Deniz Ticareti Genel Müdürü Mehdi Gönülalçak, yılda 55 bin geminin geçtiği boğazların, tanker geçiş kapasitesinin dolduğunu bildirdi.
Gönülalçak, "Boğazlardan tanker geçişini yasaklamaya imkan yok. Ama boğazların da bir kapasitesi var" dedi. Deniz Ticaret Odası (DTO) Antalya Şubesinin ocak ayı meclis toplantısına katılmak üzere Antalya'ya gelen Deniz Ticareti Genel Müdürü Mehdi Gönülalçak, Boğazlarda gemilerin güvenli geçişlerini sağlamak için yapılan çalışmalarla ilgili bilgi verdi.
Boğazlarda uygulanan "Gemi Trafik Kontrol Sistemi"nin, gemilerin emniyetli bir şekilde seyrini sağlamak üzere kurulduğunu belirten Gönülalçak,"Bu sistemle radar bilgileri hem kamera hem de otomatik uzaktan algılama sisteminden (AIS) gelen bilgiler derleniyor. Geminin anlık yapmış olduğu seyir bilgileri merkezde görülüyor. Gemi kaptanı yanlış yaptıysa kaza yapmaması konusunda ikazlarda bulunuluyor" dedi. Boğazlarda tanker geçişlerinde "Tek yönlü trafik sistemi" uygulandığını anımsatan Gönülalçak, tankerlerin özellikle gündüz saatlerinde boğazlardan geçişinin öngörüldüğünü bildirdi. 200 metre ve üzeri tankerlerin boğaz geçişi sırasında, dar yerlerde karşılaşarak bir kazaya meydan vermemesi için bu sistemin uygulandığını anlatan Gönülalçak, tanker yoğunluğu fazla olan İskenderun, İzmit ve İzmir körfezlerinde de yeni gemi trafik sistemleri oluşturmak için çalıştıklarını kaydetti.
Gönülalçak, şöyle konuştu: "Boğazların haricinde de özellikle tehlikeli yüklerin geldiği limanlarımızdan İskenderun Körfezi'nde de çok yoğun tanker trafiği var. İzmit Körfezi ile İzmir Körfezi'nde de yeni gemi trafik sistemleri oluşturuluyor. Altyapıları bitti, donanımları kurulduktan sonra bu körfezlerde gemilerin emniyetli seyirleri sağlanacak."
BOĞAZLARDAN 55 BİN GEMİ GEÇİYOR
Gönülalçak, boğazlardan çoğunluğu tanker olmak üzere 55 bin gemi geçtiğini, tankerlerin yılda yaklaşık 150 milyon ton petrol taşıdığını anlatan Gönülalçak, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Geçmişte yaşadığımız tanker kazalarının benzerinin meydana gelmemesi için gereken sistemleri kuruyoruz. Boğazlardan tanker geçişini yasaklamaya imkan yok. Ama boğazların da bir kapasitesi var. O kapasiteden daha fazlasını geçirmenin imkanı yok. Trafiği yasaklama imkanı da yok. Çünkü boğazlar uluslararası trafiğe açık su yolu. Boğazlarımız Montrö Boğazlar Sözleşmesi kapsamında. Fakat kurduğumuz sistem ve tesislerle gemilerin boğazlardan geçişini emniyetli bir şekilde sağlayarak, hem oradaki insanlarımıza, hem şehrimize zarar vermemesi için önlemler alıyoruz." Doğalgaz, petrol gibi enerji kaynaklarının alternatif boru hatları olduğunu, Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattına ilave boru hatları yapıldığını anımsatan Gönülalçak, Samsun-Ceyhan boru hattı çalışmalarının da devam ettiğini kaydetti.
Bunlara paralel başka boru hatları da yapılarak petrolün, boru hatlarıyla Karadeniz'den Akdeniz'e geçişine yönelik çalışmalar olduğunu ifade eden Gönülalçak, şöyle dedi:
"Boru hatları tamamen devreye girer ve cazip hale getirilirse, temennimiz o ki, boğazlardan tehlikeli yük olan petrol geçişini minimum düzeyde sağlayabiliriz. Boğazlarda tanker geçiş kapasitesi dolmuş vaziyette. Yılda 150 milyon ton yakıt akıyor. Boğazların kapasitesi budur. Yük miktarı artarsa, alternatif yollar olarak boru hatları değerlendirilebilir."
Kaynak: Lojiport