Geçen hafta Baltık Dry Endeks hiç değişmedi. Ancak Capesize Endeksi % 5’in üzerinde toparlandı, Panamax endeksi ise % 7’ye yakın geriledi.
Geçen hafta Baltık Dry Endeks neredeyse hiç değişmedi. Ancak Capesize Endeksi % 5’in üzerinde toparlandı, Panamax endeksi ise % 7’ye yakın geriledi. Yine de panamax ortalama TC kazançları Capesize kazançlarının 1800 Dolar civarı üzerinde kaldı.
Gelecek haftalarda kuru dökme yük talebinde artış ve bunun sonucunda da kuru yük gemisi navlunlarının daha iyi seviyelere çıkması bekleniyor. Bu beklentiye paralel olarak armatörler Mart ayı içesinde ikinci el gemi alımlarını artırdı, Mart ayı boyunca 160 civarında ikinci el geminin satışının gerçekleştirildiği rapor edildi.
Avustralya ile Brezilya demir cevherine boykot çağrısına rağmen ve düşük kalite cevher ithal edilmemesi kararına rağmen Çin’in demir cevheri alımları bütün hızıyla devam ediyor. Azalan stokları nedeniyle bu ülkenin termal kömür talebinin de artarak devam etmesi ve bu yıl da geçen yıl olduğu gibi kömürde net ithalatçı ülke olması bekleniyor. Ayrıca Çin çelik stokları sürekli olarak azalıyor, çelik üretim ve tüketimi hızını koruyor, Piyasanın her zaman lehine olan limanlardaki sıkışıklık da devam ediyor.
Bu arada piyasayı olumlu etkileyecek bir gelişme de Haziran ayı içesinde bekleniyor. İki büyük Çin çelik fabrikası Avustralya ve Brezilya’dan demir cevheri alımını boykot kararına istinaden Kanada’dan cevher alımı için anlaşma yaptı. Bu gelişme ton mil oranının artması nedeniyle navlunlara olumlu yansıyacak."
"YILIN İLK ÜÇ AYI İÇİN GENEL DEĞERLENDİRME; Kuru yük piyasasındaki aşırı tonaj arzı güçlü Çin çelik pazarı ile dengelenebilecek mi?
BDI ilk üç ayda 3000 civarında kaldı
Yılın ilk çeyreğinde Baltık Dry Endeks (BDI) bazen aşağı bazen ise yukarı yöndeki hareketlerle 3000 civarında tutundu. Nisan ayı ortaları itibarıyla piyasa sanki bıçak sırtında dengelenmiş gibi bir görünüm arz ediyor. Çok sağlıklı bir talep artış hızına rağmen yüksek tonaj arzı navlunlar üzerinde negatif etkisini sürdürüyor ve yıl boyunca da sürdürecek."
"Çin Yine Lokomotif Rolünde
Talep artışı bariz bir şekilde Çin’den kaynaklanıyor. Çin’in demir cevheri alımları Brezilya ve Avustralya cevherini boykot kararına rağmen yeni rekorlar kırmaya devam ediyor. Geçen yıl aynı döneme göre bu yılın ilk üç ayında Çin’in demir cevheri ithalatı yüzde 18 artraken ham çelik üretimi yüzde 24 arttı. Mart ayında hem demir cevheri ithalat rakamı hem de ham çelik üretimi miktarı ülke tarihinin en yüksek seviyelerine çıktı. Yılın ilk üç ayı aylık demir cevheri ithalat ortalaması 51.68 milyon ton ile 2009 yılının 52,37 milyon ton olan aylık ortalamasına göre sadece yüzde 1 daha az. Çin’in demir cevheri ithalatının bu yıl da kuru yük piyasasının ana lokomotifi olmayı sürdüreceği anlaşılıyor."
"Navlunlar nasıl olacak?
Çin’in ham madde talebindeki süreklilik ile birlikte dünyanın önemli limanlarındaki sıkışıklık tonaj arzının navlunlar üzerinde yarattığı baskıyı dengeliyor. Güçlü “time charter” ve “FFA” (Forward Freight Agreement) fiyatları spot navlun fiyatlarının da bulunduğu düşük seviyelerde daha fazla kalmayacağını işaret ediyor.
Piyasayı yakından ilgilendiren diğer bir husus ise artan demir cevheri fiyatları. Çin’in demir cevheri ithalatına getirdiği kısıtlamalar spot cevher fiyatlarının keskin bir şekilde artmasına neden oldu. Yüksek kalite cevherin fiyatı Nisan ayı ortaları itibarıyla Ağustos 2008’den bu yana en yüksek seviyesine gelmiş durumda. Artan fiyatlar nedeniyle demir cevheri talebi düşebilir ve bunun sonucunda da taşıma faaliyetleri azalabilir."
"Yılın İlk Çeyreğinde Kuru Yük Filosu Yüzde Dört Civarında Büyüdü
Simpson Spence & Young (SSY) gemi broker şirketinin verilerine göre, 18,8 milyon dwt yeni inşa gemi teslimine karşılık sadece yaklaşık 1 milyon ton kapasitede geminin hurdaya gönderilmesi neticesinde, yılın ilk çeyreğinde dünya kuru yük filosu yüzde 4 civarında büyüdü.
En fazla büyüme capesize filosunda yaşandı. Yılın ilk üç ayında 9,93 milyon dwt kapasiteye ulaşan 54 capesize gemi teslimi gerçekleştirildi. Böylelikle capesize filosu sayıca yüzde 5’den fazla büyüyerek aktif capesize gemi sayısı 1017’e ulaştı. 220 capesize geminin daha 2010 yılı içerisinde teslimi planlı ancak bu gemilerden belkide ancak yüzde 60’ı bu yıl teslim edilebilecek. Yaşları itibarıyla 25 civarında capesize hurdaya çıkarılabilir.
SSY’ın tahminlerine göre 2010 yılında 87,26 milyon dwt kapasitesinde kuru yük gemisinin filoya katılması planlı. Diğer bir tahmine göre ise 2010 yılında 71,9 milyon dwt kapasitesinde kuru yük gemisi filoya katılabilecek ve 13,27 milyon dwt kapasitesinde gemi ise hizmet dışına ayrılacak. Bu tahmin gerçekleşirse dünya kuru yük filosu bu yıl yaklaşık yüzde 14 civarında büyüyecek demektir. Geçen sene filonun büyüme oranın yüzde 8,5 olarak gerçekleştiğini hatırlatalım. Yeni inşa gemi teslimatlarının 2011 yılında daha da yüksek olacağı 2012’de ise teslimatlarda düşüş olacağı tahmin edilyor."
"Çin İnşaat Sektörü Navlun Piyasası İçin Çok Önemli
Kuru yük piyasasının geleceği tam manasıyla Çin’in geleceğine bağlı. Ekonomik göstergelere bakıldığında Çin ekonomisinin istikrarli ve nisbi olarak hızlı bir büyüme çizgisinde olduğu görülüyor. Konut piyasası ve dev alt yapı projeleri Çin hükümetinin ekonomik teşvik paketinden en fazla istifade eden sektörler olarak Çin çeliğinin yüzde ellisini tüketiyor. Çin İnşaat sektörün güçlülüğün sürekliliği kuru yük navlun fiyatlarının sağlığı açısından hayati önemi haiz."
BDI
PTESİ SALI ÇARŞ PERŞ CUMA
3002 2998 3009 3006 3013
PİYASA HABER&YORUMLARI
* Hindistan’ın kömür ithalatı artıyor;
Hindistan Hükümeti 2010 – 11 mali yılında ülkenin 82 milyon ton kok ve termal kömür ithal etmesi gerektiğini açıkladı. Hükümetin hesaplarına göre anılan dönemde ülkenin kömür ihtiyacı 654 milyon ton civarında iken iç üretimi 572 milyon ton civarında olacak. Üretim ve ihtiyaç arasındaki açığın ithalatla kapatılması öngörülüyor. Hindistan’ın önmüzdeki mali yılda kok kömürü ihtiyacı 50,5 milyon ton iken diğer kömür tiplerine olan ihtiyacının 603,2 milyon ton olduğu belirtiliyor. İthalatın 60 milyon tonun termal kömür olması bekleniyor. Hindistan kömür ithalatının çoğunluğu Endonezya ve G.Afrika’dan yapılıyor.
*Çin’in Mart ayı demir cevheri ithalatının % 83’ü üç büyük üretici ülkeden;
"Çin Demir Çelik Birliği (CISA)’nin Avustralya ve Brezilya cevherine boykot uygulanması çağrısına rağmen üç büyük üretici ülke olan Avustralya, Brezilya ve Hindistan’tan Mart ayında yapılan alımlar toplam alımların % 83’ünü oluşturdu. Bilindiği gibi CISA, Avustralya’nın Rio Tinto, BHP Billiton ve Brezilya’nın Vale firmalarını piyasadaki tekelci yaklaşımları nedeniyle demir cevheri alımlarında boykot edilmesi kararı almıştı. Çin hükümeti ise CISA’nın bu kararını desteklemeyeceğini geçen hafta içerisinde açıkladı.
Resmi verilere göre Çin’in Mart ayında Avustralya’dan demir cevheri ithalatı geçen yıl aynı döneme göre % 22.4, Şubat ayına göre % 16,85 artarak 24 milyon tona ulaştı.
Diğer yandan Mart ayında diğer iki büyük üretici olan Hindistan’dan yapılan alımlar 13,46 milyon ton olurken Brezilya’dan yapılan alımlar 11.8 milyon tona ulaştı.
Mayıs ayında Hindistan’da uzun muson yağmurları mevsiminin başlayacağını ve bunun Hindistan’yapılan yüklemeleri önemli ölçüde engelleyeceğini hatırlatalım."
CAPESIZE
Nisan'ın ilk iki haftasında düşüşte olan navlun değerleri yükselmeye başladı. Bunun arkasındaki sebep piyasada artan yük adediydi. Geçtiğimiz hafta bu çıkan yüklere tepki veremeyen piyasa bu hafta fırsatı değerlendirdi.
PANAMAX
Capesize piyasasının tersine, Panamax'ta Nisan'a görülen artış geçtiğimiz hafta yerini düşüşe bıraktı. İki yarımkürede de boştaki gemiler hızlı bir şekilde yük bulmakta zorlandılar. Bu da BPI'nın negatif bir trende girmesine neden oldu. Nisan ayının zor geçeceği zaten bekleniyordu. Yeni empia fiyatlarının geçtiğimiz seneye göre daha yükseğe çıkması nisan ayını zorlayıcı bir ay yaptı. Ancak yine de fabrikaların ve değirmenlerin taşınacak yüklere ihtiyaçları var. Ancak bu talebin, önümüzdeki aylarda suya inecek olan yeni inşa edilen gemilerin yaratacağı arzı karşılayıp karşılayamayacağı bir muamma.
SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE
Pasifik sessiz ve sakin bir haftayı geride bırakırken Atlantik'te ufak da olsa hareketlilik gözlendi. 52,000 dwt'lik bir geminin ortalama geliri %2.8 oranında arttı.
COASTER
Baltık Denizi'nde son zamanlarda düşük seviyelerde seyreden navlun fiyatlarının artacağına dair beir beklentiyle girildi haftaya. Armatörler yükselen yakıt fiyatları nedeniyle yüksek navlunlar talep etse de, birçok gübre ve demir yükü bağlantısı yapıldı. Ancak navlun fiyatının Baltık Denizi'nin değişik bölgelerinde farklılık göstermesi armatörleri huzursuz etti. Haftanın ikinci gününde bu farklılık devam ederken, kiracılar yükselen yakıt fiyatlarının karşılığında mümkün olduğunca kompanse ettiklerini dile getirdiler. Akdeniz'de ise işler daha kötüydü armatörler açısından ancak hurda ve demir yükleri onları biraz rahatlattı. Haftanın ortasında Baltık Denizi'nde artık buzların neredeyse tamamen eridiği bildirildi. Karadeniz'de tarım ürünlerinin arttığı görüldü. Hafta sonuna doğru artan mineral ve gübre yükleri armatörlerin yüzünü güldürdü. Armatörler düşüş beklenilen yaz ayları başlamadan evvel kazançlarını arttırmak için navlun fiyatlarının yukarı çekilmesi gerektiğini düşünüyorlardı. Bu yönde bir hareket görülmese de, piyasadaki göstergeler bunun mümkün olduğuna işaret ediyordu.
BAĞLANTILAR
CAPESIZE
"Cape Frontier" (EdF relet) 180,201dwt blt06 Dely Rouen 29/30 Apr TCT via Colombia redel Continent USD 24,000 acct Oldendorff
"Bulk China" 175,971dwt blt05 Dely Shanghai spot TCT via Dampier redel China USD 28,000 acct Rio Tinto
"Sunrise I" 138,237dwt blt81 Dely retro Dangjin 15 Apr TCT via India redel China USD 19,000 Chinese chars
PANAMAX
"Golden Spring" 83,730dwt blt08 Dely C.Passero ppt TCT via Tubarao redel Skaw-Passero USD 31,000 acct Cargill
"Euro Carrier" 76,602dwt blt04 Dely retro Busan 14 Apr TCT via ECSA redel S.Korea USD 32,000 acct SK Shipping
"Yutai Ambitions" 76,500dwt blt08 Dely Fos 23/25 Apr TCT via Ponta da Madeira redel Spain USD 30,500 acct Bunge
"Lancelin" 75,249dwt blt01 Dely Lumut 21/24 Apr TCT via Indonesia redel Japan USD 32,000 acct NYK
"Great Wisdom" 74,293dwt blt00 Dely Lumut 18/22 Apr TCT via Indonesia redel Continent USD 22,500 acct Flame
"Diamond Seas" 74,274dwt blt01 Dely Pohang 20/21 Apr TCT 2l'legs redel Singapore-Japan USD 31,000 acct unnamed chars
"Ioannis Zafirakis" 74,000dwt blt04 Dely Qingdao 18/20 Apr TCT via NoPac option ECSA redel Far East USD 32,000 acct Louis Dreyfus
"Navios Felicity" 73,787dwt blt097 Dely Hibikinada 22/24 Apr TCT via Australia redel Japan USD 32000 acct Shinwa
"Helena" 73,744dwt blt99 Dely retro C.Passero 12 Apr TCT 2 l'legs redel C.Passero USD 34,000 acct Swiss Marine Greece
"Orleta Lwowskie" 73,505dwt blt91 Dely Amsterdam 23/25 Apr TCT via Norfolk redel Gijon USD 29,000 acct Cargill
"NOSCO Glory" 68,591dwt blt95 Dely Zhoushan 16/19 Apr TCT via ECSA option NoPac redel S'pore-Japan USD 27,000 acct Cargill
HANDYMAX/SIZE
"Cielo di Venezia" 37,313dwt blt08 Dely Monfalcone 22/24 Apr TCT 2 l'legs redel Atlantic USD 23,750 acct WBC
"Maria K" 35,340dwt blt83 Dely El Dekheila 21/26 Apt TCT redel Harcourt with bulk cement USD 20,400 acct Nom (UK) Ltd
"Marine Bulker" 28,332dwt blt96 Dely Cotonou spot TCT via ECSA redel Morocco USD 22,000 acct Grain House
PERIOD
"ER Brazil" 179,500dwt newbuilding Dely ex yard S.Korea 03/05 months trading redel wwide USD 34,000 acct Classic Maritime
"Anangel Vision" 171,810dwt blt07 Dely Caofeidian 22 Apr/02 May 11-13 months trading redel wwide USD 32,000 acct Classic Maritime
"SA Altius" 171,509dwt blt01 Dely retro Xingang 06 Apr 3-5 months trading redel wwide USD 33,000 acct Oldendorff
"Front Striver" 169,204dwt blt92 Dely China 23/25 Apr 4-6 months trading redel wwide USD 28,000 acct Swiss Marine
"Ever Mighty" 75,265dwt blt96 Dely Baoshan 23/25 Apr 4-6 months trading rede wwide USD 30,000 acct GMI
"Anna" 75,162dwt blt02 Dely Taichung 20/29 Apr TCT 5-7 months trading redel wwide USD 32,000 acct unnamed chars
"Umberto D'Amato" 75,118dwt blt08 Dely Dangjin 24/30 Apr 12 months trading redel wwide USD 28,000 acct Sunrise
"TMS Maria" 52,403dwt blt01 Dely Kwangyang spot 5-7 months trading redel wwide USD 25,500 acct Hanjin
"Falcon Traveller" 26,441dwt blt94 Dely Bejaia 20/24 Apr 11-13 months trading redel wwide USD 16,750 acct SEOIL
COASTER
1500 t rebar kostence / ambarlı usd 15 pmt
10000 t billet mariupol / alexandria usd 27 pmt
Sale, Purchase and Demolition
"Geride bıraktığımız 16. Haftada S&P piyasalarında kuru yük tarafında özellikle daha yaşlı ve 10-15 yaşın üzerinde gemilerin alıcı bulduğunu görürken, tankerlerde ise raporlanan satışların çoğunun genç gemilerde olduğunu görüyoruz. Kuru yük tarafında BDI haftayı ufak değişiklikler ile geçirerek haftaya 3002 değerinde başladı ve 3013 değerinde tamamladı. Tanker piyasalarında raporlanan satışlar da navlun beklentilerine paralel olarak pozitif yönde. Yeni inşalarda Kore’li Hyundai Mipo tersanesinin Plutofylax’dan aldığı 2012 teslimi iki Kamsarmax (82K Dwt) ve 4 adet 2011 teslimi 6000 dwt’lik bitumen tanker siparişi raporlanan yeni inşa gelişmelerinden. Ayrıca Yunan alıcıların Kore/Samsung Tersanesi’ne verdiği 9-12 adet arasındaki Aframax (115K Dwt) tankerin siparişi de geçtiğimiz hafta raporlandı. Hindistan/ABG Tersanesi’nin Singapur’lu Associated Bulk Carriers firmasından aldığı 4 adet 20K Dwt’lik 2011-14 arası teslim çimento gemisi siparişi de çimento sektörünü ilgilendiriyor. Hurda/Demo ayağında geçtiğimiz hafta boyunca fiyatların bir miktar gerilediğini görüyoruz. Bu da özellikle tankerler ile zorlanan 500/Ldt sınırına ulaşma konusunda önümüzdeki haftalar için bazı soru işaretleri yarattı. Hurda piyasasında geçtiğimiz haftalarda yükselen rakamların hurda için satışı gerçekleşen gemiler ile birlikte yaşlı gemilerin ikinci el alıcılar bulmasına da yol açması ilginç ve gözlemlediğimiz bir durum.
Satışı raporlanan gemileri aşağıda görebilirsiniz, daha ayrıntılı bilgi için: -Marvel Sale & Purchase, TURKEY.
snp@marvelsnp.com, +90 212 2693457. "
"Satışı gerçekleşen dökme yük gemileri:
227183 Dwt, Mitsui-Japan Blt, Kazusa (bc), Usd 23.25 Avrupa'ya / to Europe
67069 Dwt, 89 CSBC-Taiwan Blt, Cemtex Leader (bc), Usd 12.9 M Singapur'a / to Singapore (Courage Marine)
50338 Dwt, Denmark Blt, Pindos (bc), Usd 17.5 M (Binny Shipping)
48170 Dwt, 94 Croatia Blt, Arctic Trader (bc), Usd 17.0 M
43800 Dwt, 96 Croatia Blt, Noni (bc), Usd 18.8 M
42294 Dwt, 85 Mitsubishi-Japan Blt, Desert Trader (bc), Usd 10.5 M
42249 Dwt, 90 Oshima-Japan Blt, Velebit (bc), Usd 13.3 M (Sale includes t/c attached until maximum October 2010 at Usd 12,750/day)
39345 Dwt, 84 Namura-Japan Blt, Steel Glory (bc), Usd 9.0 M Yunanistan'a / to Greece
38023 Dwt, 83 Hyundai-South Korea Blt, Siam Pearl (bc), Usd 7.0 M
37940 Dwt, 83 Hyundai-South Korea Blt, Constantinos G (bc), Usd 7.3 M Çin'e / to China
26472 Dwt, 94 Imabari-Japan Blt, Rubin Pearl (bc), Usd 15.7 M Türkiye'ye / to Turkey"
"Satışı Gerçekleşen Container, General Cargo, Reefer and RoRo Gemileri:
50500 Dwt, 4254 Teu, 09 Zhejiang-China Blt, MSC Najwa (cntr), Usd 42.5 M Yunanistan'a / to Greece"
"Satışı Gerçekleşen Tanker ve LPG Gemileri:
150096 Dwt, 08 Universal-Japan Blt, Tango (tanker), Usd 66.2 M (Crude Carriers)
149800 Dwt, Universal-Japan Blt, Waltz (tanker), Usd 66.2 (Crude Carriers)
116000 Dwt, 10 Samsung-South Korea Blt, TBN (tanker), Usd 56.0 M Yunanistan'a / to Greece (Sale includes bareboat back for 5 years at Usd 13,000/day net)
40083 Dwt, 05 Shina-South Korea Blt, F.D. Nord Farer (tanker),+
40083 Dwt, 08 Shina-South Korea Blt, F.D. Nord Fast (tanker), en bloc Usd 52.0 M Danimarka'ya / to Denmark (Norden)
40000 Dwt, 05 SLS-South Korea Blt, Rose G (tanker), Usd 26.0 (Scorpio)
40000 Dwt, 03 SLS-South Korea Blt, Carlos G (tanker), Usd 23.0 (Scorpio)
40000 Dwt, 03 SLS-South Korea Blt, Felix G (tanker), Usd 23.0 (Scorpio)
37145 Dwt, 07 Hyundai Mipo-South Korea Blt, Panna (tanker), Usd 27.0 M ABD'ye / to USA
19900 Dwt, 11 Usuki-Japan Blt, TBN (tanker), close Usd 30.0 M (MTMM)
19900 Dwt, 10 Usuki-Japan Blt, TBN (tanker), close Usd 30.0 M (MTMM)
10308 Dwt, 98 Asakawa-Japan Blt, Oriental Orchid (tanker), Usd 9.0 M Asya'ya / to Asia"
"Satışı Raporlanan; Demolition/Recycle:
Brides (lpg), 3891 Ldt, 86 Blt, Usd 432/Ldt Bangladeş'e / to Bangladesh
Fair Victoria (tanker), 4266 Ldt, 82 Blt, Usd 810/Ldt Hindistan'a / to India (with 440 T of St Steel on board)
Green Ocean (bc), 5587 Ldt, 77 Blt, Usd 440/Ldt Bangladeş'e / to Bangladesh"
MARVEL DANIŞMANLIK&DENİZCİLİK A.Ş
www.marveldanismanlik.com.tr
Bu rapor sadece adreslenen alıcıların bilgilendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu raporda içerilen bilgiler Marvel Danışmanlık ve Denizcilik
A.Ş'nin güvenilir bulduğu kaynaklardan ve piyasa analizlerinden derlenmiştir. Rapor, yayımlandığı tarih için güvenilirdir.
Marvel, alıcı tarafından bu raporun herhangi bir şekilde kullanımından doğabilecek olası bir sorumluluğu kabul etmemektedir.
LOJİPORT