Çanakkale Liman İşletmecisi Ali Özgen, petrol taşıyan gemilerin boş geçiş yapmalarının dolu geçiş yapmalarından çok daha tehlikeli olduğunu belirtti.
BOŞ PETROL TANKERLERİ DOLU TANKERLERDEN DAHA TEHLİKELİ
Çanakkale Liman İşletmecisi Ali Özgen, petrol taşıyan gemilerin boş geçiş yapmalarının dolu geçiş yapmalarından çok daha tehlikeli olduğunu belirterek, "Bir patlama halinde boş geçen gemilerin içindeki petrol gazları deprem ve tsunamiye yol açarak Çanakkale nüfusunu tamamen yok edebilir. Bu tehlikeyi önlemek için 'gas free' hizmetini vermeye hazırız" dedi.
Çanakkale Limanı'nda bir basın toplantısı düzenleyen Çanakkale Liman İşletmecisi Ali Özgen, yapılan çalışmalar hakkında bilgi vererek, "Öncelikle bizim denizsel atık kabul tesisimizin kapasitesi 11 bin tondan 20 bin tona çıktı. Çünkü boğazdaki atık miktarı ve bunun oluşturabileceği kirlilik tartışılmaz bir şekilde hızla artıyor. Bu konuda da Enerji Bakanı'mızın bazı açıklamaları oldu. Bakanımız tanker trafiğinin 2011 senesinde yüzde 20 civarında artacağını söyledi. Boğazlardan taşınan Kazak petrol miktarının da 30-35 milyon tonu bulması bekleniyor. Zannederim Türkiye Montrö Anlaşması gereği bunun pek önüne geçemediği için bu gemilerden yüksek ücret talep etme yoluna gidecek. Bu uygulamanın en azından olumlu bir uygulama olacağına inanmakla beraber, gene de taşınan petrol miktarı veya bu petrolün oluşturduğu çevre kirliliği ile güvenlik riski konusunda bir önlem olamayacağını düşündüğümüz için biz de hem sayın bakanımızın elini kuvvetlendirme hem de çözüm üretebilme anlamında bir çalışma başlattık"
dedi.
"PETROL TAŞIYAN GEMİLERİN BOŞ GEÇİŞ YAPMALARI DAHA TEHLİKELİ"
Denizcilik kurallarına göre boğazlardan tehlikeli ve tehlikesiz geçiş şeklinde iki geçişin olduğunu da belirten Ali Özgen, "Bu petrol taşıyan gemilerin boş geçiş yapmaları, dolu geçiş yapmalarından çok daha tehlikeli. Boş geçen gemilerin içindeki o petrol gazları ile bir deprem, tsunamiye yol açabileceği gibi Çanakkale nüfusunu da tamamen yok edebilir. Bu boş geminin İstanbul'da patlaması halinde milyonlarca insan hayatını kaybedebilir. Önümüzden her gün onlarca yüzen bomba geçiyor. Bu yaşadığımız bir gerçek. Geçen sene sadece 228 tane gemi arızası bildirilmiş. Bu gemiler sürekli arıza yapabilir. İstatistiksel olarak her 10 yılda bir böyle kazaların olabileceği belirlenmiş olsa da bir yıl içerinde 10 tanesinin olmayacağı anlamına gelmez. Bunun dışında akıl sağlığını kaybetmiş herhangi bir kaptan da bir şey yapabilir. Boş ve patlama riski bulunan gemilerin boğaz girişi öncesinde "gas free' dediğimiz buharla ambar yıkama işlemini gerçekleştirmesi sağlanabilirse bu gemiler tehlikeli sınıftan tehlikesiz sınıfa geçebilecek. Bu gemilerin bu işlemin ardından kuru yük gemilerinden hiçbir farkı kalmayacak. Allah korusun bir kaza halinde veya kötü niyetli yaklaşım olduğu zaman da ufak tefek hasarların dışında insan nüfusunu çok ciddi tehdit edecek patlama riski olmayacak. Bununla ilgili devletimizin bazı uygulamaları var. Tehlikeli geçen gemi 10 TL ödüyorsa, gas free raporuyla tehlikesiz sınıfta geçen gemi 7 lira ödeyebiliyor. Tahmini olarak boğazdan yüzde 30 indirimli olarak geçiş yapabiliyor. Bu biraz daha teşvik edilebilirse ve bu gemilere geçiş öncelikleri sağlanabilirse zannederim bu gemilerin gas free işlemi yapmaları sağlanabilir. Biz de bu kapsamda Çevre Bakanlığı'nın izin verdiği ölçüde atık alım ücretlerinde çok çok cüzi oranda, maliyetlerin de altında indirim yapabiliriz. Bu konuda da önümüzdeki hafta içerisinde Enerji Bakanlığı ile görüşmelerimiz olacak. Bizler de Çanakkale'de bu gas free hizmetini yapmak istiyoruz" ifadelerini kullandı. Açıklamaya, Çanakkale Liman İşletmecisi Ali Özgen'in yanı sıra Liman Müdürü Evren Beceren de katıldı.
Kaynak:
www.DenizHaber.Com.tr