Küresel yük taşımacılığı hacimlerinde toparlanma olabilir ama 2010 yılında da konteyner taşımacılık sektörü birtakım sıkıntıları yaşamaya devam edecektir. Bu en azından bu haftaki sektör durumu değerlendirmesi yayınına böyle yansımaktadır.
Bundan birkaç gün önce, Çin’deki satınalma yöneticilerinin birçok yeni değerlendirme ölçütü kapsamında başvurduğu güven endekslerinden biri olan HSCB Çin İmalat ve Satınalma Endeksi, dünyanın bu bölgesinde hem iç talep hem de ihracatın itici gücünü oluşturduğu büyümekte olan bir ekonomik faaliyet sergiledi. Rapor “ 2008’in son çeyreğindeki sert düşüşlerle kıyaslandığında, ihracat siparişlerindeki artışın 2005 Mart’ından günümüze en hızlı artışa ulaştığını belirtmektedir”. Dış siparişlerde 2009’un ikinci yarısı boyunca artış kaydedilmiştir.
Ancak bu arada Asya Pasifik bölgesinde yapılan taşıma faaliyetlerinde şu andaki artışların stokların yenilenmesinden kaynaklanmakta olması olasıdır.
Şayet durum bu şekilde ise, talebin bu yıl içinde belli bir seviyeye düşmesi beklenebilir. Durumun bu şekilde olduğunu kabul etsek bile, hem deniz hem de hava kargo taşıma hacimlerinde 12 ay öncesindeki seviyelere göre artışlar söz konusudur.
IATA’nın son verilerinden hareketle ekonomik toparlanmanın, küresel hava kargo hacmini arttırma yönünde bir fiske vurduğu görülebilir. Ancak konteyner taşıma sektörünün izlediği yol oldukça farklı gözükmektedir. Sektör için yapmış olduğu en son değerlendirmede, Drewry Shipping danışmanları yaptıkları tahminle, “Birçok hatta konteyner tarifelerinin artış göstermesi, her bir tarafta önemli ölçüde toparlanma sürmektedir şeklinde bir yanılgıya bizi sürüklememelidir. Her ne kadar en zor zamanları yaşamış olsak da, bu yıl sektördeki önde gelen oyuncular için sıkıntılı olmaya devam edecektir” şeklinde açıklamada bulundular.
Drewry devam ederek, “2009 yılında eğer hükümetler ve önde gelen faydalananlar birkaç büyük konteyner operatörüne destekte bulunmamış olsalardı, büyük bir olasılıkla duvara toslayacaklardı. Şöyle bir güçlü iddia da ortada dolaşmakta, eğer önde gelen bir taşıyıcı iflas edip piyasadan çekilmiş olsaydı, piyasa kendini düzelmek için daha iyi bir fırsat yakalamış ve uzun vadede daha karlı bir sektörün temelleri atılmış olacaktı. Fazla kapasiteden önemli bir parça kopartılarak, yük faktörlerinin ve tarifelerin düzelmesinin yolu açılmış olacaktı” şeklinde bir açıklık getirdi. Drewry, KGS olarak bilinen birçok gemi finansman şirketinin piyasadan çekildiğini ekledi.
Çok ilginç biçimde Drewry, 2010’da sektördeki birçok firma nakit sıkıntısına girerek konteyner terminali gibi ellerindeki varlıkları satma yoluna gidebileceklerini ekledi.
Drewry, 2010 yılında genelde Doğu-Batı eksenindeki Transpasifik hattında hacmin % 3.4 tarifelerin de % 14.1 iyileşeceğini tahmin etmektedir. Ancak yine de bu artışların, 2009 yılında kapasitelerde düşüşe gittikten ve karlarda ciddi düşüşler yaşadıktan sonra eski karlılığa geri dönmek için çabalayan birçok firma için yeterli olmayacağını belirtmektedir.
Kaynak: Transport Inteligence