Kazak petrolünü tüm dünyaya taşıyan konsorsiyum, petrol boru hattının hacmini ikiye katlıyor. Boğazlar'daki tanker trafiği yılda 5 bin artacak.
Orta Asya petrollerinin dünya pazarındaki payının artması için önemli bir adım atıldı. Kazak petrollerini Tengiz sahasından boru hatlarıyla Rusya'nın Novorossiysk Limanı'na oradan da tankerlerle Türk Boğazları aracılığıyla dünyaya taşıyan CPC (Hazar Boru Hattı Konsorsiyumu) hattının kapasitesi ikiye katlanıyor. Yıllık 32 milyon tonluk petrol hacmi iki yılda 67 milyon tona ulaşacak. Bu gelişme, hem Kazak hem de Türkiye dahil bölge ekonomisine büyük katkı sağlayacak. Ancak CPC petrolünün uluslararası pazarlara çıkması için dünyanın incisi Boğazlar'ın trafiğindeki tanker sayısı da yılda 5 bin artacak. Petrolün daha güvenli yollardan taşınmasına yönelik alternatif boru hatlarının en kısa sürede hayata geçirilememesi durumunda boğazlardan geçen petrol tankeri sayısı 2012'ye kadar 15 binden 20 bine ulaşacak. Boğazlarda her geçen gün artan kaza riski İstanbul ve Çanakkale gibi dev şehirleri etkileyecek. Tankerlerle gelen atık ve istilacı canlılar ise ekolojik dengeyi daha da bozacak. Aralarında Exxon ve Lukoil'inde bulunduğu 9 şirket tarafından yönetilen ve Kazakistan'ın Tengiz bölgesinde üretilen petrollerin dünya pazarlarına ulaştırılması için inşa edilen CPC boru hattının geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen yönetim kurulu toplantısında hattın, mevcut 32 milyon tonluk kapasitesinin 2 yıl içerisinde 67 milyon tona çıkarılmasına karar verildi.
BOĞAZLAR'DAKİ RİSK ARTACAK
Boru hattı kapasitesi genişlediğinde İstanbul Boğazından tankerlerle yılda taşınan 150 milyon ton tehlikeli yüke ilaveten 35 milyon ton ham petrol daha gelecek. Uzmanlar, alternatif boru hattının yapılmaması durumunda sadece bu karar ile boğazlardan geçen petrol ve tehlikeli madde taşıyan tanker sayısı 2 yıl içinde 15 binden 20 bine çıkaracak. Boğazlardan taşınan tehlikeli yük miktarı ise 180 milyon tonu aşacak.
Kaynak: Sabah