Türkiye'nin katma değeri en yüksek ihracat kalemleri arasında yer alan doğaltaşta ihracatçı, en büyük pazar olan ABD'de krizin devam etmesi nedeniyle rotayı Ortadoğu ülkeleri, Çin ve Rusya'ya kaydırdı. Sektörün önemli buluşma noktalarından biri olan İzmir Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı'nda da hedef pazarlar Fas, Cezayir, Tunus ve Brezilya olarak belirlendi.
Ege İhracatçı Birlikleri rakamlarından derlenen bilgilere göre Türkiye'nin 2008 yılına kadar mermer ve traverten ihracatının yüzde 80'ini gerçekleştirdiği ABD'de ekonomik krizle önemli miktarda gerileme yaşandı. 3 yıl öncesine kadar 400 milyon dolarlık mermer ve traverten ihracatının yapıldığı ABD'ye geçen yıl 218 milyon dolarlık satış yapılabildi. Diğer geleneksel pazarlar olan İngiltere 47, Kanada ise 44 milyon dolara geriledi.
Geleneksel pazarlardaki düşüşe rağmen toplam ihracat 2010 yılında önceki yıla göre yüzde 26 artarak 1 milyar 570 milyon dolara ulaştı. Bu artışta özellikle Uzakdoğu ülkeleri, Ortadoğu ülkeleri ve Rusya etkili oldu. Kriz sonrası en fazla ihracat yapılan ülke haline gelen Çin'e yapılan doğaltaş ihracatı yüzde 65 oranında arttı. İkinci sıraya gerileyen ABD'ye yapılan satışlar yüzde 5 oranında artmasına rağmen kriz öncesinin çok gerisinde kaldı.
2010 yılında en fazla ihracat yapılan üçüncü pazar ise Irak oldu. İhracat rakamlarına göre Türk doğaltaş sektörünün ihracatını en fazla artırdığı diğer ülkeler ise Rusya, Lübnan, Cezayir, Katar, Umman, Ürdün ve Tunus oldu.
Doğaltaş sektöründe 2011 yılında ABD pazarına yapılan ihracatta bir artış beklenmezken tanıtım ve pazarlamada ağırlık noktasının yeni pazarlara kaydırılacağı ifade edildi.
Türkiye doğaltaş ihracatının yüzde 70'lik bölümünü kayıt altında tutan Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Arslan Erdinç, son dönemde özellikle petrol fiyatlarındaki artışların mermer için cazip pazarlar doğurduğuna dikkat çekti.
Petrol ve doğalgaz üreticisi Ortadoğu ülkelerinin fiyatlardaki yükselmeyle inşaat projelerine tekrar hız verdiğini anlatan Erdinç, şu bilgileri verdi:
“Petrolün varil fiyatının 100 dolarlara çıkması inşaat yatırımlarını tetikledi. Dünyanın en kaliteli mermerlerine sahibiz. Ortadoğulu tüketici mermeri seviyor. Bu nedenle talebin 2011 yılında artacağını düşünüyoruz.
ABD'ye yaptığımız ihracattan farklı olarak Ortadoğu ülkelerinde proje bazında çalışma yapıyoruz. Büyük projeleri tek tek takip ederek Türk taşlarının kullanılması için çaba gösteriyoruz. Bu pazarda başarılı olmamız biraz da döviz kurunun durumuna bağlı. Kurun biraz yükselmesi durumunda rekabet gücünü artırabiliriz. Türkiye'nin ülke olarak bu pazardaki imajı çok iyi. ABD'de kabul ettirdiğimiz 'Türk taşı' imajını bu ülkelere de yayabilirsek bu pazardan büyük payı alabiliriz.”
Çin, Singapur gibi Uzakdoğu ülkeleri ile Orta Asya ve Rusya'da önemli pazar hareketliliği gözlendiğine dikkat çeken Erdinç, yeni dönemde inşaat sektörünün hareketlenmesinin beklendiği Güney Amerika ülkelerine ağırlık vereceklerini ifade etti. Erdinç, Brezilya Vitoria ve Çin Xiamen Doğaltaş fuarlarına milli katılım organizasyonu düzenleyeceklerini de sözlerine ekledi.
FUAR GÖSTERGESİ
Öte yandan 23 Mart 2011'de açılacak olan İzmir Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı'nda (MARBLE) bu yıl batıdan çok doğu ve güney ülkelerinden ziyaretçi bekleniyor.
Sektöründe dünyanın en büyük ikinci fuar olarak gösterilen MARBLE'a bu yıl bin 200'e yakın firmanın katılacağı, yer kalmaması nedeniyle fuara katılma talebi bulunan 250 firmaya yanıt verilemeyeceği ifade edildi.
Kurulacak çadır hollerle birlikte 43 bin metrekarenin üzerinde bir alanda açılacak fuarda yer sıkıntısı nedeniyle stanD alanlarında firma başına 40 metrekare sınırlaması yapıldı.
Bu yıl özellikle İtalya ve Hindistan'dan yoğun talep alan fuara Çin'den 10'un üzerinde grubun toplu katılım yapacağı Fas, Cezayir, Tunus ve Brezilya'nın ise hedef pazar olarak belirlendiği kaydedildi.
Geçen yıl düzenlenen fuara 262'si yabancı bin 146 firma katılmış, 78 ülkeden 4 bin 281'i yabancı 54 bin 227 kişi fuarı ziyaret etmişti.
Kaynak: Hürriyet