TCDD ile Gaziantep Büyükşehir Belediyesi işbirliğinde hayata geçecek olan Gaziray Projesi‘nin protokolü Ulaştırma Bakanı M.Habib Soluk‘un da katıldığı törenle imzalandı.
Büyükşehir Belediyesi Meclis Salonu‘nda düzenlenen törene Ulaştırma Bakanı M.Habib Soluk, Gaziantep Valisi Süleyman Kamçı, Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey, Cumhuriyet Başsavcısı Esat Semerci, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve milletvekili adayı Hüseyin Çelik, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, milletvekilleri ve milletvekili adayları, ilçe belediye başkanları, resmi kurum ve kuruluş temsilcileri ile sanayiciler ve işadamları katıldı.
Ulaştırma Bakanı M.Habib Soluk, törende yaptığı konuşmada ulaştırma sektörünün nerden nereye geldiğini rakamlar vererek anlattı. Göreve başladıklarında bir değerlendirme toplantısı ile ulaşım sektöründe kısa, orta ve uzun vadeli programlar hazırladıklarını belirten Bakan Habib Soluk, "Havayolunda; bugün 7 uçak şirketiyle 7 merkezden 46 noktaya uçuluyor. Şu anda yapımı devam edenlerle birlikte bu sayı 53‘e çıkacak. 2003 yılında 33,5 milyon olan taşınan kişi sayısı, bugün 102 milyon 500 bin kişiye ulaştı.
Bunun 50 milyonu iç, 52,5 milyonu dış hatlarda. Deniz ulaşımında ise suçlu korsan gemiler olarak takip ediliyordu gemilerimiz. Her 4 gemimizden birisi yabancı limanlarda tutuklanıyordu. Kara listedeydik, şimdi ise beyaz listedeyiz" dedi.
Karayollarında da çok büyük projelere imza attıklarını kaydeden Bakan Habib Soluk, "Yaklaşık 6 bin 101 kilometre olan otoyol ile bölünmüş yollar, bugün 19 bin 702 kilometreye ulaştı. Gaziantep - Adana otoyol güzergahı ile bağlı olan bir il. Kuzeyindeki Adıyaman ile tek yol bağlantısını çözmek için çalışıyoruz. Bu yolun bir kesiminde çalışıyoruz. 2012 sonunda veya 2013 başında Gaziantep, diğer illerle de bölünmüş yollara kavuşacak. Nizip-Karkamış arasındaki 38 kilometre, Oğuzeli-Karkamış arasındaki 74 kilometrelik iki tane tek yolumuz var. Bu konuda da talimat verdik, etüt çalışmaları yapılıyor. Etüt çalışmaları tamamlandığında kararımızı vereceğiz. Şu an itibarıyla Gaziantep il sınırları içinde 363 kilometre bölünmüş yol mevcut" diye konuştu.
Bakan Habib Soluk, demiryollarında da AK Parti iktidarıyla birlikte büyük bir ivme yaşandığını dile getirerek, "Asrın projesi diye adlandırılan Marmaray ile demiryollarımız büyük bir ivme kazandı. Bu ivme süratle devam ediyor. Bir dönem demiryollarında talihsizlikler yaşandı. Gaziray‘ın Gaziantep‘e, ülkemize ve milletimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. Kazasız belasız hizmet vermesini temenni ediyorum" şeklinde konuştu.
Bakan Habib Soluk, Gaziantep‘e, Fırat Nehri‘nde kullanılmak üzere 30 kişilik bir gezinti teknesinin önümüzdeki günlerde geleceğini, ayrıca 100 veya 150 kişilik gezinti teknesi için de imalata başladıklarını ifade etti.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da, Gaziantep‘in toplu ulaşım alanında İstanbul, Ankara ve İzmir‘den sonra şanslı iller arasına katıldığını ifade ederek, şunları söyledi:
"TCDD yönetimi ve Gaziantep Büyükşehir Belediye Meclisinden geçerek bugün imza aşamasına getirilen Gaziray, üç büyük kentimizde yapılan projeler gibi olacaktır. Bildiğiniz üzere, İstanbul‘da Marmaray, Ankara‘da Başkentray, İzmir‘de ise bir bölümü tamamlanan Egeray projeleri başlatılmıştır. Marmaray‘la, Asya ile Avrupa kıtaları Boğaz‘ın 60 metre altından demiryolu ile birleştirilerek, iki kıta arasında kesintisiz demiryolu ulaşımı sağlanacaktır. Marmaray bittiğinde Yüksek hızlı tren hattı ve kentin diğer ulaşım ağları ile entegrasyon sağlanacak ve 1 milyon kişiye hizmet verilecektir. Sırada Gaziantep için Gaziray projesi var. Gaziray da, İzmir de olduğu gibi Ulaştırma Bakanlığı, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları ve Gaziantep Büyükşehir Belediyesi işbirliğinde hayata geçirilecektir. Gaziray Banliyö hattı Gaziantep‘te yolcu yoğunluğunun yaşandığı Organize Sanayi Bölgesindeki Başpınar İstasyonundan başlayıp, Gaziantep merkezden geçerek Küçük Sanayi Bölgesindeki Mustafayavuz‘a ulaşacaktır.
Proje, 22 kilometre uzunluğa sahip olup, 15 istasyondan oluşmaktadır. En az 4 hattan oluşacak demiryolunun inşası, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları tarafından, İstasyonlar ise Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılacaktır. Mevcut ve planlanan demiryolu hatlarıyla ve diğer ulaşım modları ile entegre olacak Gaziray‘da ilk etapta günde 100 bin kişi taşınması hedeflenmektedir."
Gaziantep‘in gelişmesine paralel olarak yurtiçi ve yurtdışı demiryolu bağlantısını güçlendirmek için yeni projeler geliştirildiğine dikkat çeken Karaman, "Gaziantep‘in çevresindeki illerle bağlantısı sağlandığı gibi Halep ile Gaziantep arasında Hızlı Tren Projesi çalışmaları da sürdürülmektedir. Bunların yanı sıra, Türkiye‘nin güney hattı olan ve Suriye‘ye bağlantısını sağlayan demiryollarımızın büyük bir kısmı 100 yıl sonra yenilenmiş olup, tamamının bu yıl sonuna kadar bitirilmesi planlanmıştır" diye konuştu.
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Gaziantep milletvekili adayı Hüseyin Çelik ise, dünyada çok hızlı bir raylı sistem rüzgarı estiğini vurgulayarak, şunları söyledi:
"Türkiye ise AK Parti öncesinde bu rüzgarı ıskalamıştı. Biz de tren denilince, aklımıza nostaljik kara tren geliyordu. Bu karınca hızı ülkemize yakışmıyordu. Şimdi hızlı treni olan 8 ülkeden biriyiz. Bizim gelecek için hayallerimiz var. Geçenlerde bir parti lideri, Kanal İstanbul‘da insan yok demiş. Basın mensuplarına yaptığım açıklamada, ‘Doğru söylüyor. Biz bu projeyi insanlar için yapmıyoruz. Marmara‘dan Karadeniz‘e, Karadeniz‘den Marmara‘ya gidip gelen balıklar için yapıyoruz‘ dedim. İnsanla ne alakası var dedim. Bir düşünürün sözü var; ‘Esas kaptan ufku görendir, geminin ucunu gören değil‘ diye. Ufuk olmadığı zaman bu işin altından çıkamazsınız. Şimdi başkanımız raylı sistemi 45 milyon dolara maletti. Emsallerine göre 10‘da bire mal etti. Muhalefet mahkemeyi gitti. Biraz sonra protokol imzalayacağız. Medyamız aracılığıyla onlara haber gönderiyorum. Dosyanızı hazırlayın ve mahkemeye gidin. Çünkü siz mcata başladıklarını ifade etti.
TCDD Geneahkemekolik oldunuz. Bu hizmetlere engel olmanın kime ne faydası var."
Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey ise, metropollerin en önemli sorunlarından birisinin ulaşım sorunu olduğuna dikkat çekerek, "Gaziantep‘in şehir nüfusu giderek artıyor. Bugün 1,5 milyon nüfusu konuşuyoruz. 3 ay önce tramvay ulaşımını başlattık. Tam şehrin merkezinden geçen, cazibe merkezlerini kateden ulaşım hattı. Bu bir başlangıç. Bugün 5 vagonla günlük 30 bin kişi taşıyoruz. Bu sadece bir omurga, omurgayı yapmak yeterli değil, eller ve kollar da lazım. Omurgaya bağlantılı,
Karataş hattının ihalesini yaptık. Haziran ortasında temelini atacağız. 2012 Eylül ayında Karataş etabını hizmete alacağız. Omurganın çok daha önemli bir organının bugün protokolünü imzalıyoruz. OSB‘de çalışan 100 bin kişi şehrin güneyinde oturuyor. Her gün eski model araçlarla, şehrin ana caddelerini katederek bu insanlar şehrin kuzeyine gidiyor, akşam da geri dönüyor. Hem ciddi bir masraf, hem çevre problemi hem de zaman kaybı" şeklinde konuştu.
Protokolü imzalanan Gaziray Projesi‘nin bir vizyon projesi olduğunu söyleyen Güzelbey, "Banliyö araçları ile Başpınar ve Küsget-Gatem‘de çalışan insanların toplu taşınmasını hedefliyoruz. 100 bin kişinin çalıştığı OSB ile 30-35 bin kişinin çalıştığı Küsget‘e kısa sürede yolcu taşınacak. Raylı sistem şart. Yıllarca kara trene razı olduk. Şimdi insanlarımız tramvay geçerken hayranlıkla izliyorlar. Yüksek hızlı tren Avrupa hatta ABD‘ye örnek olacak standartlarda. Ben emeği geçenlere teşekkür ediyorum. En
çevreci, en ekonomik, en faydacı vizyon bir proje olan Gaziray‘ın önemli bir problemi çözeceğine inanıyorum" dedi.
Konuşmaların ardından TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ile Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey arasında, 2013 yılında tamamlanması planlanan Gaziray Projesi‘nin protokolü imzalandı. Tören, hatıra fotoğrafı çektirilmesiyle sona erdi.
Kaynak: beyazgazete.com