Tamamlandığında 12 milyon konteynır kapasitesi ile dünyanın en büyük 10 limanı arasına girecek olan Kuzey Ege Çandarlı Limanı'nın temeli atıldı.
Temel atma törenine Ulaştırma Bakanı Mehmet Habip Soluk, Ulaştırma Eski Bakanı ve AK Parti İzmir Milletvekili Adayı Binali Yıldırım, Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Devlet Bakanı Mehmet Aydın, İzmir Valisi Cahit Kıraç ile çok sayıda vatandaş katıldı. Türkiye'nin en büyük, dünyanın ise ilk 10 limanı arasına girmesi planlanan Kuzey Ege Çandarlı Limanı, üç aşamada inşa edilecek.
Törende konuşan yüklenici firmalardan Limak Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar Dolar ihracat hedefine ulaşmasında deniz limanlarına, oto yollarına, bağlantı yollarına ihtiyacı olduğunu söyledi. DLH Genel Müdür Yardımcısı Metin Tahan da Ege Limanı'nın hem bölge hem ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacağını belirterek, limanın, Türkiye'nin dünyaya açılan kapısı olcağını söyledi. Tahan, şöyle dedi:
"Proje kapsamında bin 800 metre uzunluğunda dalga kıran inşa edilecek. Projenin bu aşamasından sonra yap-işlet devret modeli ile devam edecek. Limanın 230 milyon 500 bin TL'ye mal olmasını ve 900 günde tamamlanmasını hedefliyoruz. " dedi.
Törende konuşan İzmir Valisi Cahit Kıraç da Türkiye'nin, deniz ülkesi olduğu bilincini yeni kazandığını, Çandarlı Limanı'nın da Türkiye'yi denizci ülkesi haline getireceğini söyledi. Kıraç, "Bu liman ile birlikte üç kıtayı bağlıyoruz. Avrupa, Afrika ve Asya ile stratejik anlamında hayati bir köprü oluşturuyoruz. Limanlar, ülke ekonomisine büyük katkı sağlıyor. Bugün dünya deniz ticaret filosunda 400 milyar dolarlık bir hacim mevcut. " diye konuştu.
"MUHALEFETE VERDİĞİMİZ RAHATSIZLIKTAN DOLAYI ÖZÜR DİLERİZ"
Törende konuşan Ulaştırma Eski Bakanı ve AK Parti İzmir Milletvekili Adayı Binali Yıldırım, limanın 30 yıllık, beklenen bir efsane olduğunu söyledi. Bu beklentiyi gerçekleştirmekten büyük mutluluk duyduklarını dile getiren Yıldırım, "Bugün Türkiye ve Türk denizcisi için tarihi bir gün. Dünyanın ilk 10 limanı arasına girecek olan ana dağıtım limanı Kuzey Ege Limanı hayırlı olsun. Bugüne kadar Türkiye'deki limanların konteynır kapasitesi 6 milyon, sadece Kuzey Ege Çandarlı Limanı'nın kapasitesi bunun iki katıdır. Türkiye Cumhuriyetimiz 100. yılında dünyanın 10 büyük ülkesi arasına girecektir dedik. Eğer Türkiye, dünyanın 10 büyük ülkesi arasına girecekse, Çandarlı Limanı da 10 büyük liman arasına girecek. Limanın denizden gemileri korumak için mendireklerini yapacağız. İlk işimiz bu, ondan sonra konteynırların yüklerinin koyulacağı alanları, hangarları, yollarını, demir yollarını yapacağız. Bütün bunları yaparken hep ama hep tek bir hedefimiz oldu. " dedi.
Projenin önünü kesmek isteyen çevrelere karşı kararlı olduklarını aktaran Yıldırım, "Geldik kazmayı vurduk. Birkaç yıl sonra denizcilerimizin deve gibi gördüğü Pire Limanı'nın karşısında Çandarlı Limanı olacak. Denizcilere deve gibi görünen Pire Limanı ondan sonra pire haline gelecek. Zaman zaman şantiyelerde gezerken orada tabelalar var. Diyor ki 'Çevreye verdiğimiz rahatsızlıktan ötürü özür dileriz' Biz de dedik ki bunun altına bir şey daha yazalım. Bu projeleri yaparken, muhalefete verdiğimiz rahatsızlıktan ötürü özür dileriz. " diye konuştu. Binali Yıldırım, limanda binlerce makina çalışacağını ve çok bölgede yaşayan insanların burada işe girerek ekmek yiyeceğini kaydetti.
Yıldırım, yüklenici firma ve müteahhitlerden söz isteyerek inşaat malzemelerinin de Çandarlı'dan alınmasını istedi. Liman inşaatının 900 gün sonra tamamlanmasını çok bulan Yıldırım, "30 yıl bekledik, 900 gün diyorlar. Bunu biraz kısaltmak gerekmez mi? Şimdi Bugün sözleşme günümüz 900 gün olmasına rağmen 750 günde tamamlanacaktır. " dedi.
Ulaştırma Bakanı Mehmet Habip Soluk ise İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi ile İzmir'i Antalya ile buluşturmak için de Denizli Otoyol Projesi'nin devam ettiğini söyledi. Bakan Soluk, "Denizcilik alanında da yeniden Türkiye'yi denizci kimliğine kavuşturmuş bulunmaktayız. Yap işlet devret finansman modeli ile ülke modern limanlara kavuşuyor. Bu şekilde Türkiye kazanmakta. Ege Limanı tamamlandığında İzmir dünyanın yeni ipek-deniz yolunun gözesi olacaktır. Hedefimiz 2013 yılında ilk gemiyi rıhtıma bağlamaktır. " diye konuştu. Konuşmaların ardından, protokol tarafından Çandarlı Limanı'nın temeli birlikte atıldı
Kaynak: Deniz Haber