Türk Boğazları'ndan geçiş yapan tanker ve gemi trafiğindeki hızlı artışa olumsuz hava koşulları da eklenince facia riski katlanıyor. Tankerlerin uzun geçiş kuyrukları nedeniyle petrol şirketlerine çıkan milyonlarca dolar zarar da cabası..
Dünyanın günlük petrol ihtiyacının yüzde 3.7'sinin taşındığı Türk Boğazları'ndaki olumsuz hava koşulları ve artan yoğun gemi ve tanker trafiği Boğazlar'ı tehlikeye attığı kadar Karadeniz'deki petrol tankeri taşımacılık maliyetlerini de artırıyor. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü verilerine göre İstanbul Boğazı geçen yıl toplam 117 saat çift yönden deniz trafiğine kapatılırken, bu yılki rakam bu ay itibariyle 117 saati çoktan aştı. Taşımacılık maliyetinin daha ucuz olduğu gerekçesiyle Boğaz'ı tercih eden dev petrol şirketleri, artan gemi trafiği ve olumsuz hava koşulları yüzünden Boğaz girişinde günlerce sıra beklerken, oluşan gelir kaybı petrol taşımacılığının daha hızlı ve güvenli yapılabileceği alternatif yolları da gündeme getiriyor. Karadeniz'den taşınacak petrol miktarının takibi için yakından izlenen Boğazlar tanker trafiğinde dün de sis nedeniyle büyük sorun yaşadı.
'ACİL TEDBİR ALINMALI'
Dün, Çanakkale Boğazı'nda kuzey yönünde 27, güney yönünde 11 tanker, İstanbul Boğazı'nda güney yönünde 9, kuzey yönünde 17 tanker kayıt için bekledi. Yılbaşından bu yana İstanbul Boğazı 15 tanker ve gemi kurtarma operasyonuna sahne oldu. Türkiye'nin getirdiği düzenlemelere göre, 200 metreden büyük, tehlikeli yük taşıyan tankerler, boğazlardan gündüz geçebiliyor. Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Salih Orakcı, son 60 yılda Türk Boğazları'nda 400'ün üzerinde büyük kaza meydana geldiğini belirterek, "Yüzlerce kişinin hayatını kaybetmesine, ekolojik sistemin tahribata uğramasına yol açan bu olayların tekrarlanması için acil tedbirler alınmalı" dedi.
AKSAKLIK TANKER ÜCRETLERİNİ DE ETKİLİYOR
Gemicilik kaynakları, hava koşullarına bağlı aksamaların, Boğazlar'dan geçen ham petrol ve tanker ücretlerini de etkileyebileceğini ifade ediyor. Geçmiş yıllarda, kış koşulları İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nın sık sık trafiğe kapanmasına ve Rusya'nın dış dünyaya ulaşan ana deniz yolunun bazen günlerce kapalı kalmasına yol açıyordu. Geçtiğimiz haftalarda olduğu gibi dün de yoğun sis nedeniyle trafik aksadı. Lorentzen & Stemco "Türk boğazlarında sisten kaynaklanan yeni engeller bu güzergahta tanker sayısını azatabilir" dedi. Danışman firma MSI de gecikmelerin fiyatları artırabileceğine dikkat çekti.
Son 1 ayda iki tehlike atlatıldı
Türk Boğazları, son 1 ayda 2 kez facianın eşiğinden döndü. Geçtiğimiz haftalarda Haydarpaşa Limanı'ndan hareket edip Sarayburnu açıklarında rotasından çıkan Liberya bayraklı 179.9 metre uzunluğundaki 'Mary Schulte' adlı gemi kıyıya çarpmasına ramak kala güçlükle durdu. 15 Ekim'de de Ukrayna'nın Odessa Limanı'ndan, İspanya'nın Cartagena Limanı'na giden 169 metrelik St. Vincent Adaları bayraklı "Dima" aynı limandan Suriye'ye giden Panama bayraklı 150 metrelik "Wild Jasmine" Tekirdağ Şarköy açıklarında çatıştı.
Kaynak: Sabah