Ulaştırma Bakanı Mehmet Habib Soluk, Türkiye'nin hızlı tren kullanımında Avrupa'da altıncı, dünyada ise sekizinci olduğunu belirterek, ''Hızlı trende kara yolları gibi odak noktaları oluşturuldu'' dedi.
Bakan Soluk, Adana Valisi İlhan Atış'ı makamında ziyaret ederek bir süre görüştü. Soluk, gazetecilerin Adana Metrosu'nun tamamlanması için Ulaştırma Bakanlığına devredilip devredilmeyeceği yönündeki sorusu üzerine, metroların, ilgili belediyelerin talebi üzerine devir işlemlerine başlanıldığını hatırlattı. Bu kapsamda, Ankara, İstanbul ve İzmir Büyükşehir belediyelerinin talebi üzerine metroların devri konusunda protokol imzalanması için başlatılan çalışmaların sürdüğünü belirten Soluk, ''Adana Metrosu için de 2 ay önce müracaat edildi. Başvuru değerlendirilecek ve karşılıklı olarak protokoller yapılacak. Bakanlık olarak metroyu yapıp, belediyeye teslim edeceğiz. Belediyemiz de işletmesini yapacak'' diye konuştu.
Soluk, Çukurova bölgesel havalimanının yapımı ile ilgili soru üzerine, şunları kaydetti: ''Adana gelişen bir şehir. Şu anda Adana havalimanımız var. Ancak, bu havalimanı artık doyum noktasına gelmiş. 2010 yılında yolcu miktarı iki milyona ulaşmış durumda. Gerçekten, Çukurova'nın sanayisi açısından da büyük bir hava ulaşım altyapısına ihtiyaç var. Bu nedenle Adana'ya yaklaşık 25 kilometre, Mersin'e de 45 kilometre mesafede belirlenen bir alan var. Bu alanda yap-işlet-devret modeliyle bir bölgesel havalimanı yapılması için çalışmalar devam ediyor. Çalışmalar tamamlandığında, bölgede ikinci bir havalimanı olarak devreye girmiş olacak. Mevcut havalimanı halen çalışır durumda. Mümkün mertebe havalimanının alanı genişletildi ve kapasitesi artırıldı, ama yeni bir paralel piste ihtiyaç var. Bunun yapılmasına da maalesef, çevresel etkenler mani oluyor. Havacılıkta en büyük öncelik, emniyettir. Mevcut havalimanına mümkün olduğu kadar yapılabilenler yapıldı. Şu an iç hat yolcuları için yeni terminal binası yapıyoruz. Adana havalimanı hizmete devam ediyor, ilerleyen süreçte şartlar neyi gerektirir, onu şu andan vaad etmek doğru olmayabilir.''
Soluk, Türkiye'de 60 yılda 945 kilometre demiryolu yapıldığını ve sonra kaderine terk edildiğini ifade ederek, ''Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatlarıyla Türkiye'de demiryolları tekrar devlet politikası haline geldi. Yapılan yeni yatırımların ardından şu anda hızlı tren kullanımında Avrupa'da altıncı, dünyada sekizinciyiz. Ayrıca hızlı trende kara yolları gibi odak noktaları oluşturuldu. Ankara ve Konya var, Afyonkarahisar olacak. İstanbul var belki Sivas olacak. Buralardan dağılan demiryolları olacak'' dedi.
Adana'ya ise Konya ve Karaman güzergahından gelen bir demiryolunun bulunduğunu belirten Soluk, şöyle devam etti: ''Tabi bunun sürati ve standardı düşük. Osmaniye tarafında ise, özellikle Suriye'nin Osmaniye'den direkt Halep'e inen bir demiryolu talebi var, ama bizim bunu Osmaniye, Nurdağı ve Gaziantep'e kadar ulaştırıp, buradan Halep'e indirmek istiyoruz. Bunun için görüşmeleri sürdürüyoruz. Bu gerçekleştiği takdirde, Gaziantep-Osmaniye arası yüksek hızlı tren olacak. Osmaniye-Adana arası da coğrafya elverişliyse burada da yüksek hızlı tren olacak.'' Adana-Mersin arasında karşılıklı seferler yapan raybüslerin bulunduğunu vurgulayan Soluk, mevcut trenleri raybüslerle değiştirip, sayılarını artırmayı hedeflediklerini, böylece halen günlük 12 bin olan yolcu taşıma kapasitesinin de 15-20 binlere çıkacağını sözlerine ekledi.
Vali Atış, daha sonra Soluk'a ziyaretinin anısına vazo hediye etti.
Kaynak: UBAK