Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / TRENLERİN HIZI 4 KATINA ÇIKACAK ORTADOĞUYA İHRACAT CANLANACAK

TRENLERİN HIZI 4 KATINA ÇIKACAK ORTADOĞUYA İHRACAT CANLANACAK

TRENLERİN HIZI 4 KATINA ÇIKACAK ORTADOĞUYA İHRACAT CANLANACAK30.12.2010

Mardin'den Gaziantep'e kadar yaklaşık 500 kilometrelik demiryolunun yüzde 80'ini yenileyen TCDD, trenlerin hızını saatte 120 kilometre çıkarmayı hedefliyor.

Demiryolu taşımacılığında kaliteyi ve hızı artırması beklenen Güney hattı yenilenme çalışmasının son hızla devam ettiğini belirten Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) 6. Bölge Müdürü Hasan Tahsin Köprülü, bu çalışma ile demiryoluyla ihracatın hızlandırılmasının da hedeflendiği kaydetti.

Demiryoluyla günde 10 bin tonun üzerinde ihracat yaptıklarına işaret eden Köprülü, Türkiye'nin en önemli pazarlarından biri olan Ortadoğu'ya daha ekonomik şartlarda taşımacılığın demiryollarıyla mümkün olabileceğini belirtti. "Şimdi Ortadoğu'da bir hareketlenme var diyen" Köprülü, "Suriye, Irak, İran ve Lübnan'ı içine alan pazarda, Afganistan'a kadar tren çalıştırıyoruz.

Bu ülkelere devamlı yük trenleri gidiyor. Bir makine, iki personelle 2 bin ton yük götürüyoruz. Hattımızın yenilenme çalışmaları, öngördüğümüz şekilde önümüzdeki sene sonunda tamamlanırsa Konya'dan Nusaybin'e kadarki hatta kalite ve sürat artacak; ihracatımız daha da hareketlenecek" diye konuştu.

Bölge Müdürlüğü olarak Konya ve Mardin'in de dahil olduğu 12 vilayette hizmet verdiklerini belirten Köprülü, "12 vilayet kapsamında; Niğde, Şanlıurfa, Hatay ve Kilis'in hudutlarından; Adana, Konya, Mersin, Karaman, Gaziantep, Kahramanmaraş, Mardin ve Osmaniye'de de merkezden geçerek hizmet veriyoruz. Toplam bin 700- 2 bin kilometreye yakın bir mesafede demiryolu ulaşım hizmeti sunuyoruz. Ama son yıllarda 50- 60 yıllık geçmişimizdeki ihmalin kısa zamanda bertaraf etmek için ödenek çıkarılıp, proje geliştirildikçe yenilenmeye başladık. Güney hattımızda, genelde Suriye hududu üzerinde yapılan taşımacılığımız, yüzyıllık yollarda 30 kilometre hızla yapılıyordu. Ortadoğu'ya vagonlarla ihracat ve ithalat da çok fazla yapıyorduk. Dolayısıyla yenilenmesine ihtiyaç vardı" şeklinde konuştu.

Son 3 yıldır, hemen her yıl 100 kilometreden fazla Osmanlı döneminden kalan yolların yerine; tamamen yerli bir yatırımla yenileme yaptıklarını kaydeden Köprülü, "Kardemir'in raylarıyla, Afyon'un traversleriyle, yerli işçimizle çalışıyoruz. Şimdi hem kaliteyi yükseltmek hem sürati artırmak hem de ihracatı hızlandırmak açısından böyle yol yenilemelerine başladık. Şu anda Mardin'den Gaziantep'e kadar yaklaşık 500 kilometrelik yolu yeniliyoruz. 100 kilometrelik bir mesafe kaldı, seneye bunu da tamamladığımız zaman Konya'dan çıkan bir tren, Mardin Nusaybin'e kadar hızla ve kaliteli hizmetle ulaşacak.

Geçmişte 30 kilometre hızla giden trenin hızını 120 kilometreye yükseltiyoruz. Dolayısıyla 4 saatte gidilen mesafe, 45- 50 dakikalara iniyor. Hem yakıttan hem de zamandan tasarruf sağlıyoruz. Şu anda bu projede 120 kilometreyi tamamlamış durumdayız. 60 kilometrelik Toprakkale-İskenderun hattının da yaklaşık 5'inci kilometresindeyiz. Suriye hududundaki 120 kilometreyi bu yıl bitiriyoruz, elle yapıyoruz. Önümüzdeki yıl bir 120 kilometre daha yenileyeceğiz. Bölgenin tamamını da elden geçirmiş olacağız yıl sonunda."

Demiryolları taşımacılığının, ülkeyi dışa bağımlılıktan kurtardığını, geçmişte TIR, kamyon filosu olan lojistik firmalarının tamamen demiryollarına döndüğünü kaydeden Köprülü, özel sektöre ait 3 binin üzerinde vagonun şebekeleri içinde dolaştığını kaydetti.

"Firmalar kendi vagonunu getiriyor; biz onları indirimli taşıyoruz, şoför ve lastik derdi yok. Sigortalı taşıyoruz, devirsek de parasını ödüyoruz" diyen Köprülü, üretim yapan fabrikaların da yavaş yavaş yönünü demiryollarına çevirdiğini bildirdi. Henüz bu payın düşük olduğunu dile getiren Köprülü, demiryolu ile gerçekleştirilen ucuz taşımacılığın üreticiye büyük katkı sağladığını belirtti.

Bir yandan da Türkiye'de, Ankara çıkışlı hızlı tren projelerinin başladığını hatırlatan Köprülü; Ankara- Konya, Ankara- Eskişehir, Ankara-Bursa gibi hatların yeni güzergah, yeni koridor, döşenmiş yeni yollar ve en az 250 km sürat anlamına geldiğini belirtti. Projenin etap etap tamamlanacağını ve ilk etapta Adana'nın yer almadığını söyleyen Köprülü, "Projenin birinci etabında planlanan, programlanan süreler 2025'e tekabül ediyor. Bunlar bittikten sonra ikinci etaplar başlayacak. Tamamı Ankara çıkışlı olan hatlar Konya'ya, Kayseri'ye kadar geliyor. Güney'e, Doğu'ya, Ege'ye gitmedi. Bu uzantıların zaman içerisinde tamamlanması sağlanacak" diye konuştu.

Hızlı tren Adana'dan 2'inci etapta geçecek
Adana'nın projenin 2'inci etabında dikkate alınacağını tahmin ettiğini ifade eden TCDD 6. Bölge Müdürü Köprülü, "Adana, hızlı tren projesi içerisinde muhakkak yer alıyor ancak ilk etapta gözükmüyor. Bağdat-Hicaz demiryolu Adana üzerinden geçiyor. Bu yol, Avrupa'nın Ortadoğu'nun önem verdiği bir proje. Muhakkak buradan hızlı tren geçecek ve Bağdat'a, Hicaz'a kadar gitmesi planlanıyor. Önemi iyi anlatılırsa bu süre öne çekilebilir, Bakanlığın takdiridir. Çukurova, Türkiye açısından çok önemli. Kombine taşımacılık yaptığımız İskenderun ve Mersin Limanı bu bölgede. Müthiş bir liman nakliyatı da söz konusu. Komple taşımacılık da yapıyoruz, liman içine demiryolu olarak girip yük alıp yük bırakabiliyoruz. Bunun dışında, 3 uluslararası kapımız var. O nedenle Adana'ya ne yapılırsa yeridir" şeklinde konuştu.

Hedef, taşımacılıktan yüzde 20 pay almak
Yılda uluslararası dahil yaklaşık 25 milyon ton yük taşıdıklarını kaydeden TCDD 6. Bölge Müdürü Hasan Tahsin Köprülü şöyle devam etti: "Bu miktarı artırmak, teknolojiyi geliştirmek, vagon parkını fazlalaştırmak, çekiş güçlerini, makineleri çoğaltmak ve karayolu taşımacılarını bu alana kaydırmak adına müthiş çalışmalar yapılıyor. Böylece oran 30-35'lere çıkabilir. Ulaştırmada demiryollarının payı yüzde 5 ise bunu yüzde 20'lere çıkartmamız lazım. Öyle olursa Türkiye çağ atlar duruma gelir. Her şeyin başı nakliyat. Malı ürettiğin kadar; ucuz, sağlam ve zamanında götürmek de çok önemli. Şu anda karayollarında olduğu gibi demiryollarında da her taraf şantiye. Geçmişi bir an önce telafi etme ve toplu taşımacılığı teşvik etme gayreti içerisindeyiz. Demiryolları bu çalışmaları rayına oturtursa, bunun Türkiye'yi ciddi anlamda başarıya götüreceğine inanıyoruz.
 
Kaynak: Dünya