Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / AKPORT, DOĞU AVRUPANIN TRANSİT LİMANI OLMAYA ADAY

AKPORT, DOĞU AVRUPANIN TRANSİT LİMANI OLMAYA ADAY

AKPORT, DOĞU AVRUPANIN TRANSİT LİMANI OLMAYA ADAY10.05.2011

Akkök Şirketler Grubu bünyesine katıldığı 1997 yılından bu yana 65 milyon dolarlık yatırımla bölgenin ana limanı haline dönüşen Akport, toplam 130 bin metrekare alan, 2 bin metre rıhtım uzunluğu, yıllık 3 milyon ton dökme yük ve 300 bin TEU konteyner kapasitesiyle hizmet veriyor.

Trakya Bölgesi’nin demiryolu ve karayolu bağlantılarını bir arada bulunduran tek limanı olarak da dikkat çeken Akport’un en önemli hedefi ise Doğu Avrupa ülkelerine yapılacak sevkiyatlar için transit bir liman olarak hizmet vermek. Başta Polonya, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Gürcistan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri’ne olan yük trafiğinin Kıta Avrupa’sını dolaşmak yerine Tekirdağ üzerinden çok daha avantajlı sevk edilebileceğinin altını çizen Akport Tekirdağ Liman İşletmesi Genel Müdürü Serdar Sözeri şöyle konuşuyor: “Tekirdağ’ın demiryoluyla bu ülkelere de bağlı olması nedeniyle yükü Tekirdağ’a getirip çok rahatlıkla bu ülkelere taşıyabilirsiniz. Akport Limanı olarak bu hizmeti verebilecek kapasitedeyiz.”

Öte yandan İstanbul limanlarındaki beklemeden kaynaklanan maliyeti ortadan kaldıracak, ortalama 600 bin dolarlık kaynak tasarrufu sağlayabilecek konumda olduklarını da ifade eden Sözeri İstanbul Boğazı’ndaki giderek artan gemi trafiğinin Akport’un önemini artırdığını vurguluyor. Sözeri; “Konteyner gemilerinin Boğaz’dan geçmeleri yerine, konteynerli yükleri Akport Tekirdağ üzerinden çok kolay Karadeniz’e aktarabilirsiniz. Bu hem demiryoluyla hem de feeder gemilerle olabilir. Bu sevkiyatlar Akport Limanı'ndan yapıldığı takdirde 12-24 saatte istenilen yere ulaştırılabilir” diye konuşuyor. 

Trakya’yı Avrupa’ya bağlayan önemli bir çıkış kapısı olan Akport’un hizmet yelpazesi hakkında bilgi verir misiniz?

Limanda verilen başlıca hizmetler; dökme yük/genel yük yükleme/boşaltma hizmeti, konteyner yükleme/boşaltma hizmeti, Tekirdağ-Güney Marmara arasında Ro-Ro hizmeti, Tekirdağ- Illychevsk Limanı arasında Uluslararası Ro-Ro Hizmeti, kılavuzluk hizmeti, depolama hizmeti, bunker (ÖTV'siz yakıt satışı) hizmetidir. Son teknoloji ile donatılmış yeni elleçleme ekipmanlarıyla terminalimiz, haftanın 7 günü 24 saat konteyner kabul etme ve gönderme işlemleri için her türlü kullanıcıya açıktır.

DEMİRYOLU BAĞLANTISIYLA YILLIK 55 BİN VAGON HAREKETİ YARATACAK

Akport, yaklaşık 7 milyon dolara mal olan yatırımla demiryolu bağlantısına kavuştu. Bu yatırım özelikle Avrupa yük trafiğiniz açısından nasıl bir öneme sahip?

Akport Tekirdağ Limanı, Tekirdağ-Muratlı arasındaki demiryolu hattının Ağustos 2010'da faaliyete geçmesini ve buna bağlı olarak Vagon Ro-Ro gemisinin yanaşacağı yeni demiryolu ve rampa yatırımının tamamlanmasını takiben, Tekirdağ-Derince ve Tekirdağ-Bandırma arasında çalışacak olan ‘demiryolu tren ferisi’ne de hizmet verir hale geldi. Limanımızda yılda en az 55 bin vagon hareketine ev sahipliği yapmayı hedefliyoruz.

Akport, yeni rıhtım yatırımları ve limanın içine kadar gelen demiryolu hattıyla aynı zamanda Avrupa ve Anadolu arasındaki en önemli bağlantı noktalarından biri haline geldi. Yeni yatırımlar sayesinde, Derince ve Bandırma limanından gelen vagonlar Anadolu, Güney Marmara ve Ege'ye dağıtılmaya; Avrupa'ya gidecek vagonlar ise Akport Limanı’nı kullanarak çıkış yapmaya başladı.

Akport’un ağırlıkla hizmet sunduğu sektörler hangileri? Yük trafiğinizi ithalat-ihracat dengesi açısından değerlendirir misiniz?

Limanımız ithalat ağırlıklı çalışan bir liman olup, bölgedeki sanayi kuruluşlarına kesintisiz olarak hizmet vermektedir. Son iki sene içerisinde bölgede yerleşik olan fabrikaların ihracata ağırlık vermesi ile de limanımızdan Kuzey Afrika başta olmak üzere Karadeniz ve Avrupa’ya ihracatlar gerçekleşmiştir.

2010 yılını incelediğimiz zaman 1 milyon 800 bin mton mal elleçlenmiştir ve bunun 1 milyon 200 bin mton’u ithalat, 500 bin mton’u ihracat ve geri kalanı dahili yüklerdir.
Diğer taraftan limanımız, rüzgar türbinleri gibi proje yüklerine hizmet vermek ile birlikte Karadeniz’e gidecek olan ağır parça ve proje yükleri için transit liman hizmeti sunmaktadır. Akport’un başlıca hizmet verdiği sektörleri cam, un, yağ, gübre, maden, kağıt, çelik ve çimento olarak sıralayabiliriz.

AKPORT RO-RO’DA KITALAR ARASI KÖPRÜ KURDU

Akport, Ro-Ro seferlerini de her geçen gün eklediği yeni destinasyonlarla zenginleştiriyor. Fransa’nın Toulon Limanı ve İtalya’nın Trieste Limanı’nın ardından Mart 2011’de Ro-Ro seferlerine Ukrayna’yı da ekleyen Akport, ihracat seferberliğinde önemli bir rol üstleniyor. Akport Genel Müdürü Serdar Sözeri’nin verdiği bilgilere göre Akport’tan Ukrayna’nın Illychevsk Limanı’na başlatılan Ro-Ro seferleri haftada karşılıklı iki sefer olarak İskandinav kökenli Sea Lines firması tarafından gerçekleştiriliyor.

Yeni servisin özellikle Rusya ve Doğu Avrupa ülkelerine taşıma yapan lojistik şirketlerine zaman ve maliyet avantajı getireceğine dikkat çeken Sözeri; “Türkiye ve Balkan ülkeleri için önemli bir alternatif yaratacak.  Ukrayna’ya karayoluyla ortalama 5 gün olan seyahat süresi bu seferlerle 26 saate inerken, 1200 kilometre de avantaj sağlıyor. Ayrıca geçişte sıkıntı yaşanılan 3 sınır kapısı da by pass edilmiş oluyor” diye konuşuyor.

Düzenli konteyner servisi başladı

Akport’un ayrıca Nisan 2011 itibariyle Arkas Line ile yaptığı anlaşmayla düzenli konteyner servisi sunmaya başladığını da anlatan Sözeri sözlerini şöyle sürdürüyor: “Arkas Line’ın, İspanya, İtalya, Yunanistan ve Türkiye limanlarına uğrayan Akdeniz servisi artık her hafta Akport Tekirdağ Limanı’na da uğramaya başladı.Trakya’daki sanayicilerimiz artık, haftalık Romanya, Bulgaristan ve İspanya servislerine ek olarak İtalya, Rusya ve Kuzey Afrika hatlarını da kullanarak ihracat yüklemesi yapabilecek.”

Kaynak: Uta Lojistik