamyon Hacminden Düşük Taşıma) pazarda egemenliğini sürdürürken, Kuehne+Nagel ve Deutsche Bahn Batı Avrupa’daki şirket alım programlarını sürdürdü. Karayolu taşıma pazarı gibi muazzam bir pazarın birkaç büyük oyuncunun egemenliğinde olması beklenmezken, Kamyon Hacminden Düşük Taşıma gibi alanlarda birleşmelerin devam etmesi, coğrafi genişleme ve ulusal pazarlarda da derinleşme beklenebilir.
En son IATA verileri hava kargo hacimlerinin artmaya devam ettiğini göstermektedir. Ancak böyle bir ekonomik çıkışın sürdürülebilirliği tartışmaya açıktır. Dünya ekonomisini oluşturan ana parçalar güvenilir olmayıp, lojistik sektörü de bundan soyutlanamaz.
Buna bağlı olarak, 2010 yılında pazarların anlamlı değişimden geçeceği dikkate alındığında, lojistik şirketlerde kapsamlı bir yapılanmanın ve iflasların süreceğini tahmin etmek yanlış olmaz. Gerçekten de, bu değişim en az geçtiğimiz on yıl boyunca yaşanmış olanlar kadar büyük çapta olacaktır.
Kaynak : Transport Intelligence