Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gümrük / ŞİLE LİMAN YÖNETMELİĞİ TASLAĞI YAYIMLANDI

ŞİLE LİMAN YÖNETMELİĞİ TASLAĞI YAYIMLANDI

ŞİLE LİMAN YÖNETMELİĞİ TASLAĞI YAYIMLANDI22.06.2010

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar

Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmelik, Şile Liman Başkanlığının idari sınırına, idari sınırlar içerisinde kalan liman sahalarına, demirleme sahalarına, liman başkanlığı idari sınırları içerisindeki gemilerin veya deniz araçlarının seyir, demirleme veya kıyı tesislerine yanaşma, bağlama veya ayrılmalarında uyulacak kurallar ile her türlü yük ve yolcunun tahmil ve tahliye yöntemleri ile yer ve zamanlarına, gemilerin veya deniz araçlarının liman sahasında kalabilecekleri sürelere, uygun ve güvenli deniz sahalarına kabulüne ve liman başkanlığı idari sınırları içinde can ve mal emniyeti, çevre ve seyir güvenliği ile disiplinin sağlanmasına ilişkin hususları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik, 5 inci maddede sınırları belirtilen Şile Liman Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları ile tüm denizcilik faaliyetlerine ilişkin olarak gemi ve deniz aracı ilgililerinin ve kıyı tesisi ilgililerinin Liman Başkanlığına karşı sorumluluklarını kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, aksi belirtilmedikçe askeri gemiler ve askerî kıyı tesisleri dışında, Şile Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde faaliyette bulunan tüm gemi ve deniz araçları ile kıyı tesislerini kapsar.

Dayanak
Madde 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/4/1341 tarihli 618  Sayılı Limanlar  Kanununun 2 nci maddesine, 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanarak, 28/6/1968 tarihli ve 12936 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 1966 Uluslararası Yükleme Sınırı Sözleşmesi ve değişikliklerine, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna ve 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 -  (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Deniz Aracı: Gemi dışında, suda yüzebilen ve tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılan her türlü araç veya yapıyı,
b) Deniz Turizmi Araçları: Deniz turizmi hizmetinde gezi, spor, eğlence amaçlı, denize elverişlilik belgesine sahip, gerçek ve tüzel kişilere ait özel ve ticari yatları, kruvaziyer gemileri, günübirlik gezi teknelerini, yüzer otel, yüzer lokanta, su üstünde veya su altında hareket etme kabiliyetine sahip araçlar ile diğer deniz turizmi araçlarını,
c) Deniz Uçağı: Su üstünde manevra yapmak üzere inşa edilmiş her türlü hava aracını,
  ç) Donatan: Gemisini veya deniz aracını denizde kullanan gemi sahibini,
d) Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun denizde kürekten başka aletle seyredebilen her türlü tekneyi,
 e) Gemi veya Deniz Aracı İlgilileri: Donatan, işleten, kiracı, kaptan veya acenteleri ile gemiyi veya deniz aracını temsile yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel kişiyi,
 f) Gemi İşleteni: Geminin işletim yönetimi sorumluluğunu alan ve bu Yönetmeliğin yüklediği tüm görev ve sorumlulukları devralmayı kabul eden gerçek veya tüzel kişiyi,
 g) Gemi Rotalama Sistemi: Denizde kaza riskini azaltmak amacıyla oluşturulmuş bir veya daha fazla rota ile trafik ayrım düzenini, trafik ayırım şemalarını, çift yönlü rotaları, tavsiye edilen rotaları, kaçınılacak veya demirlemeye yasak alanları, kıyıya yakın trafik bölgelerini, dönüşleri, tedbir alınacak alanları ve derin su rotalarını içeren sistemi,
      ğ) Gros Ton (GT): Geminin, 21/9/1978 tarihli ve 2169 sayılı kanunla onaylanması uygun bulunan Gemilerin Tonilatolarını Ölçme 1969 Uluslararası Sözleşmesine uygun olarak düzenlenmiş belgesinde gösterilen gros tonilatosunu,
h) IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
ı) IMDG Kod: Uluslararası Denizcilik Tehlikeli Yükler Kodunu,
i)  İdare: Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığını,
 j) Kıyı Tesisi: Kıyı Kanunu kapsamında kıyılarda doldurma ve kurutma yoluyla kazanılan alanlar üzerinde yapılabilen liman, kruvaziyer liman, yat limanı, yolcu terminali, rıhtım, iskele, yanaşma yeri, akaryakıt veya sıvılaştırılmış gaz boru hattı şamandırası veya platformu, balıkçı barınakları, gemi geri dönüşüm tesisi, tersane, tekne imal yeri gibi tesisler ile bunlara bitişik diğer daimi tesisleri, deniz ulaşımına yönelik diğer alt veya üst yapı tesisleri ile duba, fener, mahmuz, kıyı perdeleri deşarj hattı, denizde su ürünleri istihsal alanları, deniz altı kabloları ve benzeri yapıları,
           k) Kıyı Tesisleri Hizmetlerinde Kullanılan Deniz Araçları: Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatına, kıyı tesislerine ait deniz araçları ile kıyı tesisi inşaatına, batık çıkarma, tarama, denizde ve kıyıda aynı projeye hizmet eden, liman başkanlığınca faaliyetine izin verilmiş gemi ve deniz araçlarını,
 l) Kıyı Tesisi İlgilileri: Kıyı tesisi yöneticilerini ve sorumlularını, 
           m) Liman Başkanlığı: Şile Liman Başkanlığını,
           n) Liman Başkanlığı İdari Sınırı: Liman başkanlığının görev, yetki ve sorumluluk sahasını,
o) Liman Çıkış Belgesi: Liman başkanlığı idari sınırlarını aşarak sefer yapacak gemilere, 4922 sayılı Kanun kapsamında liman başkanlığınca düzenlenen belgeyi,
 ö) Liman Sahası: Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde kalan kıyı tesislerini, deniz tesislerini, demirleme yerlerini kapsayan ve sınırları bu Yönetmelikte belirtilmiş deniz ve kıyı alanlarını,
 p) LRIT: Gemilerin uzak mesafelerden tanımlanması ve takibi sistemini,
 r) Ordino: Gemilerin ve deniz araçlarının, kıyı tesisleri ile demirleme sahalarına kabulü amacıyla liman başkanlığınca düzenlenen yanaşma veya demirleme sahası ile yük cinslerini belirten izin belgesini,
 s) OTS: Otomatik tanımlama sistemini,
 ş) Sefer Bölgesi: Gemi ve su araçlarının teknik durumları ve çeşitli donanımlarına göre İdare tarafından belirlenen, çalışabilecekleri deniz alanlarını,
 t) Tahmini Varış Zamanı: Bir geminin bir kıyı tesisine hizmet veren kılavuz istasyonuna veya liman mevzuatının uygulandığı özel bir bölgeye varacağı tahmini zamanı,
 u) VHF: Çok yüksek frekans üzerinden yapılan telsiz haberleşmesini
 ifade eder.
         
İKİNCİ BÖLÜM
Liman Başkanlığının İdari ve Liman Sahası Sınırları

Liman idari sınırı
MADDE 5 - (1) Şile Liman Başkanlığının idari sınırları, Ek- 1’ de de belirtildiği üzere aşağıdaki koordinatlardan hakiki kuzey istikametine çizilen hatların arasında kalan ve Türk Karasuları ile sınırlanan kıyı ve deniz alanıdır.

a)   41º 14´ 00" K – 029º 15´ 30" D 
b)   41º 08´ 33" K – 029º 55´ 12" D  

Liman sahası sınırı
MADDE 6 - (1) Şile Liman Sahası, Ek- 1’ de de belirtildiği üzere aşağıdaki koordinatlardan hakiki kuzey yönüne çizilen hatların arasında kalan ve kıyıdan itibaren üç deniz mili ile sınırlanan kıyı ve deniz alanlarıdır.

a)   41º 14´ 00" K – 029º 15´ 30" D 
 b)   41º 08´ 33" K – 029º 55´ 12" D       

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Demirleme Sahaları

 Demirleme sahaları
 MADDE 7 - (1) Şile Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan gemilerin demirleme sahaları , Ek – 1’ de de belirtildiği üzere aşağıda gösterilmiştir.

a)  1 nolu demirleme sahası: Tehlikeli madde taşımayan gemiler ile askeri gemilerin demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.
  
1) 41º 11' 24" K – 029º 36' 00" D
2) 41º 12' 54" K – 029º 36' 00" D
3) 41º 12' 24" K – 029º 35' 00" D
4) 41º 10' 54" K – 029º 35' 00" D

b)  2 nolu demirleme sahası: Tehlikeli madde taşıyan gemiler, nükleer güçle çalışan askeri gemiler ve karantina altına alınacak gemiler ile gazdan arındırma işlemi yapacak gemilerin demirleme sahası aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.  
 
1) 41º 11' 00" K – 029º 39' 00" D
2) 41º 12' 06" K – 029º 39' 00" D
3) 41º 12' 24" K – 029º 38' 00" D
4) 41º 11' 18" K – 029º 38' 00" D

(2) Zorunlu hallerde gemi; tip, cins ve tonajlarına göre birinci fıkrada  belirlenmiş olan demirleme sahalarında, farklı tip, cins ve tonajdaki gemilerin demirlemesine ya da buraların dışında geçici demir mevkileri belirlemeye liman başkanlığı yetkilidir. 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Limanda Seyir Güvenliği

Genel esaslar
MADDE 8 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde seyreden, kıyı tesisinde bulunan veya demirde bekleyen gemi ve deniz aracı ilgilileri ile kıyı tesisi ilgilileri; ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri çerçevesinde can ve mal emniyeti ile çevre ve seyir güvenliğine yönelik olarak liman başkanlığınca verilen talimatlara uymak zorundadır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasının yanı sıra, seyir ve çevre güveliği ile can ve mal emniyeti açısından gerekli olabilecek her türlü tedbiri almaya liman başkanlığı yetkilidir.
(3) Liman başkanlığı, bu Yönetmelik ile ilgili hususlarda, kıyı tesisi işleticisi kuruluş ile kıyı tesisi kullanıcıları arasında meydana gelebilecek anlaşmazlıkları inceler, gördüğü eksiklikleri giderir ve bağlı olduğu üst makama bilgi verir.

Liman sahasına gelen gemilerin bildirim yükümlülüğü
MADDE 9 - (1) Liman sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçları, bildirim yükümlülüğü bakımından aşağıdaki esaslara uyar.
a) Uluslararası sefer yapan Türk ve yabancı bayraklı tüm gemiler, İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasına girmesine kadar ki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra, Ek – 2’de bulunan formu kullanarak bildirim yapmak zorundadır.
b) 150 GT ve üzeri tonajda olup Kabotaj seferi yapan gemiler liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce; liman sahasına girmesine kadar ki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemiler ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
c)  Liman sahasına giriş için bildirilen tahmini varış zamanını on iki saatten fazla geciktirecek olan gemilerin ilgilileri, durumu liman başkanlığına yazılı olarak bildirmek zorundadırlar.
ç) Bildirim yükümlülüğüne uyulmaması veya yapılan bildirimlerin doğru bilgiler içermemesi durumunda, bildirim veren hakkında idari işlem yapılır. 
d) İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bu madde hükümlerinde muafiyet tanınabilir.

Gemi yanaşma kuralları
MADDE 10 - (1) Liman sahasına gelen Türk veya yabancı bayraklı gemi ve deniz araçları aşağıdaki esaslara uymak zorundadır.
a) Bu Yönetmelikteki 9 uncu madde hükmü gereği liman sahasına geliş bildirimi yapmakla yükümlü gemiler ordino almadan yanaşma veya demirleme yapamaz. Genel beyannamede belirtilen tahmini varış zamanına yirmi dört saatten fazla olan gemiler için bu süre zarfında ordino düzenlenmez.
b) Belirli kıyı tesisleri arasında hat izinli çalışan gemiler, liman başkanlığı idari sınırları içerisinde çalışan yolcu gemileri ve yolcu motorları, arabalı vapurlar, günübirlik gezi yapan yolcu motorları, kıyı tesisleri hizmetinde kullanılan deniz araçları, servis ve acente motorları ile özel tekne, ticari yatlar, balıkçı tekneleri ve deniz taksileri tonajlarına bakılmaksızın yanaşma ordinosu almadan kendilerine tahsisli kıyı tesislerine yanaşırlar.
c) Gemiler, liman sahasına geliş sırasına göre kıyı tesislerine yanaştırılır.
ç) Liman sahasına gelen yolcu ve kruvaziyer gemilerine, diğer gemi tiplerine göre öncelikli olarak kıyı tesislerine yanaşma izni verilir.
d) Kıyı tesisi işletmesi ile gerekli koordinenin sağlanmasından sonra eğitim ve bilimsel araştırma gemi ve deniz araçları ile yabancı bayraklı askeri gemilere liman başkanlığınca yer gösterilir.
e) Yanaşma yerlerinin dolu olması halinde gemiler, sıra beklemek üzere kendilerine ayrılmış demirleme sahasında kalırlar. Gemiler, liman başkanlığının izni olmadıkça demirleme yerlerini değiştiremez ve deniz trafiğini engelleyecek şekilde liman sahasında demirleme yapamaz.
f) Sırada olup boy veya su kesimleri veya benzer nedenlerle ilk boşalan rıhtıma alınmasına imkân bulunmayan bir geminin yerine,  bir sonraki sırada bulunan uygun gemi alınabilir. Bu durumda kendisi için uygun rıhtım bulunamayan gemi, ilk açılacak uygun yere alınır.
g)  Olağanüstü hal, seferberlik, kamu güvenliği, yangın, deniz kirliliği, kriz yönetimi, can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından acil müdahale gerektiren durumlarda; gemilerin ordino ile belirlenmiş yerlerini değiştirmeye, daha önce tanzim edilmiş ordinoları iptal etmeye, yükleme ve tahliye işlemlerini durdurmaya, gemileri ve diğer deniz araçlarını bulundukları yerden kaldırmaya, öncelik verilmesi gereken gemileri yanaştırmaya, gemi, deniz araçları ve kıyı tesislerinin mevcut imkânlarından faydalanmaya liman başkanlığı yetkilidir.
ğ) Kıyı tesislerinde bulunan gemiler, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde duramayacak vaziyette ise yerlerinden ayrılabilir ve daha emniyetli olan demir sahasına demirleyebilir, daha emniyetli bir yere sığınabilir ya da seyir yapabilir. Bu gemilerin ilgilileri en kısa sürede liman başkanlığına yazılı bildirimde bulunur. Bu durumdaki gemiler,  yeniden yanaşma ordinosu düzenlenmesine gerek olmaksızın gemi ilgililerinin talebi ve liman başkanlığının izni ile daha önce bulundukları yere, bu Yönetmelikteki 14 ve 15 inci madde hükümleri göz önüne alınarak dönebilir.
h)  Gemiler ve deniz araçları, şamandıraların yakınlarına ve şamandıralar arasına, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerine giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde demirleyemez ve zorunluluk olmadıkça mendirekler içinde salma suretiyle demirde bekleyemez. Bu konudaki tedbirler, liman başkanlığı ve kıyı tesisi işletici kuruluşlar tarafından müştereken alınır.
ı) Hurdaya ayrılmış olanlar dışında, iş bulamadığı veya adli veya idari bir sürecin sonucu beklendiği için ticari faaliyette bulunamayan servis dışı gemiler, bakım onarım yapmamaları şartıyla İdarenin belirlediği usul ve esaslar çerçevesinde kıyı tesisinde veya demirleme alanlarında bekleme yapabilir.
 
 Liman çıkış belgesi
    MADDE 11 - (1) Liman başkanlığı idari sahasını aşarak sefer yapacak ticaret gemilerinin kıyı tesislerinden çıkışı, liman başkanlığınca verilecek liman çıkış belgesi ile yapılır.  Liman çıkış belgesi almış olan gemiler, diğer ilgili kurum ve kuruluşlar ile olan işlemlerini tamamlayarak derhal kıyı tesisinden ayrılır. Kruvaziyer gemileri hariç deniz turizm araçlarına verilecek olan kıyı tesisi çıkış izni, 24/7/2009 tarih ve 27298 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Deniz Turizmi Yönetmeliği hükümleri kapsamında seyir izin belgesi ile verilir. Bu durumda, seyir izin belgesi liman çıkış belgesi yerine geçer.
 (2) Liman çıkış belgesi verilmesi ile ilgili olarak diğer hususlar 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gemilerin Teknik Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir.
 (3) Denize elverişlilik belgesinde sefer bölgesi olarak bitişik liman sefer bölgesi verilmiş balıkçı gemilerinin teçhizat ve yeterlilik bakımından da personel donanımı liman seferi gibi yapılır. Trol ve gırgır ağı ile avcılık yapmayan on iki metreden küçük balıkçı gemilerinin sörvey ve sertifikalandırılmaları, belgelendirildiği liman başkanlığının dışında bitişik liman başkanlıklarınca da yapılabilir.

Gemi rotalama sistemlerine göre seyir
MADDE 12- (1) İdare, gerekli gördüğü hallerde; IMO’nun ilgili kuralları ve tavsiye kararları çerçevesinde liman başkanlığı idari sınırları içerisinde, seyir, can, mal ve çevre emniyetini arttırmak ve kaza riskini azaltmak amacıyla, deniz trafiğinin düzenlenmesine yönelik olarak gemi rotalama sistemleri oluşturabilir.
(2) Gemi rotalama sistemi bulunan yerlerdeki kıyı tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak olan, demir mevkilerine demirlemek üzere liman sahasına gelecek ya da kıyı tesislerinden demir yerlerine hareket edecek olan tüm gemilerin;
a) Trafik ayırım düzeninden ayrılmaları,
b) Trafik ayırım düzenine girmeden seyir haline devam etmeleri,
c) Trafik ayırım düzenini kesecek şekilde karşıdan karşıya geçmeleri,
gemi rotalama sistemine göre yapılır.
(3) Gemi trafik hizmetlerinde görev yapan deniz trafik operatörleri veya baş operatörlerinin meslek ilke ve gereklerine aykırı bir şekilde hareket etmeleri veya ağır kusur ya da ihmallerinin olması halinde 18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmelikteki 19 uncu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.
(4) Deniz trafik operatörleri veya baş operatörleri yetkili kılavuzluk teşkilatı ile hizmetin etkinleştirilmesi amacıyla karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmak zorundadır.
(5) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde deniz trafiğinin düzenlenmesi amacıyla, İdarece bir deniz trafik rehberi yayımlanabilir.
(6) Liman sahasında veya kıyı tesislerinde bulunan, seyreden, demirleyen, demirden ayrılan, kıyı tesisine yanaşan ya da bu tesislerden ayrılan gemiler, kıyı tesisi işleticileri ve kılavuz kaptanlar, Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulması ve İşletilmesine Dair Yönetmelik hükümlerine uyar.

Türk Boğazlar Bölgesi trafik düzeni ve hizmetleri
Madde 13- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen hükümler dışında Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler; seyir, can, mal ve çevre emniyetinin sağlanması amacıyla hazırlanmış 08/10/1998 tarihli ve 98/11860 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü ve 12/12/1977 tarih ve 7/14561 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü hükümlerine ve uluslararası hükümlere uyar, Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi tarafından verilecek her türlü bilgi, tavsiye, uyarı ve talimatlara riayet eder.

 Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri
MADDE 14 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, aşağıda belirtilen esaslara göre verilir.
a) Kılavuzluk hizmetleri: Liman sahasına gelen, kıyı tesislerine yanaşacak veya bu tesislerden ayrılacak, 1000 GT ve üstü Türk Bayraklı gemiler ile 500 GT ve üstü yabancı bayraklı gemiler kılavuz kaptan almak zorundadır. 300 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı yatlar, kıyı tesisine ilk yanaşma ve ayrılmalarında, kaptanı değişmemek ve yılda bir kez olmak şartıyla kılavuz kaptan alır. Yat kaptanının değişmesi halinde, yabancı bayraklı yatlar kıyı tesisine ilk giriş veya çıkışlarında tekrar kılavuz kaptan almak zorundadır.
b) Römorkörcülük hizmetleri: Liman sahasındaki kıyı ve deniz tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak gemi ve deniz araçlarının gros tonilatosuna göre almak zorunda oldukları römorkör adedi ve bu römorkörlerin asgari çekme güçleri aşağıda belirtilmektedir.
 1) 2000 – 5000 GT arasındaki gemiler, en az 16 ton çekme kuvvetinde bir römorkör,
   2) 5001 – 15000 GT arasındaki gemiler, her biri en az 16 ton çekme kuvvetinde iki römorkör,
   3) 15001 – 30000 GT arasındaki gemiler, her biri en az 27 ton çekme kuvvetinde iki römorkör,
           4) 30001 – 45000 GT arasındaki gemiler, toplamı en az 75 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla en az iki römorkör,
   5) 45001 GT’den daha büyük gemiler, toplamı en az 90 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla, en az iki römorkör,
   6) 45000 GT’ ye kadar olan petrol ve türevleri, LPG, LNG ve tehlikeli kimyasal yük taşıyan gemiler, bu bendin ilk dört alt bendindeki hükümler kapsamında römorkör alırken, 45001-75000 GT arasındaki bu tür gemiler, toplamı en az 90 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla, en az iki römorkör,
   7) 75001 GT’den daha büyük tankerler ise,  toplamı en az 120 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla en az iki römorkör,
almak zorundadır.
 (2)  Birinci fıkrada sayılan şartları sağlayamayan gemiler ve deniz araçları kıyı tesislerine yanaştırılmaz, yanaştırılması halinde kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı ilgililerine gerekli idari yaptırım uygulanır.
 (3)  Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı olmayan liman sahasında İdare; gemilerin teknik yapısı ve özellikleri, kullanım amacı, taşıdığı yük ve cinsi, manevraya elverişliliği ve kıyı tesislerinin altyapı durumu ile liman sahasında yer alan tesislerin risk durumlarını göz önüne alarak, kılavuz kaptan veya römorkör alma hususunda, römorkörsüz yanaşması dahil olmak üzere kalıcı veya geçici olarak, tüm sorumluluk gemi ve kıyı tesisi ilgililerine ait olmak üzere muafiyet verebilir veya başka liman sahalarından hizmet alınmasını isteyebilir. Ancak, başka liman sahalarından alınacak hizmette hava muhalefeti, hizmet çakışması, römorkör arızası gibi beklenmeyen haller dolayısıyla aksamalar olması halinde, tüm sorumluluk gemi ve kıyı tesisi ilgililerine ait olmak üzere bu gemiler, beklenmeyen hal ortadan kalkıncaya kadar tek sefere mahsus olmak kaydıyla liman başkanlığının izni ile kılavuzsuz ve römorkörsüz yanaşabilir.
 (4) İdare, hava ve deniz koşullarını, yerel şartları ve manevra emniyetini göz önüne alarak, gemilerin kılavuzlama şartlarında düzenleme yapabilir, alacakları römorkör adedinde ve çekme kuvvetinde artırma veya indirme yapabilir veya muafiyet tanıyabilir.
 (5) LPG, LNG ve tehlikeli yük taşıyan tankerler hariç olmak üzere, baş ve kıç itere sahip gemiler; liman sahasına gelişlerinde, gemi ilgililerinin itici pervanelerine ilişkin belgeleri ve tam kapasite ile çalıştığını liman başkanlığına yazılı olarak beyan etmesi üzerine, gros tonaj aralığındaki çekme kuvvetinde bir römorkör; sadece baş iteri olan gemiler için ise en az bir römorkör almak kaydıyla birinci fıkrada belirtilen römorkör sayılarından bir eksik römorkör ile yanaşıp ayrılabilirler.
       (6) Yolcu ve kruvaziyer gemilerinin baş ve kıç itici pervanelerine ilişkin belgeleri ile tam kapasite çalıştığına dair belgelerin, gemi ilgililerince yazılı olarak liman başkanlığına ibraz edilmesi halinde, sadece acil durumlarda hizmet vermek üzere bir refakat römorkörü tahsis edilir.

Kılavuz kaptan ve römorkör alma zorunluluğunun istisnaları
MADDE 15- (1) Türk ve yabancı tüm askerî gemiler, askerî olmayan kıyı tesislerine giriş ve bu tesislerden çıkışlarında kılavuz kaptan almak zorundadır.
  (2) Bu Yönetmelikteki kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerini düzenleyen hükümler;
a) Liman başkanlığınca kıyı tesisi hizmetlerinde kullanıldığı belgelendirilen deniz araçlarına,
b) Kabotaj ve liman başkanlığı idari sınırları içinde hat izni verilmiş 2000 GT’ den büyük, yüksek manevra kabiliyetine sahip bağımsız en az iki makine ve iki pervaneli, baş iteri olan, köprü üstünden manevra kabiliyetine sahip, İdarece yetkilendirilmiş klas kuruluşlarından biri tarafından klaslanmış, uzakyol kaptanı ve uzakyol baş mühendisi ile donatılmış münhasıran kılavuzluk veya römorkör muafiyeti tanınmış yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
c) Kabotaj ve liman başkanlığı idari sınırları içinde hat izinli olarak sefer yapan 2000 GT’ den küçük yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
uygulanmaz.

Kılavuz kaptan alma ve bırakma noktaları
MADDE 16 - (1) Liman sahasına giriş ve bu sahadan çıkış yapan gemiler için kılavuz kaptan alma ve bırakma yeri koordinatı liman başkanlığınca belirlenir.

Yolcu gemilerinin ve liman sahasında yolcu taşıyan teknelerin yükümlülüğü
MADDE 17 - (1) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde yolcu taşıyan gemi ve deniz araçları, azami yolcu sayısını, sahip oldukları can kurtarma araç ve gereçlerinin sayılarını, cinslerini ve bulundukları yeri belirten levhayı giriş yerlerinde, açıkça görülebilecek şekilde bulundurmak zorundadır. Standartlara uygun can kurtarma araç ve gereçleri, yolcu ve mürettebatın kolaylıkla ulaşabileceği yerlerde ve her an kullanıma hazır vaziyette bulundurulur.
(2) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde çalışan yolcu gemilerinde; gemiye giriş ve çıkışlarda dikkat edilmesi gereken kurallar, acil durumlarda can kurtarma teçhizatının kullanımı ve gemiyi terk konuları hakkında işitsel ve görsel bilgilendirme yapılır.
(3) Liman sahasına gelen ve uygun kıyı tesisi olmaması ya da kıyı tesisinin yanaşmaya müsait olmaması nedeniyle demirde bekleyen gemilerin yolcu ve personeli; Türk Bayraklı hizmet tekneleri aracılığıyla ve tüm sorumluluğun gemi kaptanına ait olması kaydıyla, liman başkanlığının izni ile kıyı tesislerine çıkabilir ve aynı şartlar gözetilerek gemiye geri dönüşleri sağlanabilir.
(4) Yolcu ve kruvaziyer gemilerindeki yolcu ve personel, ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıt altına alınır.

Deniz uçaklarına ilişkin hükümler
MADDE 18 - (1) Deniz uçakları ve benzeri araçların bağlamasında, demirlemesinde veya denizde seyir koşullarında, gemilerin tabi olduğu mevzuat hükümleri uygulanır. İniş ve kalkış amacı ile deniz sahasının kullanılması liman başkanlığının iznine bağlıdır. İniş ve kalkışlarda kullanacakları alanlar liman başkanlığınca belirlenir.
 
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tehlikeli Yüklerle İlgili Esaslar

 Bildirim yükümlülüğü
 MADDE 19 – (1) Uluslararası sefer yapan ve paketli tehlikeli yük taşıyan Türk veya yabancı bayraklı tüm gemiler, liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra, Tehlikeli Yükler Manifestosu formunu doldurup, ilgilileri vasıtasıyla yazılı olarak liman başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
(2) Petrol ve türevleri ile diğer zararlı maddeleri taşıyan gemiler, 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliği kapsamında gerekli bildirimleri liman başkanlığına yapmak ve Türkiye Cumhuriyeti’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerde öngörülen mali sorumluluk yükümlülüklerine sahip olmak zorundadır. Aksi takdirde, bu gemilere, anılan Kanun ve Yönetmelik hükümlerine göre müeyyideler uygulanır.
 
Kıyı tesislerince uyulacak kurallar ve alınacak tedbirler
 MADDE 20 - (1) Kıyı tesisi işletici kuruluşlar tarafından, gerektiğinde aşağıdaki tedbirler alınır.
 a) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve diğer tehlikeli maddeler için ayrılmış rıhtım, iskele, depo ve antrepolar, kıyı tesisi işletmelerince belirlenir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerin yüklenip boşaltılması, bu iş için ayrılmış rıhtım ve iskelelerde yapılır. Ayrıca, işleticiler bu yüklerin gemiler ile depolanma alanları arasında taşıyıcılarda bekletilme süresini ve kıyı tesisine alınabilecek tehlikeli maddelerin azami miktarını belirler; gerekli yangın, çevre koruma ve güvenlik tedbirlerini alır. 
b) Dökme akaryakıt yükleme veya boşaltma yapacak gemiler için ayrılmış rıhtım ve iskeleler, bu iş için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile donatılır. Kıyı tesisinde patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve diğer tehlikeli maddelerin yüklenip boşaltılması için ayrılmış ve bu iş için gerekli donanıma sahip rıhtım veya iskele mevcut değilse yükleme ve boşaltma yapılmasına liman başkanlığınca izin verilmez.
 c) Kıyı tesisi işleticileri, tehlikeli maddelerin, iskele veya rıhtımda boşaltıldığı alana depolanmasını sağlayamıyorsa, yükün alıcısı, en kısa zamanda bu maddelerin kıyı tesisi dışına naklini sağlar.
 ç) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler için ayrı bir demirleme yeri belirlenir ve bu yer diğer gemilerden neta edilir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, liman başkanlığının izni olmadan kendilerine tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele veya rıhtıma yanaşamaz.
 d) İskele veya rıhtıma yanaşmış durumdaki LPG, LNG, petrol ve diğer tehlikeli maddeleri yükleyecek veya boşaltacak gemiler, yangına karşı gerekli önlemleri ve can, mal emniyeti ve çevre güvenliğini sağlayacak tedbirleri almak şartıyla, kendilerine ayrılmış alanlarda faaliyetlerine gece de devam edebilir. Alınacak tedbirlere liman başkanlığınca karar verilir.
 e) Konteynerler içerisinde taşınan tehlikeli maddelerin yükletilip boşaltılması için, kıyı tesisi işletici tarafından, kıyı tesisinde bağımsız bir konteyner istif sahası kurulur. Bu istif sahasına tehlikeli madde dışında diğer konteynerler istiflenmez. İstif sahasında yangın, çevre emniyeti ve diğer emniyet tedbirleri alınır.
 f) Tehlikeli maddelerin gemilere yüklenmesi, boşaltılması veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer tehlikelere karşı gerekli emniyet tedbirlerini alır. Yanıcı maddeler, kıvılcım oluşturucu işlemlerden uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme sahasında kıvılcım oluşturan araç veya alet çalıştırılmaz.
 g) Tehlikeli maddeler, uygun şekilde ambalajlanır ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve emniyet tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.
 ğ) Tehlikeli madde elleçlenmesinde görevli kıyı tesisi personeli ve gemi adamları, yükleme, boşaltma ve depolama esnasında koruyucu elbise giyer.
 h) Tehlikeli madde elleçleme sahasında yangınla mücadele edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile donatılır ve yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları her an kullanıma hazır halde bulundurulur.
 ı)  Kıyı tesisi işleticileri, gemi ve deniz araçlarının acil durumlarda kıyı tesislerinden tahliye edilmesine yönelik acil tahliye planı hazırlayarak liman başkanlığının onayına sunar.
 i) Liman sahasında faaliyet gösteren kıyı tesisi işletmeleri ve balıkçı kooperatifleri yangın, güvenlik ve emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.
j) Kıyı tesisleri yukarıda belirtilen hususları liman başkanlığınca onaylanmış bir talimatla ilgililere duyurur.
k)  Bu madde hükümlerinin denetimi, liman başkanlığı tarafından yapılır ve herhangi bir uygunsuzluk tespit edildiğinde elleçleme operasyonu durdurularak, uygunsuzluğun giderilmesi sağlanır.
l) IMDG Kod kapsamında gerekli eğitim ve sertifikalara sahip olmayan personelin tehlikeli yük elleçleyen kıyı tesislerinde çalışmasına izin verilmez.
m) Trafik ayırım düzeni olan yerlerde bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ve genişletilecek olan kıyı tesislerinin trafik ayrım düzeni tarafındaki ayrım hattına en yakın sınır noktası ile ayrım düzeni arasındaki mesafe 250 metreden daha az olamaz.

ALTINCI BÖLÜM
Disiplin ve Düzen

Uyulacak kurallar            
MADDE 21 – (1) Gemiler, deniz araçları, kıyı tesisleri ve bunların ilgilileri aşağıdaki esaslara uyar.
a) Liman sahasına yanaşmış, bağlamış veya demirlemiş gemiler ve deniz araçları, faaliyetlerini bitirdikten sonra, liman başkanlığınca yapılacak bildirimde belirtilen süre içerisinde kalkmaya hazır durumda bulundurulur.
b) Liman sahasında şamandıra atan, kablo döşeyen veya toplayan, dalgıçlık ve benzeri faaliyetlerde bulunan araçların ve çalışmakta olan yüzer vinçler ile platform, dolfin ve şamandıralarda yükleme veya boşaltma yapan gemilerin yakınından geçen gemiler, bu araçların faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadır. Liman başkanlığı uygun hız sınırını belirler.
c) Tersane, tekne imal, çekek yeri ve yüzer havuzlardan indirilecek gemiler, liman başkanlığının belirleyeceği yerlere yanaşma, bağlama ve demirleme yapar. Bu tesislerden indirilecek veya tesislere alınacak gemiler, diğer tesislere engel teşkil etmemek kaydıyla,  tesislerin önlerine veya rıhtımlarına yanaşabilir ya da kıçtankara olabilirler.
  ç) Aynı iskele veya rıhtım üzerinde yer değiştiren gemiler hariç olmak üzere, rıhtımlar ve iskeleler arasında yapılan tüm yer değiştirme işlemleri ordino ile yapılır.
d) Mücbir sebepler dışında, liman başkanlığı idari sınırları içerisinde yer alan koy ve körfezlerde, gemi ve deniz araçlarının gezinti ve spor amacı dışında demirlemeleri yasaktır.
e) Gemi ve deniz araçlarının koy ve körfezlerde gezi ve spor amacıyla demirleme süresine; bölgenin çevresel hassasiyeti, teknenin pis su depolama kapasitesi, bölgedeki atık alım tesislerinin durumu, başka teknelerin koyları veya körfezleri demirleme maksatlı olarak kullanma talepleri ve kıyı tesisi ya da bitişik liman sınırları içindeki yat limanı işletmelerinin mevcudiyeti dikkate alınarak liman başkanlığı tarafından karar verilir. Ayrıca, liman başkanlığı, koy ve körfezlerde demirleme faaliyetlerini düzenler.
f) Kıyı tesislerinde aynı rıhtım veya iskele üzerinde art arda yanaşmış olan iki gemi ya da deniz aracı arasında uygun emniyet mesafesi bırakılır. Bu mesafe, gemilerin en yakın noktaları arasındaki uzaklık dikkate alınarak, beş metreden daha az olamaz. Liman başkanlığı gerek gördüğünde yanaşma düzeni ve mesafelerinde değişiklik yapabilir.
g) Bir yanaşma yerinin uç noktasından, başı ya da kıçı dışarı taşarak yanaşmak zorunda kalan gemilere, taşan kısmın kıyı tesisi içindeki deniz trafiğine ve manevraya engel teşkil etmemesi ve gemiye giriş ve gemiden çıkışların emniyetli bir şekilde yapılması şartı ile izin verilir.
ğ) Kıyı tesisine yanaşacak gemilerin, yanaşacağı rıhtım, iskele ve şamandıra alanlarında, gemilerin omurga altı su mesafesi yarım metreden az olamaz.  Aksi halde bu gemilerin kıyı tesisine yanaşmasına liman başkanlığınca izin verilmez.
h) Kıyı tesisine yanaşmış gemilerin yeterli şekilde aydınlatılması gemi ve kıyı tesisi ilgililerince sağlanır. 

Yasak faaliyetler
MADDE 22 - (1) Kıyı tesislerinin trafik ayırım şeritlerinde, yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme alanlarında; olta ve ağ balıkçılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek ve yüzmek yasaktır.     
(2) Spor, gezi ve eğlence amaçlı tekneler, liman sahasındaki diğer gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemez ve mendireklerle sınırlı alan içerisinde bu gemilerin ve deniz araçlarının faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadır. Liman başkanlığı uygun hız sınırını belirleyebilir.
(3) Şamandıraya bağlanmak üzere gelen ya da şamandıradan ayrılan gemiler ile kıyı tesisleri hizmetlerinde kullanılan deniz araçları dışındaki gemiler, şamandıralar ve şamandıra hatları arasından geçiş yapamaz.
(4) Su ürünleri ve balık kafesleri hizmetinde kullanılanlar dışındaki gemi ve deniz araçları, su ürünleri tesisleri ve balık kafeslerine iki yüz metreden fazla yanaşamaz ve beş yüz metreden az mesafe içerisinde boşaltım kurallarına uygun olsa dahi hiçbir boşaltım yapamaz.
(5) Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup kamunun kullanımına açık kıyı alanlarına gemi ve deniz araçlarının bağlanması, yanaşması veya demirlemesi yasaktır.Aksi takdirde bu Yönetmeliğin 26 ncı madde hükmü uygulanır.
(6) İşletme izni bulunmayan ya da herhangi bir kurum veya kuruluşun işletmesinde olmayan yerlere bağlı, yanaşmış veya demirlemiş bulunan gemi ve deniz araçları, İdarece verilen hizmetlerden yararlanamaz.

Liman başkanlığının iznine tabi işler
MADDE 23 - (1) Liman sahasında limbo yapmak, liman başkanlığının iznine bağlıdır. İlgili kurum veya kuruluşlardan gerekli izin veya onaylar alındıktan sonra yapılacak olan kıyı yapıları inşaatı ve su ürünleri ihtihsal alanları kurulumu öncesinde, ilgililer tarafından liman başkanlığına bilgi verilir. Şamandıralama, dalış, deniz dibi ve sualtı çalışmaları ve benzeri faaliyetler öncesinde liman başkanlığından izin alınması zorunludur. Bu gibi faaliyetlerde kullanılan gemi ve deniz araçları mevzuata uygun fener ve işaretleri taşımalıdır.
(2) Liman başkanlığından izin alınmadıkça liman sahasında sportif faaliyet yapılamaz ve yarış düzenlenemez. İlgili gerçek veya tüzel kişiler, liman başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamak ve ilgili spor federasyonunun onayını almış olmak şartı ile liman başkanlığınca verilen izin kapsamında faaliyette bulunabilir.
(3) Bir liman sahasından başlayıp başka bir liman sahasında bitecek olan veya trafik ayrım düzeninden geçecek olan yarışlar için en az üç ay önce, diğer yarışma ve faaliyetler için ise en az on beş gün önce liman başkanlığına izin için talepte bulunulmalıdır.  
(4) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde yapılacak su sporları 15/6/1997 tarih ve 23020 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Turizm Amaçlı Sportif Faaliyet Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamında yapılır. Turizm amaçlı su sporları ile ilgili can ve mal emniyeti sağlanmasına yönelik liman başkanlığının yetkileri saklıdır.
 (5) Liman başkanlığından izin alınmadıkça, demirde veya kıyı tesislerinde bulunan gemilerin bordalarına, başka gemiler aborda olamaz. Su, yağ ve yakıt ikmal gemileri, acente motorları, kamu gemileri, balıkçı tekneleri, yatlar ve kıyı tesisleri hizmet gemileri bu fıkra kapsamı dışında olup bu tip gemiler hizmetlerini kıyı tesisleri işletmeleri ile koordineli şekilde yürütür.
(6) Liman başkanlığından izin alınmadıkça liman sahalarında bulunan gemiler; onarım, boya, sıcak çalışma ya da bakım işlerini yapamaz. Bu işleri yaptıracak gemiler, kıyı tesisleri işletmesi ile koordine sağlamak zorundadır.
(7) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan kıyı tesislerinin, ilgili deniz haritalarına işlenmesi ile her türlü tesiste bulunacak seyir yardımcılarının belirlenmesi ve kurulması, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yapılır ve liman başkanlığına bu hususta bilgi verilir. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, bu görevini yerine getirirken liman başkanlığının görüşünü de alır. 
(8) Gemiler, liman başkanlığından izinsiz demir yerlerini değiştiremez. Ancak, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde kalamayacak durumda olanlar, yerlerinden ayrılabilir ve daha emniyetli olan demir yerine demirleyebilir. Bu gemilerin ilgilileri en kısa sürede liman başkanlığına bildirimde bulunur.
(9) Liman başkanlığı sınırları dahilinde bulunan kıyı tesisinde herhangi bir faaliyette bulunmayacak ancak mücbir sebepler nedeniyle sığınmak üzere liman idari sahasına demirleyen gemi veya deniz aracı, vakit geçirmeksizin ilgili liman başkanlığına veya kılavuzluk teşkilatına gerekli bildirimleri yapmalıdır.  

Çevre, deniz, hava ve gürültü kirliliği
MADDE 24 - (1) Gemiler ile diğer deniz araçlarının katı ve sıvı atıkları ile ilgili işlemleri, 26/12/2004 tarih ve 25682 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri ve söz konusu Yönetmelik kapsamında yayımlanan diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilir.
 (2) Kıyı tesisi işleticileri, yük elleçlenmesi sırasında ve sonrasında her türlü atık ve artık malzemelerin rıhtımda birikmemesi, elleçleme sırasında ve sonrasında yapılacak temizlik esnasında denize dökülmemesi ve rıhtım üzerinden yağmur suları ile denize ulaşmaması için gerekli tedbirleri almak ve sahayı temiz ve düzenli bulundurmak zorundadır. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesisi işletmelerine,  9/8/1983 tarih ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu Kanun kapsamında yayımlanan mevzuat gereği cezai müeyyide uygulanması amacıyla, ilgili mülki idare amirliğine liman başkanlığınca resmi yazı ile bildirim yapılır.
(3) Yüzer havuz çalıştırılırken çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti açısından perdeleme sisteminin kullanılması ile yüzer havuz, kuru havuz ve yarı ıslak kızağa gemi alınmadan veya gemiler denize bırakılmadan önce her türlü yüzey temizliğinin kontrolü liman başkanlığınca yapılır.
(4) Liman sahasında bekleyen veya seyreden gemiler ve deniz araçları, kıyı tesisinde bulunanları veya civarında ikamet edenleri rahatsız edecek veya liman sahasındaki seyrüseferi güçleştirecek derecede hava kirliliğine sebep olamaz, sebep olanlara  2872 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat gereği cezai müeyyide uygulanır.
 (5) Tersane, tekne imal ve çekek yerleri hariç olmak üzere, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerinde bulunan gemiler; denizcilik faaliyetinin olağan akışı haricinde sessizliği bozucu işler yapamaz, zorunluluk olmadıkça düdük çalamaz.

Bildirim yükümlülüğü
MADDE 25 - (1) Liman sahasına gelen gemilerin ve kıyı tesislerinin ilgilileri, seyir sırasında, demir sahasında veya kıyı tesisinde meydana gelen deniz kazalarını, önemli makine arızalarını, genel seyir güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları ve gemide işlenen suçları, mümkün olduğu ölçüde, önce telsizle veya diğer uygun iletişim araçları ile kıyı tesisine varıştan itibaren en geç altı saat içinde ve daha sonra kanaatlerini içeren bir raporu da en geç yirmi dört saat içinde liman başkanlığına bildirmekle yükümlüdür. Ayrıca liman sahasına gelen gemilerin ilgilileri, suçla ilgili delilleri muhafaza etmekle yükümlüdür.
           (2) Kılavuz kaptanların yükümlülüğü aşağıda belirtilmiştir:
a) Kılavuz kaptanlar, liman sahası içerisinde kılavuzluk hizmeti vermekte oldukları gemilerin seyir teçhizatında gördükleri eksiklik ve aksaklıkları, deniz kazalarını ve seyir güzergâhları üzerindeki seyir güvenliği ve çevre kirliliği ile ilgili tespit ettikleri hususları derhal liman başkanlığına bildirir ve bu bildirimi izleyen yirmi dört saat içinde yazılı bir rapor verir. Liman başkanlığı duruma derhal el koyar ve söz konusu gemi ve gemi kaptanı hakkında yasal işlemlerin yapılmasını sağlar.
b) Kılavuz kaptanlar, emniyetli olarak kılavuzluk hizmeti verilemeyecek nitelikteki gemilere kılavuzluk hizmeti veremez. Bu gemiler liman başkanlığına bildirilir ve ek emniyet tedbirleri alınır. Bu gemilere izinsiz olarak kılavuzluk hizmetinin verildiğinin tespiti halinde,  ilgili kılavuz kaptan hakkında liman başkanlığınca idari işlem yapılır.
c) Liman başkanlığınca kıyı tesislerine yanaşma izni verilmemiş gemiler ile liman çıkış belgesi ya da demirleme ordinosu olmayan gemilere kılavuzluk hizmeti verilmez.
ç) Kıyı tesislerine gelen veya bu tesislerden giden ve kılavuzluk hizmetine tabi olmayan gemilerin ayrılma, yanaşma ve bağlama manevraları, kıyı tesisi işleticileri ile en yakın kılavuzluk teşkilatı koordinasyonunda yapılır.
(3) Demir yerinin bildirilmesi ve demirleme düzeni aşağıda ifade olunduğu gibidir:
a) Gemi ilgilileri, bu Yönetmelikteki 9 uncu madde kapsamında gemilerin demirledikleri yeri ve saati derhal liman başkanlığına bildirir.
b) Demir kesen gemiler, bu yere hemen bir şamandıra atarak mevkiini bir rapor ile liman başkanlığına bildirir.

Usulsüz demirleme, yanaşma ve bağlama
MADDE 26 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak, gerekli izin alınmaksızın rıhtım veya iskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan, demirleme yerlerine demirleyen gemi ve deniz aracının ilgilileri liman başkanlığınca uyarılır ve gerekli görüldüğünde uygun olan demirleme veya yanaşma yeri belirtilerek yer değiştirmesi talimatı verilir. Bu talimata aykırı hareket eden gemi ve deniz araçları, bulundukları yerden kaldırılır,bu kaldırma işlemi için yapılan giderler gemi ilgililerinden tahsil edilir ve gemi, deniz aracı veya kıyı tesisi ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.  

Liman başkanlığı talimatlarına uyma yükümlülüğü
MADDE 27 - (1) Liman başkanlığınca bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak verilecek her türlü emir ve talimat, gemi,deniz aracı,kıyı tesisi ilgilileri ve diğer ilgililer tarafından derhal yerine getirilir.

Tahmil ve tahliye hizmetleri
Madde 28 - (1) Kıyı tesislerine bağlanmış gemiler ile demirleme yerlerindeki gemilerin tahmil ve tahliye hizmetleri, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmamak kaydı ile ilgili kıyı tesisi işletmesi tarafından yerine getirilir.
 (2) Liman başkanlığı,  kıyı tesislerinde yapılan her türlü tahmil ve tahliye işlemine ilişkin bilgileri elektronik ortamda tutmak zorundadır.

Yanaşma alanlarının güvenliği ve koordinasyon
MADDE 29 - (1) Yolcu ve yük gemileri, kıyı tesislerine yanaşırken görevli olmayan, seyirci, karşılayıcı veya uğurlayıcılar yanaşma alanlarını işgal edemez ve manevra sahasından uzak tutulur.
(2) Kıyı tesisi işleticileri ile kılavuzluk teşkilatı arasında gerekli koordinasyon sağlanmadan yanaşma veya ayrılma manevralarına başlanmaz.
(3) Kıyı tesisi ilgilileri, gemi ve deniz araçlarının emniyetli ve güvenli bir şekilde kıyı tesislerine yanaşabilmesi veya bağlanabilmesi için aydınlatma, usturmaça, yangın önleme, söndürme, derinlik, ışıklı veya ışıksız şamandıra atılması ve benzeri hususlarda, liman başkanlığınca emredilen önlemleri derhal yerine getirir. Gerektiğinde liman başkanlığı, kılavuzluk teşkilatı, kıyı tesisi işleticisi kuruluş ve uzman kişilerin katılımı ile bir çalışma toplantısı tertip edilir ve bu toplantı sonucunda belirlenen usul ve esaslar tüm ilgililerce yerine getirilir. Kıyı tesisi işleticisi kuruluşlar, tesislerindeki gemi hareketlerini İdarenin belirleyeceği biçimde ve elektronik ortamda düzenli olarak liman başkanlığına bildirir.
(4) Kıyı tesisi ilgilileri, bu Yönetmelik kapsamında, liman başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamakla yükümlüdür. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesisine, gemi yanaşma ve bağlama izni verilmez ve gerektiğinde söz konusu kıyı tesisi ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.
(5) Kıyı tesisi işleticisi her kuruluş, manevralarda kılavuz kaptana yardımcı olmak amacıyla, kılavuz kaptanın koordineli olarak çalışabileceği, haberleşme imkân ve kabiliyetine sahip bir irtibat personeli görevlendirmelidir.

Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında taşıma
MADDE 30 - (1) Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında hizmet verecek gemi ve deniz araçları, liman başkanlığı ile gümrük idaresi tarafından belirlenen yerlerden hareket eder ve tekrar aynı yere yanaşır. Bu gemi ve deniz araçlarına dair yanaşma, bağlama ve diğer hususlar izin belgelerinde belirtilir.
(2) Gümrük denetimine tabi olan gemilerden gümrük hizmet noktalarına ya da bu noktalardan gemilere; yolcu, yolcu eşyası, gemi personeli, malzeme, kumanya ve gemi ile ilgili olan kişiler, ancak izin verilmiş hizmet gemileri ile taşınabilir. Bu gemilere, liman başkanlığınca yazılı izin verilir.
(3) Gümrük denetimine tabi olmayan gemilere de yazılı izin belgesi olan  hizmet gemileriyle hizmet verilir. Ancak bu gemiler gümrük hizmet noktalarını kullanmayabilir.
(4) Denetim yetkisine sahip kamu görevlileri, gümrük denetimine tabi olan veya olmayan gemilere, kamuya ait gemilerle gidip gelebilecekleri gibi, liman başkanlığınca izin verilmiş deniz araçları ile de toplu veya ayrı ayrı gidip gelebilir.  
(5) Liman başkanlığından bu madde hükümlerine göre yazılı izin almayan hizmet gemileri, liman sahasında faaliyette bulunamaz.

Vardiya zorunluluğu        
MADDE 31 - (1) Liman sahasında demirli,bağlı ya da kıyı tesisine yanaşmış bulunan 150 GT veya üstü gemilerde, en az birer güverte ve makine personeli olmak üzere, vardiya düzenlemesinin yapılması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmesinden,  gemi ilgilileri sorumludur.  Güverte ve makine personelinden oluşan vardiya ekipleri, gerektiğinde gemiyi ve deniz aracını bulunduğu yerden kaldırabilecek sayı ve yeterlikte olmalıdır.
(2) Liman sahasında, bir aydan fazla bekleme yapacak gemilerin ve deniz araçlarının personel azaltma yönündeki personel donatımı, İdarenin belirleyeceği usul ve esaslara göre yapılır.
(3) İdare’ den aldığı hat izni ile sefer yapan gemiler, kendilerine ait barınma merkezlerinde,  gemileri kaldırabilecek yeterliliğe sahip bir kaptan, bir başmühendis veya makinist, bir makine personeli ve bir güverte personelinden oluşan bir vardiya ekibi bulundurması halinde bu madde hükümlerinden muaftır.

Bayrak çekme zorunluluğu
MADDE 32- (1) Liman sahasında bulunan  yabancı bayraklı gemiler güneşin doğuşundan batışına kadar ulusal bayrağı ile Türk bayrağını, Türk gemileri ise sadece Türk Bayrağı çekmek zorundadır. Liman sahasında bulunan gemi ve deniz araçları ile devlet işlerinde kullanılan makinesiz deniz araçları her zaman Türk Bayrağı çeker, seyir halinde bulunan gemiler ise güneşin batışından doğuşuna kadarki zaman diliminde bayraklarını çekili bırakabilir.
(2) Bayrak, geminin boyutları ile orantılı ebatlarda, görülebilen, uygun yükseklikte ve 22/9/1983 tarih ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu hükümlerine uygun olmalıdır.

Gemilerde bulunan kıyıdan takip ve haberleşme cihazlarının kullanımı
Madde 33 - (1) İlgili mevzuat gereği OTS, LRIT ve VHF bulundurma mecburiyeti olan gemilerin kaptanları, liman idari sahasında kızakta bulunma, arıza veya olağanüstü haller haricinde bu cihazları açık ve çalışır halde bulundurmalıdır.
(2) Gemi trafik hizmetleri sistemleri olan deniz alanlarında seyir halinde bulunan gemiler, ilgili sektör kanalını takip etmek zorundadır.

Deniz yangınları ile mücadele
MADDE 34 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde oluşabilecek deniz yangınlarına 8/9/1975 tarihli ve 15350 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik hükümleri gereği resmi ve özel tüm kuruluşlarca müdahale edilir. Kıyı tesislerinde sabit ve taşınabilir yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları tam, hazır ve çalışır durumda bulundurulur.
(2) Kıyı tesislerinde çıkabilecek yangınları söndürme faaliyetleri, ilgili mevzuat gereği oluşturulan gerekli araç ve gereçlerle donatılmış yangın söndürme ekipleri ile yapılır. Römorkörcülük hizmetinde bulunan kuruluşlar da liman başkanlığının talimatı doğrultusunda söndürme faaliyetlerine katılır.

Tankerler ile yakıt tanklarında sıcak ve soğuk işlem yapılacak gemilerin bakım ve onarımı
MADDE 35 - (1) Sıcak ve soğuk işlemle bakım veya onarım yapılmak üzere izin talebinde bulunan tankerlerin tüm tankları, diğer gemi ve deniz araçlarının ise yakıt ve servis tankları için, yetkilendirilmiş gazdan arındırma uzmanı tarafından verilmiş gazdan arındırma yapıldığını ve çıkan atık maddelerin belirli alım tesisine boşaltıldığını gösteren belgeler ile 21/12/2004 tarihli ve 25677 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Gemi ve Deniz Araçlarının İnşa, Tadilat, Bakım, Onarım ve Söküm İşlemlerinde Gazdan Arındırma Yönetmeliğinde yer alan ilgili diğer belgeleri, liman başkanlığına ibraz etmek zorundadır.
(2) Gazdan arındırma işlemi, Gemi ve Deniz Araçlarının İnşa, Tadilat, Bakım, Onarım ve Söküm İşlemlerinde Gazdan Arındırma Yönetmeliği hükümleri kapsamında yapılır.

Gemilere yakıt ikmali
 MADDE 36 - (1) Liman sahasında bulunan gemilere yakıt ikmali, liman başkanlığınca uygun görülen iskele, rıhtım ve demir yerlerinde yapılır. Liman başkanlığınca belirlenen alanların dışında yakıt ikmali yapılamaz. Yakıt ikmal hizmetleri günün her saatinde yapılabilir. Hava ve deniz şartları dikkate alınarak, liman başkanlığınca yakıt ikmal işlemleri kısıtlanabilir. 
(2) Yakıt ikmali esnasında gemilerde ve kıyı tesislerinde yangına müdahale personeli hazır bulundurulur. Yangın ve  yakıt taşması veya dökülmesi nedeniyle oluşan deniz kirliliğini önlemeye yönelik her türlü tedbir; gemi, kıyı tesisi ve yakıt ikmalcisi ilgililerince alınır ve yakıt ikmali işlemi İdarece belirlenen usul ve esaslara göre yapılır. İdarece belirlenen usul ve esaslara göre yakıt ikmali yapmayan veya bu çerçevede belirlenmiş asgari standartları haiz olmayan gemi ve deniz araçlarının yakıt ikmal faaliyetlerine liman başkanlığınca izin verilmez.
(3) Deniz çevresinin petrol ve diğer zararlı maddelerle kirlenmesi durumunda müdahale ve zararların tazminine ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır.
(4) Kıyı tesislerinde bulunan gemilere, karadan veya denizden yapılacak ikmaller için ayrıca diğer kıyı tesisi ilgililerine de bilgi verilir.
(5) İkmal yapacak gemiler; kıyı tesisi ile ikmal yapacağı gemi nin 20/3/2007 tarihli ve 26468 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama Yönetmeliği hükümlerine göre hazırlanmış gemi ya da liman tesisi güvenlik planındaki gemi veya gemi irtibatı prosedürlerini yerine getirmek zorundadır.

Yakıt ikmal tankerlerinin ve seferden men edilmiş gemilerin kıyı tesislerinde barınması
MADDE 37 - (1) Yakıt ikmal tankerlerinin can, mal ve çevre güvenliği bakımından gerekli tedbirlerin alınması kaydıyla, uygun kıyı tesisine yanaşması, liman başkanlığının iznine tabidir.
(2) Üzerinde haciz, ihtiyati haciz ve seferden men kararı olan gemi ve deniz araçlarının kıyı tesislerinden yararlanmalarına, ilgili kıyı ve deniz tesislerinin ilgilileri ile koordineli çalışmak kaydı ile liman başkanlığınca izin verilebilir.

Yabancı silahlı kuvvetlere mensup gemilerin limana giriş ve çıkışları
MADDE 38- (1) Yabancı askerî gemilerin, Türk Karasuları ve kıyı tesislerine girişleri, çıkışları ile buralardaki hareket ve faaliyetleri, ilgili mevzuat hükümlerine tabidir.
(2)Yabancı nükleer askerî gemilerin, kıyı tesislerine ziyaretlerine ilişkin olarak mevzuatında belirtilen hükümler çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli tedbirler alınır.
 
 Yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesi
 MADDE 39 - (1) Liman idari sınırları içerisinde, gemi niteliğinde olan ya da kendiliğinden hareket etme kabiliyeti olmayan yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesine izin verilmesi hakkında; 
 a) Yüzer Otel, Yüzer Lokanta veya Benzeri Tesislerin İşletilmesi Hakkındaki 12/10/1984 tarihli ve 84/8737 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına,
 b) 21/6/2005 tarihli ve 25852 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğin ilgili hükümlerine,
 c) İdarece belirlenen diğer usul ve esaslara
uyulur.

Sığınma alanı talebi ve yedekleme işlemi
MADDE 40 - (1) Sığınma alanı talebi ve yedekleme işlemi, İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman başkanlığının izni ile yapılır.
 
Denizle bağlantılı akarsularla ilgili düzenleme
MADDE 41 - (1) Gemi ve deniz aracı trafiği olan denizle bağlantılı akarsularda;
a)  Teknelerin bağlama ve çekek yeri planlaması,
b) Tekne sayılarının sınırlanması,
c) Seyir, çevre güvenliğine ve can, mal emniyetine yönelik tedbir alınması,

hususlarında ve gerekli diğer hususlarda liman başkanlığınca düzenleme yapılabilir. 

YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler

Demire çıkacak gemiler
MADDE 42- (1) Tahmil ve tahliye işlemini tamamlayan Türk veya yabancı bayraklı gemiye herhangi bir nedenle liman çıkış belgesi düzenlenememesi halinde, gemi ilgililerinin veya kıyı tesisi işleticisinin talebi üzerine demirleme ordinosu verilerek liman başkanlığının izni ile demir mahalline çıkarılır.

Deniz trafiğine kısıtlama
MADDE 43 - (1) Olumsuz hava veya deniz koşulları nedeniyle denizde can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından ciddi tehlike oluşacağı kanaati hâsıl olduğunda, liman sahası içinde gemi trafiğine geçici veya kısmi kısıtlama getirilmesine liman başkanlığı yetkilidir. Konuyla ilgili alınan karar ilgili mülki idare amirliğine, liman başkanlığının bağlı olduğu bir üst makama ve diğer ilgililere bildirilir.
(2) Denizde can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından gerektiğinde liman idari sınırları içinde bulunan gemilerin faaliyetleri, liman başkanlığınca kısıtlanır veya durdurulur.

Zararların tazmini
MADDE 44 - (1) Deniz araçlarının, gemilerin veya bunların bütünleyici parçaları ya da eklentilerinin; liman sahası içerisindeki seyir yardımcılarına, suyollarına, demirleme ve bağlama yerlerine, kıyı tesislerine, döşenmiş kablolara, boru hatlarına veya diğer kamu mallarına zarar vermesi halinde, gemi ilgilileri meydana gelen zarardan müştereken ve müteselsilen sorumludur.


Kıyı tesisi ve ilgililerine ilişkin uygulama hükümleri
 MADDE 45 - (1) Kıyı tesisi ilgilileri, bu Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda,  18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidir.
 
Yat limanı ve balıkçı barınakları
MADDE 46 - (1) Yat limanı, balıkçı barınakları ve çekek yerlerinin ilgili mevzuata uygun olarak işletilmesi, temiz, bakımlı, çevre ve deniz kirliliğine sebebiyet vermeyecek durumda bulundurulması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmesinden yat limanı, balıkçı barınağı işletmecileri veya kiracıları sorumludur.
(2) Liman başkanlığının,  yat limanı ve balıkçı barınaklarına yönelik bu Yönetmelik kapsamındaki kontrol ve denetim yetkisi saklıdır.

Tarama ve iskandil
MADDE 47 - (1) Kıyı tesislerindeki gemi yanaşma ve bağlama sahaları ile diğer manevra alanlarının taranması gerektiğinde ilgili kıyı tesisi işleticisi kuruluş; faaliyetin ayrıntılarını, tarama faaliyetinde kullanacağı gemi ve deniz araçlarını, faaliyetin süresini, faaliyet sırasında denizde, manevra alanlarında seyir, can, mal ve çevre emniyeti bakımından alacağı önlemleri, yazılı olarak liman başkanlığına bildirir.
(2) Kıyı tesisi işletici kuruluşlar, gemi yanaşma ve bağlama yerleri ile manevra sahalarının iskandil ölçümlerini düzenli olarak her sene haziran ayı itibarı ile yaptırır ve sonuçlarını liman başkanlığına iletir. Kıyı tesisi işletici kuruluşlar, kendi kıyı tesisleri ile ilgili iskandil ölçüm değerlerini ve en az derinliğin güncel haritalardaki derinlikten az olmama koşulunu sağlamakla yükümlüdür.  
 
Tehlike oluşturan gemi ve deniz araçları
MADDE 48 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde, cinsi, tonajı ve bayrağına bakılmaksızın adlî mercilerce verilmiş haciz, ihtiyati haciz, ihtiyati tedbir veya seferden men kararları gibi hukuki işleme konu olan veya teknik eksikliği nedeniyle bir idari karar ile seferden alıkonulan ya da herhangi bir sebeple kıyı tesislerine bağlı olarak veya demir yerlerinde bekleyen, tehlike oluşturan, kumanda edilemeyen ve benzeri nedenlerle denize elverişli olmayan gemi ve deniz araçlarını, denize elverişli hale getirmek, denizde seyir, can, mal ve çevre emniyetini tehlikeye atmayacak tedbirleri derhal almak ve aldırmakla gemi ilgilileri yükümlüdür.
(2) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde batık, yarı batık veya terk edilmiş vaziyette bulunan gemi veya deniz araçlarının en kısa zamanda çıkarılması, çekilmesi veya zararsız hale getirilmesinden gemi ilgilileri sorumludur. Gemi ilgilileri tarafından her ne sebeple olursa olsun işlem yapılmayan batık, yarı batık ve terk edilmiş vaziyette bulunan gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Kanunun 7 nci maddesi hükümleri başta olmak üzere ilgili mevzuat hükümleri gereği liman başkanlığınca en kısa zamanda işlem yapılır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Cezai Hükümler

Denetim
MADDE 49 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde faaliyet gösteren gemi ve deniz araçları, 4922 sayılı Kanun, 618 sayılı Kanun ve ilgili diğer ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri gereğince, seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyetinin sağlanması amacıyla İdarenin denetimden sorumlu personelince bayrak ve liman devleti kontrol prosedürü kapsamında, liman başkanlığının düzenleyeceği bir program dâhilinde, hal ve icaba göre denetlenir. Denetleme sonunda durumu mevzuat hükümlerine uygun olmayan gemi ve deniz araçlarına mevzuat hükümleri gereği idari ve cezai yaptırım uygulanır. 

İdari yaptırımlar
MADDE 50 - (1) Liman başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan gemi ve deniz araçları, bu Yönetmelik ile can ve mal emniyeti, çevre, deniz ve seyir güvenliğini temin etmeye yönelik yayımlanmış ulusal mevzuatın gereklerini yerine getirir. Uymakla yükümlü olduğu kuralları ihlal eden gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Kanun  ve 4922 sayılı Kanun uyarınca idari işlem yapılır.
(2) Liman sahasında oluşabilecek bir çevre kirliliğine, 2872 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine veya seyir güvenliği,  can ve mal emniyeti ya da çevre, deniz ve seyir güvenliği temin için yayımlanmış diğer kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler; liman başkanlığı ya da liman başkanı tarafından yetkilendirilmiş olan denetim personelinin düzenleyeceği tespit tutanağı neticesinde, yirmi dört saat içinde liman başkanlığına davet edilir ve alınan idari yaptırım kararı ilgiliye tebliğ edilir.
(4) Tespit tutanağı, idari yaptırım kararı ve tebligat usulleri 13/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümlerine göre tanzim edilir.

Deniz kazalarının idari yönden incelenmesi
MADDE 51 - (1) 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Deniz Kazalarının İncelenmesine İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre meydana gelen çok ciddi ve ciddi nitelikteki deniz kazaları liman başkanlığınca idari yönden incelenir ve sonucunda hazırlanan dosya İdareye gönderilir. Gemi ve kıyı tesisi ilgilileri, liman başkanlığı incelemesinde, gerekli kolaylık ve işbirliğini sağlamakla mükelleftir.

DOKUZUNCU BÖLÜM
 Geçici ve Son Hükümler

            Kazanılmış haklar
            GEÇİCİ MADDE 1- İlgili mevzuat gereği liman idari sahası içerisinde
kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetinde bulunan özel ve kamu kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatlarının kazanılmış hakları saklıdır.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 52- (1) 26/2/2008 tarih ve 26799 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Şile Liman Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük
MADDE 53 - (1) Bu Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 54 - (1) Bu Yönetmelik Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan tarafından yürütülür.