Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / NAKLİYECİLERE YENİ HARÇLAR GELİYOR

NAKLİYECİLERE YENİ HARÇLAR GELİYOR

NAKLİYECİLERE YENİ HARÇLAR GELİYOR01.11.2010

Sıkışıklık harcında aradığı desteği bulamayan AB ulaştırma komitesi, ağır vasıtaların yarattığı gürültü ve çevre kirliliği harcını gündemine aldı. Buradan gelecek gelirler hava kirliliği ve gürültü önleyecek altyapı yatırımlarına harcanacak. Ancak Avrupalı nakliye birlikleri sıkışıklık harcı gibi buna da sıcak bakmıyor.

Birliğin ulaştırma direktiflerini düzenlemek ve devam eden sıkıntıları çözmek için bir araya gelen Avrupa Birliği ulaştırma bakanlıkları, nakliyeci ve şoförlerden almayı planladığı çevre kirliliği ve gürültü harcı ile sektörde yeni bir tartışma yarattı.

Bu ayın başında Brüksel’de toplanan AB ulaştırma bakanlıkları ağır taşıt operatörlerinden kirlilik vergisi alınması konusunu yeniden gündeme getirdi. İki yıldır Eurovignette Directive’i (Ağır Vasıtaların Vergilendirilmesi) değiştirmeye çalışan bakanlar, yasal zorunluluğu olmamasına rağmen kamyon operatörlerinden çevreye verdikleri zararlardan dolayı kirlilik harcı alınmasını görüştüler. Toplantıda konuşulan bir diğer konu ise operatörlerden sıkışıklık zammı alınmasıydı. Fakat birliğin büyük tartışmalara neden olan bu öneriyi kabul etmesi beklenmiyor. Yeni kural ile birlikte, yolların bakım ve onarımı için geçiş ücreti ödeyen kamyon operatörleri, ayrıca kirlilik vergisi de ödemeye başlayacak. Bu ücretin kilometre başına en fazla 0.5 cent (Euro) olması planlanıyor. Almanya’da otobanları kullanan ağır taşıt şoförlerinin her kilometrede halihazırda 18 cent geçiş vergisi ödediğini söyleyen Alman navlun ve taşımacılar birliği (BGL) Direktörü Adolf Zobel’e göre bu ücretlerin bir kısmı, hava ve ses kirliliğini önlemek için ses azaltan asfaltlar ve gürültü önleyici duvarlar gibi altyapılara harcanıyor. Yeni öneriye karşı olan Zobel, nedenini şöyle açıklıyor: “Son tasarı, nakliyeci ve şoförlerden alınan ücretlerin harcama alanını AB ülkelerinin inisiyatifine bırakıyor. Biz bu ücretlerin kesinlikle hava ve gürültü kirliliğini önleyecek altyapı yatırımlarına gitmesi gerektiğini söylüyoruz. Yolların kendi finans sitemine sahip olması gerekiyor. Fakat Brüksel, üyelerine parayı istenildiği gibi harcamalarına izin veriyor.”
BGL gibi hemen hemen bütün Avrupalı nakliye birlikleri de diğer bir öneri olan sıkışıklık harcı teklifine de karşılar. Bunun boş kazanç olacağını düşünen birlikler nedenini şöyle açıklıyor: “Trafiğin yoğun olduğu saatlerde ağır taşıtlardan yüksek ücret alacak olan bölgesel idareler, trafiğin az olduğu saatlerde de aynı oranda düşük ücret almak zorunda kalacaklar.” Zobel’e göre bir diğer problem de; ne zaman trafiğe çıkılacağına nakliye şirketlerinden çok müşterilerin karar vermesi.
İlk olarak 1993’te uygulamaya konulan Eurovignette Directive tasarısı, ulaştırma bakanlarının anlaşmaya varması ile birlikte onay için Avrupa Parlamentosu’na gönderilecek.
Kaynak: Perşembe Rotası