Transport Intelligence’de yayımlanan bir raporda, tüm yılların en kötü piyasa koşullarının yaşandığı bir dönemde kontratlı lojistik sektörünün iyi bir performans sergilediği dile getirildi. Global Contract Logistics 2010 (Küresel Kontrat Lojistiği 2010) için yapılan bir araştırma, hemen hemen tüm firmaların cirolarında ortalama %10 civarında bir düşüşü göstermekte olsa da, buna karşılık gerçekte kar oranlarında yükselme yaşanmıştır.
Rapor, sektörün savunma refleksli özelliğinin, maliyetlerin doğrudan bire bir müşterilere yansıtılmasına neden olan open-book/cost plus ( açık-kayıt/maliyet artı ) yapısındaki birçok kontratın sonucu oluştuğunu ortaya koyuyor. Burada, her ne kadar ekonomik faaliyetlerdeki düşüşler ciroları etkilese de, kar oranları ekonominin genel durumundan daha az nispette etkilenir hale gelmektedir. Burada bile, bir çok durumda, üzerinde mutabık olunan asgari iş hacimleri belli güvenceler sağlamaktadır.
Bu resim belli durumlarda, sektörde uygulanan faaliyet modellerine göre bir bakıma karmaşıklık sergilemektedir. Örneğin bazı hizmet sunucuları hizmet ağı veya çok kullanıcılı esasına göre dağıtım işlemleri sunmaktadır. Burada risk lojistik operatörünce üstlenilmektedir ve bu her ne kadar koşulların iyi olduğu dönemlerde karlılığı yukarı doğru çekse de, hacimlerin maliyetleri ucu ucuna karşılama düzeylerine düştüğü durumlarda riskler büyütmektedir.
Ancak, piyasadaki oyuncuların büyük bir çoğunluğu her iki modeli de uygulamaktadır. Daha riskli olan kullanıcı işlemlerinin paylaşılması ile daha istikrarlı iş odaklı dengeli modellerin bileşkesi daha dengeli bir portföy sağlamaktadır.
Rapor, 2009’u karakterize eden belirsizlik yerini, işlerin daha iyiye yöneleceği güvenine bırakmış ve bu anlayışlar olumlu piyasa tahminlerine de yansımıştır.
Raporla ilgili olarak yorumda bulunan Transport Intelligence’in CEO’su, John Manners-Bell,” Gürültülü, patırtılı bir 2009 yılından sonra yukarı doğru belirgin bir dönüşe tanıklık etmekteyiz. İnancımız odur ki, bu yukarı yönelişten sonra toparlanmada bir miktar yavaşlama olacak olsa da, bu gürbüz sektörün önümüzdeki beş yıl içinde güçlü bir büyümeye döneceğini göreceğiz” dedi.
Kaynak: Transport Intelligence