Rusya Devlet Başkanı Dmitri Medvedev'in geçen yılki Türkiye ziyaretinde imzaladığı Samsun-Kavkaz Tren-Feri anlaşmasıyla başlayan Uluslararası Demiryolu Feribot Ulaşımı seferleri, ithalatçı ve ihracatçıların ilgisini bekliyor.
Samsun-Kavkaz tren-feri hattı sefere başladı
Rusya Devlet Başkanı Dmitri Medvedev'in geçen yılki Türkiye ziyaretinde imzaladığı Samsun-Kavkaz Tren-Feri anlaşmasıyla başlayan Uluslararası Demiryolu Feribot Ulaşımı (Tren-Feri) seferleri, ithalatçı ve ihracatçıların ilgisini bekliyor.
Tren-feri hattıyla yapılacak ihracat ve ithalatın ülkelerin ekonomilerine katkı sağlayabilmesi, seferlerin düzenli ve rantabıl yapılabilmesi için yük sevkıyatının bu güzergahtan yapılması gerektiği ifade ediliyor. Uluslararası ticarette firmalara lojistikte önemli avantajlar sağlayan seferlere Ukrayna da dahil olmaya hazırlanıyor. Başbakan Erdoğan'ın Ukrayna ziyaretinde gündeme gelecek olan İllichivsk ile Samsun limanları arasında tren-feri seferlerinin başlatılması anlaşmasının imzalanması halinde Samsun Limanı'nın ürün ticaretinde daha önemli hale geleceği belirtiliyor. Türkiye'nin lojistik merkezi olmayı hedefleyen Samsun'u, Orta Doğu, Orta Asya ve Kafkas ülkelerine açılan ihtahat-ihracat kapısı haline getirecek Samsun-Kavkaz Tren Feri Hattı, seferlerine başladı.
İlk seferini 25 Aralık'ta Rusya'ya gerçekleştiren tren-feriyle, sağlık kontrolünden geçen 550 ton kuru gıda ile margarin, güvenli bir şekilde Kavkaz Limanı'na ulaştırıldı. 2011 yılının sonuna kadar 500 bin ton ürün sevkıyatının hedeflendiği Samsunport Limanı'nın Sanayi İskelesi'nde ürün sevkıyatı çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Şuan Türk vagonları ile gelip Rusya'ya gönderilecek olan yağlar, ray aralıklarının farklı olması sebebiyle aktarma yapılıyor. Ancak bundan sonra rıhtıma yanaşacak feribotlardan indirilen Rus vagonların bojileri (tekerlekleri) Türk bojileri ile değiştirilecek mallar boşaltılmadan varacağı noktalara ulaştırılacak.
Samsunport Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ Liman Müdürü Bedir Yıldırım, seferlerine başlayan demiryolu feribot taşımacılığı ile ilgili Cihan'a konuştu. Tren-feri demiryolu feribot taşımacılığının ilk deneme seferinin başarıyla gerçekleştirildiğini ifade eden Bedir Yıldırım, Rus vagonlarının bojilerinin değiştirilmesiyle malların ülke içinde rayların gidebildiği son noktaya kadar ulaşacağını söyledi.
Yine kamyon ve diğer taşıma araçlarıyla gelen yükler, iskelemizde vagonlara aktarılarak demiryolu ile ulusal ve uluslar arasında istenilen yere gönderilebileceği bilgisini veren Yıldırım, ''Bu taşımacılığın ihracat ve ithalata olumlu katlı sağlayacağını düşünüyoruz. Limanımızdan geçen yük miktarında yüzde 30, gemi trafiğinde ise yüzde 38'lik artış meydana geldi. İstenirse mallar, tek vasıta ile Çin'e kadar gidebilir. 200-300 kiloluk ürün sevkıyatı da konteyner taşımacılığı ile yapılabilir. Hat faaliyete girdi ve şimdi ithalat ve ihracatçıları bekliyor. Hattın sağlıklı çalışması için seferlerin düzenli ve yük varlığının devam etmesi lazım. Bu noktada ithalat ve ihracatçıların ticari mal sevkıyatında bu avantajı görmesi ve tercih etmesi lazım. Tabi onlar da sefer güvenliğini ve ulaşım süresini baz alıyor. Düzenli çalışırsa rantabl olacağını düşünüyoruz. Ayrıca bu yıl da konteyner taşımacılığını hedefliyoruz.'' ifadelerini kullandı.
Türkiye ile Rusya arasındaki hatta daha çok inşaat malzemeleri, hububat, narenciye, gıda, meyve ve sebze, pamuk, tekstil, kimyasal, metal, kömür, sıvı gaz, petrol ürünleri ve çeşitli yağ ticareti yapılacak. Bunun yanında Türk ihracat ve ithalatçıları, Samsun Limanı'ndan tek vasıta ile ürünlerini başta Rusya, Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Çin, Suriye, Irak ve İran olmak üzere rayların gidebildiği her ülkeye gönderebilecek ve getirebilecek. Türkiye, Bulgaristan-Romanya-Moldova-Ukrayna ve Rusya güzergahını kullanarak 20 günde ulaştırılan mallar, Kavkaz-Samsun feribot ulaşımı 7-10 güne indi. Ortalama 40 vagonun taşınacağı feribotla bir seferde bin 600 ton yük sevk edilebilecek. Bu tren-feri hattı, Türkiye-Rusya ilişkilerinin yanı sıra iki ülke arasındaki ticaretin de gelişmesini sağlayacağı düşünülüyor.