UPM'in beş yıl önce gündeme getirdiği Samsun-Kavkaz limanlarını demiryolu feribot hattı ile bağlayacak projenin hayata geçmesinde son aşamaya gelindi. TCDD ve Rus Demiryolları RJD arasında 5 yıl süren görüşmeler ve paralelinde gerçekleşen bazı düzenlemeler sonrasında Rusya Devlet Başkanı Medvedev'in Mayıs ayındaki Türkiye ziyareti sırasında iki taraf da projeyi hayata geçirecek imzaları attı. Türkiye ile Rusya arasındaki demiryolu ile ulaşım süresini 20 günden 24 saate indirecek ve nakliye masraflarını yüzde 40'a varan oranda azaltacak olan projenin resmi açılışının en geç iki ay içerisinde yapılması hedefleniyor. UPMFerry Genel Müdürü Bahadır Günister “Türkiye ile Rusya ve Orta Asya ülkeleri arasında demiryolu köprüsü kurmayı amaçlıyoruz” diyor.
Rusya dışında 5 ülkeye daha ulaşacak
Bahadır Günister, projede tüm yatırımları kendi öz sermayelerini kullanarak gerçekleştirdiklerinin altını çiziyor. Bu hatla birlikte Türkiye'nin Karadeniz'de feribot iskelesi sahibi ülkeler arasına katıldığını vurgulayan Günister, tesisin Samsun Limanı üzerinden sadece Rusya'ya değil, Gürcistan'ın Poti, Bulgaristan'ın Varna, Romanya'nın Köstence, Ukrayna'nın İliçevsk ve Kırım limanlarına da ulaşım belirtiyor.
Süre ve maliyet avantajının yanı sıra yük güvenliği de sağlanıyor
Hattın ekonomik olması ve süreyi kısaltmasının yanı sıra yük güvenliğini de sağlayacağına işaret eden Günister “Hat, bu yönleriyle ihracatçıya da önemli avantajlar sunacak. Demiryolu ile yapılan taşımalarda yükler Türkiye'de Türk vagonuna yükleniyordu, Rusya'da ise Rus vagonlarına aktarma yapılıyordu. Bu nedenle ihracatçılar demiryolu taşımacılığını çok fazla tercih etmiyorlardı. Fakat bu hat bu sorunu ortadan kaldıracak ve yük güvenliğini de garanti edecek” diye konuşuyor.
Bir gemi 15 milyon dolar
UPMFerry, Samsun-Kavkaz hattında ilk etapta 2 gemiyle hizmet verecek. Her biri 40 vagon kapasiteli gemilerin ayda maksimum 9 sefer (gemi başına) yapması planlanıyor. Türkiye-Rusya arasındaki demiryolu trafiğini 2 geminin kaldırmayacağını söyleyen Günister, siparişlerini verdikleri 2 yeni geminin de 14 ay içinde filolarına katılacağını belirtiyor. Günister 5 yıl içinde en az 10 gemiden oluşan bir filoya sahip olmayı hedeflediklerini vurguluyor. Bir geminin ortalama maliyetinin 15 milyon dolar olduğunu aktaran Günister, “Gelen talepler yatırımlarımızın geri dönüşünün beklediğimizden hızlı olacağına işaret ediyor. Gelecek vadeden projemize nakliye sektörünün ilgisini bekliyoruz” diyor.
Proje, demiryolu feribot taşımacılığı alanında dünyadaki örneklerine nazaran birçok ilke de imza atmasıyla öne çıkıyor. Limandaki ve gemilerdeki demiryolu bağlantılarının Türk ve Rus vagonlarına aynı anda hizmet verebilecek şekilde tasarlandığını vurgulayan Günister şöyle diyor: “Rayları 1435 mm Türk ve 1520 mm Rus ray açıklığına göre döşedik. Böylece liman içerisinde Rus ve Türk vagonlarına aynı anda yükleme-boşaltma veya manevra hizmetinin verilebileceği bir sistem kurduk.” Türk-Rus bileşik makaslarının ilk kez Türkiye'de kullanılacağını söyleyen Günister, rampa ve aks değiştirme terminallerinde de yeni teknolojilerden faydalandıklarını kaydediyor.
Kaynak: UTA