Yazar Arif Sorucu soruyor. Şimdi düşünün ki, hem adıyla uyuşmayan, hem sektörde ayrımcılığı körükleyen, hem de değerlendirme kriterleri ile sektörü kapsamayan, komediye dönüşmüş bir ödül aldınız. Ne yaparsınız?
UBAK’ın L1 ve L2, C2, R2 gibi taşıma bazında, yani taşımacıların tümünü kapsamayan bir değerlendirme üzerinden ödül verip, ona da “Lojistik Ödülleri” denmesini doğru buluyor musunuz?
Taşıma belgeleriyle kriter oluşturup, adına “Lojistik Ödülleri”nin kriterleri denmesi zavallılık değil mi?
Hem de UBAK kayıtları ki, katılımcıya gerek yok, belge sahibi firmaların tümünü değerlendirmeye alma imkanı varken, sadece 34 katılımcı firma bazında bir ödül vermek ne kadar sağlıklı veya sektöre hangi katma değeri, motivasyonu getirecek çok merak ediyoruz.
Ticari araç üreticilerinin de yer aldığı 34 firmanın sektörel bir değerlendirme ve ödüllendirme için yeterli olabileceğini söyleyebilen var mı? Üstelik tüm firmaları, yani büyük boy ve küçük boy kapasitelerin tümünü aynı kategoride değerlendirirseniz…
Kategoriler ve ödül alanlara bakıldığında, sektörün tümünü temsil etmiyor. Dolayısıyla sakat, eksik ve hatalı buluyoruz.
Öyle ki, bu kategoriler ödül için katılan firmaların faaliyet alanlarına göre belirlenip, kaç firma katılmışsa o kadar ödül verilmiş. Burada doğruluk yerine ne var, siz söyleyin?
Kategoriler, UBAK belgeleri sahibi, STK üyeleri ve juri özel ödülleri şeklinde 3’e ayrılmış. UBAK’da belge türüne ve katılan firmalara göre ödül verilirken, tüm belgeler değerlendirilmemiş, çünkü başvuran firma yok. DTO, UND, RODER, ARLOD, DTD, ve KARİD gibi STK’ların üyeleri yer alırken UTİKAD, TÖSHİD, TAYSAD gibi sektör sivil organları ve üyeleri neredeyse yer almıyor.
Adına “Lojistik Ödüller” dense de, deniz taşımaları bazında bazı hat işletmecileri ki, deniz taşımalarının büyük bölümünü yerine getiriyorlar, ama yer almamış.
Hava kargo taşımalarında bir firma dışında kimseyi göremiyorsunuz.
Türkiye’de üretim lojistiği dahil zincirin tüm halkalarında operasyonel yetkinliğe erişmiş, entegre lojistik hizmet verebilen firmaların yüzde 99’u yok, ama adı “Lojistik Ödülleri” olmuş. Bu ödüle komedi bile denmez, dense dense insanlarla dalga geçme cüreti denir.
Peki, bir kategoride sadece bir firma başvurmuşsa, o başvurana neye göre ödül verebilirsiniz. Veremezsiniz, adına “takdir” dersiniz, oldu mu, biri yaptı oldu, torba doldu ya sen ona bak…
Biri bunu yaparken, sektör basını ve kurumların temsilcilerinden oluşan değerli juri üyeleri ne yaptı? Hiç bir şey. “Şu kategoriyi belirledik, şuna şu ödülü vereceğiz, bilginiz olsun” talimatını alan juri, kuzu kuzu kabul etti.
Juriye bak çay demle…
O birisi, sektörel yayınları da bulunan bir grubun içerisinde faaliyet gösteriyor. İnanıyorum ki, sektörel yayınları bulunan fuar düzenleyicisinin bu yarışmasından çekilmek isteyen jüri üyeleri de olmuştur. Aynı sektöre hitap eden yayınlar hazırlayan jüri üyeleri yanlış anlaşılacağından çekindikleri için atılması gereken adımı atamadılar diye düşünüyorum.
Çekinmeyenler de oldu mu. Oldu. Kimler? UND’den Mine Kaya, KARİD’den Aslan Kut ve TÜRKLİM’den Kaan Gürgenç, “bu kategorilerin ele alınışı ile, sadece bu kriterlerle ve bu katılımla bir ödül değerlendirilmesi yapılamaz, biz çekiliyoruz” dediler.
Söz konusu isimlerin juriden çekildiği bilgisi katılımcı firmalara gönderilmedi.
Bunu Tırsan’ın bülteninden anlıyoruz. Çünkü bülteninde juri üyeleri arasında bu 3 ismin de yer aldığını gördük.
Bu durumda diğer juri üyeleri ne yaptı? Alkışlayıp, birilerinin komedisini yayınlarında öne çıkardılar.
Neyi ve neden alkışladıklarını biliyorlar mıydı? Muhakkak ki bilen de vardı, ama herkes ne yaptığını biliyor mu sanki…
Biri bir fuar ve o fuara özel bir ödül sistemi deyip, sonra da Türkiye’de 10 bin firmayı kapsayacak diye bu jurinin yayın organlarında haber yaptırmadı mı?
Ey juri üyelerinin bazısı! Neden yalan haber yapıyorsun? 10 bin firmayı kapsayacak bilgisi nerede, 34 firma...? Neden sormadın, hani nerde diye? Sen zaten neyi sormayı biliyorsun ki, pohpohlamayı soru sormak sanan değil misin?
Dahası da var. Juri üyelerinden birileri, “Lojistik Aklın Liderleri” projesini bu komediyle karşılaştırmaya kalkarak, “Lojistik Ödülleri” komedisinin kendi eseri olduğunu şişinerek sağa sola anlatmaya kalktı.
Şimdi düşünün ki, hem adıyla uyuşmayan, hem sektörde ayrımcılığı körükleyen, hem de değerlendirme kriterleri ile sektörü kapsamayan, komediye dönüşmüş bir ödül aldınız. Ne yaparsınız?
Ben olsam geri verirdim. Bu komediye de adımın bulaşmasını önler, ortak olmazdım.
Komedinin belgeleri
“Ulaştırma Bakanlığı Belgeli Hizmetler”
Uluslararası Lojistik İşletmecileri (L2)
Uluslararası Taşıma İşleri Organizatörleri (R2)
Uluslararası Ticari Eşya Taşımacıları (C2)
Yurtiçi Lojistik İşletmecileri (L1)
Yurtiçi Taşıma İşleri Organizatörleri (R1)
Yurtiçi Kargo İşletmecileri (M2)
Yurtiçi Dağıtım İşletmecileri (P2)
“Oda ve Derneklere Kayıtlı Hizmetler”
Uluslararası Deniz Taşıması Firmaları (DTO üyesi)
Demiryolu Taşıması Firmaları (DTD üyesi)
Uluslararası Hava Taşıma Firmaları (IATA belgeli)
Antrepo İşletmecileri (Antrepo açma izin Belgeli)
Liman İşletmecileri (TÜRKLİM üyesi)
“Jüri Özel Ödülleri”
Logitrans 2010 Lojistik Ödülleri Jüri üyeleri:
İsim Kurum
Ahmet Oğuz Devir Saati
Atilla Yıldıztekin CSCMP Türkiye
Hüseyin Kıyak RODER
İbrahim Öz DTD
İlker Altun EKO Fuarcılık
M. Mete Kalender Taşımacılar
M. Vahit Mahmatlı Maya Yayınları
Murat Erdoğan Perşembe Rotası
Mutlu Doğan Trans Medya
Nuray Pekcan Kamyonum
Nurten Berberoğlu Ticari Araçlar
Recep Canpolat Ulaşım Online
Selçuk Onur Lojimedya
Serhat Baş Aysberg Yayınları
Şenel Özdemir Transport
Yücel Hakan Albayrak ARLOD
Kaynak: Lojistik haber