Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / JAPONYADA TEDARİK ZİNCİRİ ZAYIFLAYACAK MI?

JAPONYADA TEDARİK ZİNCİRİ ZAYIFLAYACAK MI?

JAPONYADA TEDARİK ZİNCİRİ ZAYIFLAYACAK MI?15.03.2011

Japonya ana havalimanlarından Narita ve Haneda yeniden açıldı, ancak, Japon limanları tusunamiden büyük hasar gördü ve tümü hizmete kapalı durumda. Yokohama ve Osaka için çok hasardan bahsedilmezken, yereldeki liman bağlantı modlarının büyük zarar gördüğü kaydediliyor

Büyük Okyanus’ta meydana gelen depremin Japonya’da tsunaminin de etkiiyle büyük can ve mal kaybına yol açması global tedarik zincirini bozma riski taşıyor. Sorunlar hâlâ aşılamadı.

Ti yazarı Thomas Cullen’e göre, Japonya’daki deprem ve tusumaninin sebep olduğu kriz muhtemelen henüz bitmedi.

Depremde etkilenen nükleer santral sızıntısı ve elektrik kesintisi problemleri ülkeyi tehdit etmeye devam ediyor ve muhtemelen artçı şoklarla sürecek.

Bütün bunlara karşın, ülkenin büyük bir bölümü kısmen etkilenmemiş görünüyor. Japonya’nın büyük havalimanlarından Narita ve haneda yeniden açıldı.

Ancak, Japon limanları tusunamiden büyük hasar gördü ve hemen ardından tüm limanar hizmete kapandı.
APM gibi liman terminali operatörlerinden alınan son bilgilere göre, Yokohama ve Osaka ana limanlarda ciddi hasarların oluşmadığı tahmin ediliyor. Diğer yandan liman bağlantı hatları ve karayolu, demiryolu bağlantı modlarının büyük hasar gördüğü kaydediliyor.

Limanlara sığınmış gemilerden birçoğunun  karaya sürüklendiği spekülasyonu da sürüyor.
Karayolu ve demiryollarında ciddi bozulmalardan bahsedilirken, genellikle lokalize olduğu bildiriliyor.

Deprem ve tusunamiden kaynaklanan en önemli zararın ise otomotiv sektöründe yaşandığı kaydediliyor. Bilindiği gibi binek otomotiv Japon’yanın en büyük ihraç ürünleri arasında yer alıyor ki, yaşananlardan sonra otomotiv ihracatının düşeceğine kesin gözüyle bakılıyor.

Diğer sanayiler de geçici olarak üretimlerini durdurma kararı aldı. Japonya’daki otomotiv yadek parça üretim sektörünün ana talepleri karşılamayacağı, dolayısıyla ihracatın düşeceği, ancak dış ülkelerdeki yatırım merkezlerinden boşluğun kapatılması için fazla mesaiye ve kapasite artırımına gidileceği ifade ediliyor.

Diğer sanayilerin de çok sağlam olduğu söylenemiyor. Elektronik sektöründe tedarik zincirlerinin son montaj halkası Çin’de yer alsa bile, özellikle Japonya’daki üretim bağlımlılıkları söz konusu.

Ana elektronik bileşenlerin raporlarına göre; Sony, Sharp ve Panasonic gibi lider elektronik üreticilerini kısa mesafeli tedarik kaynakları vardı ki, onlar da fabrikalarını şimdilik kapattılar.
Japonya’da yaygın bir kimysal maddeler üretim sektörü bulunuyor. Bunşarın çoğu kıyı kıyılarda kurulmuş. Dolayısıyla kimysal tesislerin de büyük oranda zarar görmüş olabileceği tahmin ediliyor. Örneğin Dow Chemical, depremin hemen ardından tesislerinden birinin sular altında kaldığını açıklamıştı.


Cullen’e göre, bu hacim eksikliği nedeniyle tedarik zinciri,  hava ve deniz taşımacılığı küresel piyasalar ile lojistik sektörü uzun süren depresif etkilerin altında kalabilir.