Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / ASYAPORT, TÜRKİYENİN EN BÜYÜK KAPASİTELİ KONTEYNER LİMANI OLACAK

ASYAPORT, TÜRKİYENİN EN BÜYÜK KAPASİTELİ KONTEYNER LİMANI OLACAK

ASYAPORT, TÜRKİYENİN EN BÜYÜK KAPASİTELİ KONTEYNER LİMANI OLACAK28.02.2011

Tekirdağ'da 300 bin metrekarelik denize dolgu alanına inşa edilen Asyaport Limanını 2012 yılının sonunda bitirmeyi planladıklarını söyleyen Asyaport Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Soyuer, "Şu anda 110 bin metrekarelik dolgu yaptık. 2013 yılında bitirmeyi planlamıştık. Muhtemelen 2012 yılının sonuna yetiştireceğiz" dedi. Asyaport Limanının 400 milyon dolarlık bir yatırım olduğuna belirten Soyuer, şu ana kadar 30 milyon dolarlık yatırımı gerçekleştirdiklerini söyledi. Soyuer, 2.5 milyon konteyner kapasitesiyle Türkiye'nin kapasite olarak en büyük konteyner limanı olacak Asyaport tamamlandığında, Barbaros Kasabasının Trakya'nın yıldızı olacağını söyledi. Asyaport Limanının faaliyete geçmesiyle gemi acenteleri, lojistik hizmetler, kara-hava-demiryolu nakliye firmaları, deniz hukuku avukatları, gümrük müşavirliği büroları ve sigorta şirketleri gibi yaklaşık 17 sektörün bölgede hizmet verebileceğini ifade eden Soyuer, limanda doğrudan 3 bin kişiye istihdam sağlanacağını söyledi. Soyuer, yaratılacak iş kollarıyla birlikte bu sayının 10 bin kişiyi bulacağını ifade etti.

Limana 10 bin konteyner taşıyan gemi yanaşacak
Asyaport Limanına yanaşacak gemilerin 10 bin ve üzerinde konteyner taşıma kapasitesine sahip olacağını ifade eden Soyuer, "Limanımıza yanaşacak bir geminin boyu 360 metreye kadar çıkabilecek. Bu gemilerden üç tanesi limanımıza aynı anda yanaşabilecek" ifadesini kullandı. Limana Çin'den ve Uzak Doğu ülkelerinden çok büyük gemilerin geleceğini ifade eden Soyuer, başlangıçta gelen konteyner yükünün yüzde 70'inin daha küçük gemilerle Karadeniz'e ve Doğu Akdeniz'e sevk edileceğini, yüzde 30'unun ise Türkiye'nin içine servis edileceğini kaydetti. Soyuer, "Bugüne kadar Türkiye ve Karadeniz'e kıyısı olan ülkelerin konteynerleri, Yunanistan'ın Pire veya İtalya'nın Gia Tauro Limanına gelir, oralardan daha küçük gemilerle son varış limanlarına sevk edilirdi. Aynı yolla toplanan yükler bu limanlara yönlendirilirdi. Biz bunu tersine çevirmek istiyoruz" diye konuştu. Açılıştaki hacimlerinin yüzde 70'nin transit yük olacağını belirten Soyuer, "Limana gelen 1 milyon konteyner içinden 700 bin tanesi Türkiye'nin yükü değil. Üçüncü ülkelere gidecek. Zaman içinde Türkiye'nin ithalat ve ihracatı arttığı zaman iç pazara da yöneleceğiz. Çünkü transit karlı bir iş değil, fakat stratejik" dedi.

Asyaport'un dünyanın en büyük ikinci konteyner taşımacılık firması Mediterranean Shipping Company'nin (MSC) yük garantisi, dünyanın en büyük altıncı konteyner liman işletmecisi Terminal Investment Limited'in (TIL) teknik işbirliği ve Global Terminal Limited'in (GTL) sermaye ortaklığıyla kurulan gerçek bir uluslararası şirket olduğuna dikkat çeken Soyuer, Pan-Avrupa Koridoruna ve Orta ve Doğu Avrupa Ülkelerine açılan deniz kapısı olma iddiasında olduklarını belirtti. Soyuer, "Bu ticari iddianın, gümrük kapılarında yok olmaması için AB ve demiryolu taşımacılığında sınır geçişleri ve gümrük formaliteleri üzerinde hükümetimizin şimdiden müzakerelere başlaması faydalı olacak. Çin'in devlet şirketi Cosco, Yunanistan'ın Pire Limanı'nı bu amaçla kullanmak üzere çok ciddi ve kapsamlı çalışmalar yürütüyor" şeklinde konuştu. Tekirdağ'ın 100 yıllık hayali olan demiryolu bağlantısına kavuştuğunu ifade eden Soyuer, "Bu kapsamda, demiryolu bağlantısının Asyaport Limanı'na ulaştırılması 'Barbaros Liman Yolu'nun bir an önce yatırım programına alınması faydalı olacak" dedi. Çorlu'daki 'Lojistik Köy Projesinin TOKİ nezdinde bekletildiğine değinen Soyuer, bu kapsamda yerli-yabancı özel şirketlerin bu çalışmaya katılımının sağlanması gerektiğini söyledi. Asyaport Limanının yapımından birçok ilke imza atıldığını kaydeden Soyuer, Türkiye'de 2008 yılında çıkan deprem yönetmeliğinden sonra yapılan ilk liman projesi olduğunu, bu nedenle teknik altyapılarının çok yüksek standartlarda olduğunu söyledi. Asyaport'un uluslararası bilgi ve sermayenin işbirliği ile gerçekleştirildiğini ve ilklerin limanı olduğunu savunan Soyuer, limanda cami, şapel ve sinagog gibi ibadethane mekânlarının da yer alacağını bildirdi.
 
Kaynak: Dünya