VI. Hafta Kuru Yük Piyasa Raporu
GENEL BAKIŞ
BDI DEĞERLENDİRMESİ
"Çin yeni yıl tatili piyasa üzerinde etkisini sürdürüyor;
Beklendiği gibi geçen hafta Çin yeni yıl tatilinin başlangıcı ile piyasa zayıf konumunu muhafaza etti ve önemli kayıpların yaşandığı diğer bir hafta daha geride kaldı. Bunun sonucunda Baltık Dry Endeks de % 5,3’e tekabül eden 144 puanlık gerileme oldu ve genel endeks Cuma gününü 2571 seviyesinden kapattı.
Pasifikte capesize piyasası önemli düşüşlere sahne olurken, durgunluk nedeniyle panamax piyasası da bulunduğu seviyede tutunmaya çalışıyor. Küçük tonajlarda ise normalde görülmeyen %5’in üzeri oranlarda kayıplar meydana geldi."
PİYASA HABER&YORUMLARI
*G.Afrika’dan Hindistan ve Çin’e yapılan kömür ihracatı Ocak ayında azaldı;
G.Afrika’dan Ocak ayında Hindistan’a yapılan kömür satışı Aralık ayına göre % 39 azalırken Çin’e yapılan satışlar % 55 azaldı. Bu nedenle G.Afrika’nın Aralık kömür ihracatı 5,5 milyon ton iken Ocak ayında 4,9 milyon tona geriledi. Bahsedilen azalmalar aslında bu ülkelerin taleplerindeki azalmadan kaynaklanamıyor. Aralık ayında kötü hava koşulları nedeniyle içteki arzın yavaşlaması nedeniyle Çin G.Afrika’dan normal olmayan bir şekilde çok fazla kömür ithalat etmişti. Ayrıca bilindiği gibi Çin piyasası Ocak ayından başlayarak yeni yıl tatili nedeniyle genel bir yavaşlama periyoduna girdi. Hindistan’ın ithalatındaki hızlı düşüş ise G.Afrikalı ihracatçıların yılın son ayı olan Aralık’ta ihracat miktarlarını artırma yarışı çabalarından kaynaklanıyor.
* Ocak ayında Çin’in demir cevheri ithalatı da çelik ihracatı da düştü;
"Çin Ocak ayında 46,62 milyon ton demir cevheri ithalatı gerçekleştirdi. Bu miktar 62,16 milyon ithalatın gerçekleştirildiği Aralık ayından % 25 daha az. Aynı şekilde ülkenin çelik mamulleri ihracatı da 7 aylık bir çıkış trendinden sonra düştü. Ocak 2010 ayı demir cevheri ithalatı, 45,5 milyon ton ithalatın yapıldığı Ekim ayından sonra Ocak 2009’dan bu yana ikinci en düşük rakam oldu. Ekim ayındaki düşüş Çin’in bir hafta süreli milli tatili sonucu gerçekleşmişti.
Ocak ayı Çelik mamulleri ihracatı ise 2,89 milyon ton oldu. Aylık bazda düşüş görülsede yıllık bazda % 51,31 bir artış söz konusu. Ülkenin Ocak ayı mamul çelik ithalatı ise 1,35 milyon ton ile yıllık bazda % 55,17’lik bir artış kaydetti.
Demir cevheri ithalatındaki yavaşlamanın sebepleri, beklenmedik şekilde sert geçen kışın taşımacılık faaliyetlerini aksatması ile Çin Merkez Bankasının para arzı politikasını bir yıldan sonra sıkılaştırması. Yeni yıl tatili nedeniyle Şubat ayında da ülkenin demir çelik piyasasında bir yavaşlama bekleniyor. İthalatın yavaşlaması Çin’in Brezilyalı ve Avustralyalı maden şirketleri ile yaptığı fiyat görüşmelerinde elini güçlendiriyor."
*Rusya hububat ihracatı bu sezon da yüksek;
Rusya’nın Ocak ayı hububat ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre % 52,5 artarak 1,54 milyon ton oldu. Bu rakam son yedi yılın en yüksek miktarı olarak kayıtlara geçti. Bu trend devam ettiği takdirde 20 milyon ton ile 2008-2009 sezonunda kırılan hububat ihracat rekoru bu sezon tekrarlanabilir. Bu sezonun ilk sekiz aylık periyodunda ihracatta 13,1 milyon ton seviyesine ulaşıldı. Geçen sezonun aynı döneminde yapılan ihracat ise 13,3 milyon ton olmuştu.
*Dünya demir ve çelik üretimininin 2010 yılında rekor düzeye ulaşması bekleniyor;
"Çelik hakkında piyasa bilgileri veren bağımsız İngiliz şirketi MEPS’e göre Dünya çelik endüstrisinin 2010 yılı genel görünüşü çok olumlu. MEPS’in tahmini bu yıl çelik üretiminde 1350 milyon ton ile yeni bir rekor kırılacağı yönünde. Tüm zamanların en yüksek rakamı olacak bu üretim miktarı sonucunda 2009 yılına göre % 11’lik bir artış sağlanmış olacak. Yüksek fırın demir üretiminin de 2010 yılında 994 milyon ton ile rekor kırması bekleniyor. MEPS’e göre 2011 öngörüleri de yüksek.
Daha önce en yüksek üretimin kaydedildiği yıl demir üretiminde 947 ve çelik üretiminde 1345 milyon ton ile 2007 yılı olmuştu. MEPS’in tahmini tutarsa 3 yıl sonra demir çelik endüstrisi kendisini toparlamış olacak. Bu kısa toparlanma sürecinin en büyük sebebi Çin Hükümeti tarafından uygulamaya koyulan ekonomik teşvik paketi.
2009’un üretim rakamının 2008’e göre yüzde 8,2 daha az ve 1217,5 milyon ton olarak açıklanması bekleniyor. 2009 yılında sadece dört üretici ülkede üretim artışı kaydedebildi. Oransal olarak en büyük artış İran’da olurken üretim artışının olduğu diğer ülkeler Çin, Hindistan ve Suudi Arabistan oldu."
CAPESIZE
Geçtiğimiz hafta Capesize piyasası hafta ortasında büyük oyuncuların birkaç bağlantısına rağmen düşüş trendi gösterdi. Fakat aynı zamanda bir süredir spot piyasada izlendiği gibi, kısa periyod işleri revaştaydı. Kısa periyod işlerinin spot piyasadaki aktif hali piyasa oyuncularına yılın diğer zamanları için Cape kazançlarının çok da kötü olmayacağı sinyalini veriyor.
PANAMAX
Panamax piyasasının geçtiğimiz haftaki yavaş ilerleyişi için akla gelen ilk neden Çin yeni yıl tatili. Geçtiğimiz hafta Asya ülkelerine giden hububat yüklerinde de azalmalar oldu. Fakat tüm bunlara rağmen geçtiğimiz hafta şaşırtıcı şekilde Pasifik bölgesinde yüksek rakamlara bağlantılar yapıldı. Bu haftanın da geçen hafta gibi düşük seyir izlemesi bekleniyor. Piyasanın gerçek trendinin kendini gösterebilmesi için Asya ülkelerindeki tatillerin bitmesi gerekiyor.
SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE
Handymax piyasası da aynı yüksek tonajlar gibi düşük bir seyir izliyor. Bu nedenle armatörler açık olan gemilerini mümkün olduğunca çabuk bir şekilde piyasada gördükleri işlere bağlamaya çalışıyorlar.
COASTER
Son haftalarda değişkenlik gösteren Coaster piyasasında geçtiğimiz hafta başı kısa vade için belirsiz fakat orta vadede yükselen piyasa düşüncesi vardı. Fakat hali hazırdaki durum incelendiğinde hala armatörlerin, özellikle Baltık bölgesindeki armatörlerin kendilerine önerilen navlunlar için şikayet ettikleri görüldü. Geçtiğimiz hafta Karadeniz'deki hububat yükleri ve trans Baltık rotalarındaki gübre yükleri için ilgi büyüdü. Hafta ortasında alınan haberlere göre, Coaster piyasasında mineral yükleri bir süredir artış gösteriyor, özellikle Spanish Med bölgesinde. Kuzey'deki buz durumu hala ticareti çok olumsuz etkilemeye devam ediyor ve bu durumun Mart ortasına kadar sürebileceği söyleniyor. Genel beklentilere göre, Avrupa'nın geçen yıl durma noktasına gelen çelik üretimi bu yıl kendini belli bir ölçüye kadar toparlayacak. Böylelikle orta ve uzun vadede Kontinent bölgesindeki taşımalar hız kazanabilir.
BAĞLANTILAR
CAPESIZE
"Ocean Compass" 174,142dwt blt05 Dely Fangcheng 13/15 TCT via Brazil redel S'pore-Japan USD 29,500 acct Cargill
"Navios Antares" 170,000dwt blt10 Dely retro Pusan 27 Jan TCT via Tubarao redel Qingdao acct USD 30,000 'K'Line
"Cape Kestrel" 161,475dwt blt93 Dely Pohang 14/16 Feb TCT via Saldanha Bay redel Japan USD 25,000 acct MOSK
"Ocean Dragon" 151,049dwt blt95 Dely Far East midFeb TCT via EC Australia in d/c redel China USD 23,000 acct BHP Billiton
"Golden Huaxi" 145,905dwt blt85 Dely Rizhao 10/20 Feb TCT via Indonesia redel China USD 17,000 acct Winning
"Good News" 138,484dwt blt82 Dely retro Bayuquan 03 Feb TCT via Black Sea redel China USD 16,000 acct Vista
PANAMAX
"Hebei Rainbow" 83,583dwt blt83 Dely Jintang 11/20 Feb TCT via Black Sea via Suez redel China USD 17,500 acct Richstone
"Torm Skagen" 77,171dwt blt06 Dely Dalian spot TCT via EC Australia redel India USD 23,000 acct BHP Billiton
"Betis" 76,801dwt blt06 Dely Santos 26/28 Feb TCT via ECSA redel S'pore-Japan USD 33,500 + USD 687,500 BB acct Cargill
"Golden Heiwa" 76,662dwt blt07 Dely Japan ppt TCT via Dalrymple Bay redel Taiwan USD 23,500 acct CSE
"Kervereos" 76,602dwt blt03 Dely Phu My 15/20 Feb TCT via Indonesia redel S'pore-Japan USD 24,000 acct unnamed chars
"Maritime Harmony" 76,302dwt blt08 Dely Zhanjiang 06/08 Feb TCT via ECSA redel S'pore-Japan USD 25,250 acct Louis Dreyfus
"Avax" 75,398dwt blt06 Dely Kaohsiung ppt TCT via ECSA redel S'pore-Japan USd 26,000 acct Louis Drefyus
"Maritime Putian" 73,652dwt blt00 Dely Longkou N.China 08/10 Feb TCT va NoPac redel S'pore-Japan USD 23,000 acct Louis Dreyfus
"Seapowet" 73,389 blt92 Dely Ijmuiden 12/14 Feb TCT via Murmansk redel UK-Cont USD 24,000 acct Cosco
"Barbara" 73,317dwt blt97 Dely Higashi-Harima ppt TCT via EC Australia redel China USD 23,000 acct BHP Billiton
"Felicia" 72,456dwt blt97 Dely Nantong 10/12 Feb TCT via NoPac redel Far East with coal USD 21,000 USD acct Bunge
"Peter S" 71,500dwt blt95 Dely Xiamen 15/17 Feb TCT via ECSA redel Far East USD 23,000 acct Cargill
"Full Strong" 70,717dwt blt94 Dely Brazil 15/28 Feb TCT redel Dunkirk with manganese ore USD 26,000 + USD 400,000 BB acct Vale
"Lancelot" 56,032dwt blt05 Dely Kohsichang elyFeb TCT via SE Asia redel S'pore-Japan USD 18,500 acct Eitzen
HANDYMAX/SIZE
"Chrysoula S" 45,742dwt blt95 Dely aps Durban-Richards Bay 13/15 Feb TCT redel Conti-Med USD 22,000 acct IVSI
"Ayse Aksoy" 45,694dwt blt95 Dely Gibraltar 10/11 Feb TCT via Continent redel East Med USD 23,750 acct Lalement
"Moon Sea" 38,313dwt blt84 Dely 13 on 23 Safi 12/14 Feb TCT via UK-Cont redel Turkey USD 24,000 acct Norton
"Team Spirit" 37,593dwt blt84 Dely Dakar ppt TCT via ECSA redel Continent-Baltic USD 17,000 acct unnamed chars
"Parat" 31,831dwt blt03 Dely Setubal 05 Feb TCT via Vila do Conde & Safaga redel Port Said USD 16,500 acct WBC
"West Fortune" 28,417dwt blt08 Dely Puerto Plata 09 Feb TCT via US Gulf redel Morocco USD 19,000 acct Clipper
"Hanjing İstanbul" 27,369dwt blt97 Dely Singapore 20/25 Feb TCT via Australia redel China USD 13,000 acct unnamed chars
"Bavarian Trader" 23,483dwt blt95 Dely Yokohama ppt TCT via Australia redel South Africa USD 8,750 acct IVSI
PERIOD
"Shining Star" 177,662dwt blt04 Dely Oita 19/21 Feb 3-5 months trading redel wwide USD 32,000 acct Swiss Marine
"Pioneer" 171,691dwt blt04 Dely Far East Mar 24 months trading in d/c redel wwide USD 33,000 acct Morgan Stanley
"Red Queen" 76,752dwt blt05 Dely R izhao 17/20 Feb 5-7 months trading redel wwide USD 27,750 acct Sinochart
"Nirefs" (Louis Dreyfus relet) 75,311dwt blt01 Dely Lianyungang 11/14 Feb 4-6 months trading redel wwide USD 26,000 acct Norden
"C.Iris" 71,393dwt blt96 Dely Muroran 11/13 Feb 3-5 months trading redel wwide USD 25,750 acct Vitol
"Genco Wisdom" 47,000dwt blt97 Dely Nantong spot 3-5 months trading redel wwide USD 18750 acct Norden
"Dina" 28,467dwt blt92 Dely Port Said spot TCT 9-12 months trading redel wwide USD 14,500 acct unnamed chars
COASTER
9000 cement Antalya-Damietta 10.50 Usd pmt
Sale, Purchase and Demolition
"6. Hafta, kuru yük ayağında BDI değerinin, tüm segmentler ile birlikte özellikle Capesize (%7 düşüş) segmentindeki gerileme ile birlilte %5.5 oranında değer kaybederek haftayı 2571 değerinde kapattığını gördük. Bu gerilemenin birincil sebebi yaklaşan Çin yeni yılı. Içinde bulunduğumuz hafta Çin HC’nin tatilde olması ile navlun piyasalarında gerileme ile birlikte genel olarak S&P piyasalarında da durgunluk bekleniyor. Tankerlerde hareketlilik geçtiğimiz haftalarda yüksek tonajlardaydı. Yeni inşalarda Çin ve Kore tersanelerine verilen dört adet yaklaşık 50,000 Dwt tanker fiyatları 35 M Usd seviyelerinde. 2011 teslimi iki adet capesize geminin (180,000 Dwt), Çin tersanesi ile yapılan Usd 54 M Usd fiyatlı yeni inşa anlaşması duyulan haberlerden. Bu rakamı iki hafta önce 71 M dolar ile satışı gerçekleşen yine 180K Dwt’lik Sasebo-Japonya inşa Oriental Cosmos ile kıyasladığımızda yeni inşa fiyatları, ikinci el piyasasıdaki gemilerin fiyatlarına oranla çok dikkat çekiyor. Hurda/demo ayağında piyasalar sessiz ve hareketlenmeye hazırlanıyor. Hindistan’da Şubat Ayı sonunda devletin uyguladığı vergiler konusunda gerçekleşecek değişiklik hurda piyasasını yakından ilgilendiriyor ve fiyatları bir miktar etkilemesi beklenebilir.
Satışı raporlanan gemileri aşağıda görebilirsiniz, daha ayrıntılı bilgi için: / Vessels reported sold as below, for further info:
-Marvel Sale & Purchase, TURKEY. snp@marvelsnp.com, +90 212 2693457."
"Satışı gerçekleşen dökme yük gemileri:
127907 Dwt, 81 Hyundai-Korea Blt, North King (bc), Usd 7.6 M Çin'e / to China
75846 Dwt, 02 Sanoyas-Japan Blt, Orange Tiara (bc), Usd 32.2 M Çin'e / to China
74414 Dwt, 07 Hudong-China Blt, F.D. Gennaro Aurilia (bc), Usd 36.5 M (incl 5 yrs TC at Usd 20000/day)
63900 Dwt, 84 Denmark Blt, Captain George L (bc), Usd 7.0 M
52253 Dwt, 01 Sanoyas-Japan Blt, Medi Dubai (bc), Usd 25.75 M
39804 Dwt, 83 Hayashikane-Japan Blt, Yick Zao (bc), Usd 5.5 M Çin'e / to China
37430 Dwt, 84 Hashihama-Japan Blt, East Sunrise Guangzhou (bc), Usd 7.3 M Çin'e / to China
33024 Dwt, 84 Mitsubishi-Japan Blt, Nipha Naree (bc), Usd 6.0 M
32000 Dwt, 10 Hakodate-Japan Blt, TBN (bc), Usd 28.4 M Yunanistan'a / to Greece
31800 Dwt, 99 Saiki-Japan Blt, UBC Svea (bc) +
31046 Dwt, 99 Saiki-Japan Blt, UBC Salvador (bc), Usd 40,4 M en bloc Isviçre'ye / to Switzerland
21310 Dwt, 81 Shin Kochi-Japan Blt, Starhill (bc), Usd 2.2 M Çin'e / to China (ss/dd due)
21289 Dwt, 82 Shin Kochi-Japan Blt, Ataraxia (bc), Usd 2.3 M Endonezya'ya / to Indonesia
18320 Dwt, 00 Shikoku-Japan Blt, Seletar Hope (bc), Usd 11.8 M Yunanistan'a / to Greece"
"Satışı Gerçekleşen Container, General Cargo, Reefer and RoRo Gemileri:
Gemi satışı raporlanmamıştır."
"Satışı Gerçekleşen Tanker ve LPG Gemileri:
300149 Dwt, 98 Hitachi-Japan Blt, Front Vista (tanker), on hire purchase Usd 43500/day for 10 yrs (Pertamina)
298552 Dwt, 00 Hittachi-Jpan Blt, Namur (tanker), Usd 60.0 M Hindistan'a / to India
86549 Dwt, 96 Hyundai-Korea Blt, Tenacity (tanker), Usd 14.5 M (Eurotankers)
42253 Dwt, 93 Minami-Japan Blt, Dynamic Express (tanker), Usd 9.0 M"
"Satışı Raporlanan; Demolition/Recycle:
Brave Richard (bc), 7730 Ldt, 77 Blt, Usd 345/Ldt Pakistan'a / to Pakistan (as is Ajman)
Iron Monger 10 (tanker), 18662 Ldt, 89 Blt, Usd 402/Ldt Pakistan'a / to Pakistan
Mercury Ace (gen cargo), 12943 Ldt, 85 Blt, Usd 372/Ldt Hindistan'a / to India
Nichiwa (tanker), 30630 Ldt, 92 Blt, Usd 395/Ldt Bangladeş'e / to Bangladesh"
MARVEL DANIŞMANLIK&DENİZCİLİK A.Şwww.marveldanismanlik.com.tr
Bu rapor sadece adreslenen alıcıların bilgilendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu raporda içerilen bilgiler Marvel Danışmanlık ve Denizcilik
A.Ş'nin güvenilir bulduğu kaynaklardan ve piyasa analizlerinden derlenmiştir. Rapor, yayımlandığı tarih için güvenilirdir.
Marvel, alıcı tarafından bu raporun herhangi bir şekilde kullanımından doğabilecek olası bir sorumluluğu kabul etmemektedir.
Kaynak: Lojiport