Denizcilik Müsteşarı Hasan Naiboğlu, "Limanda özerklik modelini değerlendiriyoruz. Bu yöntemle limanın geliri, yatırım olarak geri dönebilir" dedi.
Denizcilik Müsteşarı Hasan Naiboğlu, "Alsancak Limanı'nda özerklik modelini değerlendiriyoruz. Bu yöntemle limanın geliri, limana yatırım olarak geri dönebilir" dedi.
Denizcilik Müsteşarı Hasan Naiboğlu, İzmir Alsancak Limanı'nda özerk yönetim konusunu değerlendirdiklerini belirterek, bu yöntemle limanın gelirinin limana yatırım olarak geri dönmesinin mümkün olacağını söyledi. Türk denizciliğinin patronu Hasan Naiboğlu, İzmir'in Türkiye'nin dış ticaretinde vazgeçilmez bir şehir olduğunu ifade etti.
YÖNETİM MODELİ
"Alsancak Limanı'nda özerk bir yönetim modeli düşünülebilir mi?" sorusuna yanıt veren Hasan Naiboğlu, bir tür liman özelleştirmesi olan ve dünyadaki en başarılı limancılık sistemi olduğu düşünülen "Landlord sistemi"nde limanın terminal işletme ve operasyon kısımlarının özel sektöre devredildiğini belirtti. Naiboğlu, bu sistemde her liman tesisi için KİT niteliğinde özerk şirket kurulduğunu, liman hisselerinin bir kısmının yerel yönetimlere devredildiğini dile getirdi. Naiboğlu, "Planlama, stratejik kararlar, yatırım ve liman inşaası yapılacak alanın belirlenmesi gibi temel hususlar KİT niteliğinde faaliyet gösteren liman işletmesince alınıyor. Mendirek, dolgu alanı, stoklama sahası, rıhtımları içerecek şekilde altyapı inşaatı kamu tarafından tamamlanıyor ya da yap-işlet-devret modeli gibi kamu-özel ortaklık modelleriyle devletin yönlendirdiği bir şekilde gerçekleşiyor" diye konuştu.
KREDİ İMKANI
Bu sistemde terminaller, konteyner, Ro-Ro, genel kargo gibi her bir yük grubunun, en az iki operatör olacak şekilde 20-30 yıllık dönemler için detaylı sözleşmelerle kiralandığını belirten Naiboğlu, "Terminal kiracısı olan operatörden hedef ve hacim garantisi alınıyor. Ülkemizde de krizin etkilerinin bitmesiyle birlikte Alsancak Limanı'nda da buna benzer uygulamalar yapılabileceği değerlendiriliyor. Burada en önemli husus, finansal ve stratejik yönetim kararları açısından özerk bir şirketin faaliyet göstermesi. Böylece kararlarda sadece günün koşulları değil, limanın ve şehrin geleceği ele alınacak ve limanın geliri limana yatırım olarak geri dönecek. Bu, yatırımlarda kredi bulma imkanını da artıracak" dedi.
"Tersane alanı bulun"
Ege kıyılarında tersane kurmak için çalıştıklarını belirten Hasan Naiboğlu, şöyle konuştu:
"Yunanistan'daki bakım-onarım tersaneleri fiyat yüksekliği ve kapasite kısıtlaması nedeni ile ihtiyaca cevap vermekten uzak. Tuzla tersanelerinin bu gemiler için kullanımı, cazip gelmiyor. Bu nedenle Ege'de yeni inşa ve bakım-onarım tersanesi kurulması önem taşıyor. Bakım-onarım tersanesi, Müsteşarlığın hazırladığı stratejik plan içerisinde hedef olarak belirlendi ve Tersaneler Master Planı'nda da mutlaka yapılması öngörüldü. Çalışmalar başlatıldı ama tersane alanı bulmakta yaşanan zorluklar nedeniyle hayata geçirilemedi. Uygun alan bulunması durumunda derhal proje bazlı çalışmalara başlanacak."
Hedef ilk 10
Hasan Naiboğlu, Cumhuriyetin 100. kuruluş yıldönümü olan 2023 için büyük hedefler belirlediklerini ifade etti. Naiboğlu, "2023'de denizcilikte en çok gelir elde eden 10 ülkeden birisi olacağız. Kruvaziyer turizminde 15 milyon yolcu ve 7 yeni kruvaziyer limanı yapmayı, marina sayısını 100'e, yat bağlama kapasitesini 50 bine çıkarmayı, mega yat inşaatında 2 milyar dolar gelir elde etmeyi hedefliyoruz" dedi.
Konteyner taşımacılığında 32 milyon TEU, genel ve kuru dökme yükte 500 milyon ton yük elleçlemeyi de hedefleri arasında sayan Naiboğlu, "Yurtiçi genel yük taşımacılığında deniz yolu payını ton bazında yüzde 4'ten yüzde 13'e, konteyner elleçleme oranını ise yüzde 15'e çıkarmayı amaçlıyoruz. Deniz ticaret filomuzun 22 olan yaş ortalaması 15'e düşürülecek. Gemi inşaa sanayinde 10 milyar dolar gelire ulaşmayı planlıyoruz. Bu hedeflerin gerçekleştirilmesiyle, 2023'te dünyanın denizcilikten en çok gelir eden ilk 10 ülkesinden biri olmak temel amacımız" diye konuştu.
Kaynak: Yeni Asır