Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / KONTEYNER TAŞIMACILIĞINDA ÜÇ LİDER BAŞI ÇEKERKEN, GEMİ SAHİPLERİ BİRLEŞME PEŞİNDE

KONTEYNER TAŞIMACILIĞINDA ÜÇ LİDER BAŞI ÇEKERKEN, GEMİ SAHİPLERİ BİRLEŞME PEŞİNDE

KONTEYNER TAŞIMACILIĞINDA ÜÇ LİDER BAŞI ÇEKERKEN, GEMİ SAHİPLERİ BİRLEŞME PEŞİNDE07.07.2010

Paris merkezli Alphaliner adlı bir pazar araştırma firmasını raporuna göre, konteyner taşımacılık kapasitesinin üçte birlik kısmından çoğunu sadece üç firma işletmektedir.

 
2 milyon TEU’nun üzerine ve küresel kapasitenin %14.6’sını  temsil eden Maersk net olarak liderliği elinde bulundurmaktadır.Daha sonra gelen Mediterranean Shipping Line ( MSC) 1.693m TEU’luk veya kapasitenin %11.90’ı ile ikinci, sıkıntılı durumdaki CMA-CGM ise 1.118m TEU veya kapasitenin %7.9’u ile üçüncü durumdadır.               
                     
Bu üçünün kendi aralarında kesin büyüklük farkları  bulunurken, bunları takip eden konteyner hattı, APL ise pazarda sadece %4.1’lik bir paya sahip olup, Maersk’in üçte birinden bile küçük durumdadır. Dördüncüden onsekizinciye kadarki en büyük hatların büyüklükleri % 50’lik bir fark gösterirken, deyim yerinde ise, ikinci kademe hizmet sunucularını oluşturmaktadır. Bunların altında kalanlar ise, bireysel olarak duruma göre küresel hatta da çalışıyorsa da genelde daha çok bölgesel operatörleri oluşturmaktadır.

Ancak bu büyüklükler yönüyle bu farklıklar net olarak genel trendi yansıtmayıp, 2005 yılında P&O Nedlloyd’u satın almasından beri piyasanın lideri konumundaki  Maersk Pazar payının % 2’sini kaybetmiş durumdadır. Bunu karşılık MSC son on yılda pazar payını ikiye katlamış, CMA-CGM ise neredeyse payını üçe katlamış durumdadır. İkinci kademe firmalar arasında, örneğin COSCO ve Evergreen gibi daha önceki liderlerin pazar payları ya statik kalmakta ya da düşmektedir. Bunlara bağlı olarak keskin yapıyı görmek kolay kolay mümkün olamamaktadır.

 
Ancak bazıları ufukta büyük çaplı birleşmeler beklemektedir. Alman gemi sahibi, Rikmers Group’un başkanı,  Lloyds List’e bunun “kaçınılmaz” olduğunu belirtti. Bertram Rickmers,”Bizim, gemi sahipleri olarak aramızda büyük çapta birleşmeler olacaktır” diye devam etti. Bu kısmen finansmana erişememekten meydana gelecektir. Özellikle de bankaların “spekülatif” gemi siparişlerini desteklemekten uzak duracaklarını düşündü. Ayrıca, piyasanın yapısının değişeceğini belirterek, ”Bir çoğu daha şimdiden gerçek lojistik işletmeler durumuna gelen hat firmalarının gemilerden ziyade bilgi izleme sistemlerine yatırım yapacaktır. Bu, geleneksel gemi sahiplerinin uzun vadede büyük hatların  ortakları olma ihtimalini artırmasına neden oluşturmaktadır.” dedi.
 
Kaynak : Transport Intelligence