Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / ADRYE GEÇİŞ ÖNCE KAMUDA BAŞLAMALI

ADRYE GEÇİŞ ÖNCE KAMUDA BAŞLAMALI

ADRYE GEÇİŞ ÖNCE KAMUDA BAŞLAMALI21.10.2010

ADR denilince herkesin aklına sadece akaryakıt geliyor. Ancak kimyasallar, gıda atıkları, yemler, tıbbi atıklar, radyoaktif malzemeler, silah mühimmat nakliyeleri de ADR’ye uygun yapılmak zorunda olacak.


2011’den sonra yurtiçi taşımacılık dahil her şey ADR konvansiyonuna uygun yapılacak. Ancak, Almanya’nın 20, İngiltere’nin 30 yılda tamamladığı geçiş sürecini bize özgü yöntemlerle bir çırpıda aşmaya hazır mıyız gerçekten...?

PETDER Teknik ve Dış İlişkiler Koordinatörü Alper Zümrüt de, bu konuda daha çok yol almamız gerektiğini savunanlar arasında. Zümrüt’ün en büyük çekincesi kamudan kaynaklanıyor. Sadece akaryakıt sektöründe 20 bin, genel olarak da 100 binin üzerinde eğitilmesi gereken kişi olduğunu öne süren Alper Zümrüt, “ADR’nin ekonomik boyutu ekipmanın çok çok ötesine geçer. Eğitim, sertifika, kamu kurumlarının konuya adaptasyonu birçok külfeti de beraberinde getirir. Örneğin, bütün belediyelerin tıbbi atık taşıma araçları var. ADR’ye geçildiğinde bunların tamamının ADR konvansiyonuna göre taşıma yapması gerekecek. ADR denilince herkesin aklına sadece akaryakıt gelir. Ancak kimyasallar, gıda atıkları, yemler, tıbbi atıklar, radyoaktif malzemeler, silah mühimmat nakliyeleri de ADR’ye uygun yapılmak zorunda olacak. Daha önemlisi bu iş ekipman ve eğitimle de sınırlı değil. Bu bir sistem yaklaşımı. Eğitimi verdik, sertifikası da tamam. Araç, Hakkari’den yükü aldı, Gaziantep’e götürüyor. Yol üzerinde kim kontrol edecek? Jandarma. Jandarmayı da eğitmediğiniz sürece, ADR’ye geçmiş sayılmıyorsunuz. İşte bütün sıkıntı burada. 3.5 yıldır yerimizde sayıyoruz. Ama, ertelenmesin, hemen geçilsin paniğiyle bir geçiş yapılırsa, ülke kaynaklarının verimsiz kullanılması söz konusu olur. Bunun da faturası ağırdır” ifadelerini dile getiriyor.

ADR süreklilik ister
1995-96 yılından bu yana akaryakıt şirketleri olarak kendi kullandıkları öz mal araçları ADR’li olarak aldıklarını vurgulayan Zümrüt, “Ama, birinci yılın sonunda bu aracın ADR’si düşüyor. Çünkü, her yıl ADR sertifikanız için vize almanız lazım. Bunu yaptırmadığınızda sertifikanız düşer. Öte yandan, park ederken sinyal farında çatlak oldu, çıkartıp yenisini taktınız, ADR’si düşmüş demektir. Bu küçük işlemin dahi, sertifikasyon kuruluşunun gözetim ve onayıyla yapılması gerekir” sözleriyle ayrıntıların önemine dikkat çekiyor.
 
“Tüneller işaretlenmezse, bazı illerimize akaryakıt gitmez”
ADR’ye geçildiğinde gümrük bekleme sahalarında, antrepolarda da büyük sıkıntılar yaşanacağını belirten Alper Zümrüt, bu konuda da şu tespitlerde bulunuyor: “TIR geliyor, yanına tehlikeli madde taşıyan araç yanaşıyor. Ya da yürüme yasağı başladığında köprü girişinde bütün tankerleri bir araya topluyorsunuz. Bunların hiçbirisi olmamalı. Köprü önünde beklemeler tasnif edilmeli. Köprü ve tüneller işaretlenmeli. Tehlikeli madde taşıyan araçlar tünelden geçemez diyoruz ama mesela Gümüşhane’de bir istasyonumuz var; tünel geçmeden akaryakıt ikmal etmeniz mümkün değil. O tüneller işaretlenmediği sürece, ‘Gümüşhane halkı siz akaryakıt kullanmayın’ demeniz gerekir ki, bu da insan haklarına aykırı. İzmit’te de dolum tesisleri çıkışında otobana girdiniz sağda tünel solda tünel var.”

“Haksız rekabet önlenmeli“
ADR’nin bütünleyici etki analizleri yapılarak çok detaylı bir program sonucunda geçilmesi gereken bir sistem olduğunun altını çizen Zümrüt, “Aksi takdirde prematüre geçişler sonrası uygulamanın gerçekleşmesi mümkün değil. Ben, kurala uymak istiyorum ama yönetmeliğe uyma şansım yok. Yönetmeliğe uyarsam haksız rekabet gündeme geliyor. Eğer ADR’ye geçilecekse bir plan program dahilinde geçilmeli, geçilmeyecekse geçilmemeli. Çünkü, belirsizlik zarar veriyor. Biz 140-150 bin Euro verdikten, sürücüyü eğitime gönderdikten sonra çalıştıracağız. Diğer taraftan, bu yatırımı yarı parasına yapıp, diğer hiçbir uygulamaya katılmayan bir başkası, taşımalarını da doğal olarak benden ucuza yaparak haksız rekabet sağlayacak. Bu olmaz” diye konuştu.
 
Kaynak: Lojistik Ekipmanlar