Piyasa geçen hafta tekrar negatif yöne döndü, capesize ve panamax endekslerinin değer kaybetmesiyle BDI % 2,5 düşerek 1306’ya geriledi.
Piyasa geçen hafta tekrar negatif yöne döndü, capesize ve panamax endekslerinin değer kaybetmesiyle BDI % 2,5 düşerek 1306’ya geriledi. Diğer düşük tonaj endeksleri neredeyse değişmedi ama bu grupta da negatif yönlü bir beklenti ile hafta kapandı. Bir önceki haftanın yıldızı olan panamax sektöründe geçen hafta talep ortadan kayboldu.
Arz talep dengesi arz yönünde bozulmaya devam ediyor, talep yeni inşa gemilerin piyasaya girişini karşılayacak ölçülerde değil. Genel olarak kuru yük piyasasında spot fiyatlar yılın ilk çeyreği boyunca düşüşünü sürdürdü. BDI yılın başlangıcından bu yana 467 puan civarında gerileyerek % 26 değer kaybetti. Diğer bir mukayeseye göre, 2011’in ilk çeyreğindeki BDI ortalaması 2010 yılı ilk çeyreği ortalamasına göre % 55 daha düşük. Bu düşüş büyük ölçüde capesize piyasası ile ilişkili iken diğer tonaj gruplarında daha iyi ama negatif baskı bu tonaj gruplarında da hissediliyor. İlk çeyrekteki düşüşün ana nedenleri geçen yıl sonundaki sel felaketi nedeniyle Avustralya kömür ihracatının ve deprem nedeniyle de Japonya ham madde ithalatının sekteye uğraması.
HABER VE YORUMLAR
Çin kömür ithalatı bu yıl yavaşlayacak;
Çin’in bu yılki kömür ithalatının geçen yıla göre yavaşlayacağı belirtiliyor. Ülke 2010 yılında 166 milyon ton kömür ithal ederek hem 2009 yılına göre % 31,3 artış sağlamış hem de kömür ithalatında yeni bir rekor kırmıştı. Geçen yılki kömür ihracatı ise % 15 azalarak 19 milyon ton olarak geçekleşmişti.
2011’in ilk çeyreğinde kömür ithalatı geçen yıla göre % 27 azalarak 32,4 milyon ton olarak gerçekleşirken ihracat % 1,4 artarak 5,8 milyon ton oldu. Avustralya selinin devam eden etkileri Japonya’nın ve gelişmekte olan ülkelerin artan talebi kömür fiyatlarını artırırken Çin ikmür thalatını azaltıyor ve bu na karşılık da ihracatını artırıyor.
ABD kömürünün Avrupa’da popülaritesi artıyor;
Daha uygun fiyatı nedeniyle ABD kömürü Avrupalı alıcılar tarafından gittikçe daha çok tecih ediliyor. 2010 yılında Avrupa ülkeleri ABD’den bir önceki yıldan % 20 daha fazla olarak 29,8 milyon ton kömür ithal etti. ABD artık Rusya’dan sonra Avrupa ülkelerinin ikinci büyük kömür tedarikçisi olarak G.Afrika ve Kolombiya’yı geride bıraktı.
Çin’in Nisan ayı demir cevheri alımları bir önceki aya göre % 11 azaldı;
Dünyanın en büyük demir cevheri alıcısı Çin’in Nisan ayı ihracatı Mart ayına göre % 11 azalarak 52.9 milyon ton olarak gerçekleşti. Bu rakam geçen sene Nisan ayı ihracatından da % 4,4 daha az. Bunun nedeni olarak geçen ay fiyatların Mart ayına göre artması gösteriliyor. Yılın ilk dört ayı ithalat rakamlarına bakıldığında ise geçen yıla göre % 9,5 artış gözlemleniyor, diğer bir ifadeyle toplam 230 milyon ton demir cevheri ithal edilmiş.
Bazı bölgelerdeki elektrik kısıntılarına dayalı olarak çelik fabrikalarının kapanması nedeniyle Mayıs ve Haziran ayı alımlarının daha da düşük seviyelerde gerçekleşmesi bekleniyor. Yıl sonunda Çin’in demir cevheri ithalatında 690 milyon ton seviyesine ulaşması bekleniyor.
Rusya’nın hububat ihracatı yasağının süresini uzatması bekleniyor;
Geçen yıl yaşanan kuraklık nedeniyle Ağustos ayının ortasında Rusya hükümeti tarafından yürürlüğe sokulan hububat ihrcat ambargosu normal şartlarda 1 Temmuz tarihinde sona ermesi gerekiyor. Ancak yasağın Eylül ayı sonuna veya Ekim ayına kadar uzatılma ihtimali olduğu uzmanlarca ifade ediliyor. Ürünün iyi olması durumunda ise Temmuz ayında bir miktar buğday ihracatının gerçekleştirlebileceği ihtimali de göz önünde tutuluyor.
Rusya bu yıl 85-90 milyon ton hububat üreteceğini öngörüyor. Bu miktar büyük kuraklığın yaşandığı geçen yılki üretim miktarından % 50 daha fazla ama 97 milyon ton olan 2009 ve 108 milyon ton olan 2008 üretiminden daha az. Buğday üretim tahmini ise 50-55 milyon ton. Ülkenin 2011/12 ihracatının ise 2-3 sene öncesine göre daha az olacağına kesin gözüyle bakılıyor.
CAPESIZE
Mevcut piyasa koşulları hala Capesize’lar için navlun artışını desteklemiyor. Geçtiğimiz hafta nispeten Batı Avustralya çıkışlı yüklerdeki hareketten dolayı daha aktif bir hafta oldu ve yakıt fiyattları düştü. Capesize lar için geçtiğimiz hafta tüm ana rotalarda ortalama timecharter rate 775 Usd gerileyerek 6.002 Usd’ye ulaştı; BCI ise toplam 72 puanlık gerilemeyle 1494 puana geriledi. Piyasada geçtiğimiz büyük demir cevheri kiracılarının geri dönüşü ve hakimiyeti vardı, bu bağlamda Mayıs sonu ve Haziran başı için Australya – Çin arası 10/12 Cape bağlantısı yapıldı. Aslında bu yeni yükler piyasa için olumluydu çünkü geçtiğimiz hafta Çin kömür ithalatı yapmadı.
PANAMAX
Geçtiğimiz hafta Panamax’lar için Atlantik bölgesinde oldukça sessiz başladı. Piyasadaki hassasiyet ve negatif gidişattan kağıt piyasası da etkilendi ve bu hafta için de kağıt piyasasından herhangi olumlu bir sinyal gelmedi. Piyasanın genel olarak olumlu bir hale dönmesi için Haziran başı için olan yük bağlantılarının yapılması ve piyasaya bir ivme gelmesi gerekiyor.
SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE
Atlantik bölgesinde geçtiğimiz hafta Handysize kazançları sabit seyir izledi. Meksika Körfezi’nde geçtiğimiz hafta spot gemi bulmak oldukça zordu bu nedenle bu haftaki yük çıkışana bağlı olarak bu bölgede navlun artışı gözlenebilir. Ayrıca, piyasada iyi konumlanmış Supramax ve Handymaxlar genel piyasa raiclerine kıyasla daha iyi kazanmaya devam ediyor. Continent ve Akdeniz’deki Handysize’lar ise geçtiğimiz hafta yük bulamama sorunu yaşadı ve bu gemiler Meksika Körfezi ve Güney Amerika sahiline doğru balastladılar. Pasifik’te ise hafta nispeten olumlu bir şekilde başlarken, yapılan bağlantılarda ise piyasanın baskı altında olduğunu gösterdi.
COASTER
Libya’ya giren gemilere Libya devleti ekspertiz yaptırıyor. Tunus’da ise, Gabes Limanında 10 günlük sıkıntıdan sonra özellikle Sfax ve Gabes limanları armatöre umut vermeye başladı. Fakat bu 10 günlük sıkıntılı zaman zarfında liman yetkilileri hiç bir hizmet vermedi ve lokal acentaların verdiği bilgiye göre 11 gemi limanda bekledi. Bu nedenle Tunus çıkışlı ya da Tunus’a gidecek olan yüklere bağlanacak gemiler için armatörlerin dikkatli olması gerekiyor. Mısır’da ise hafta başı itibariyle daha sağlıklı bir sirkülasyonda gübre, çelik ve çimento yükleri görülmeye başlandı. Fas’da farklılık arzeden bir durum yok, yük hacmi hemen hemen aynı görünüyor, navlunlar ise istenilen seviyede değil.
Türkiye Akdeniz kıyısı ise geçtiğimiz hafta başı itibariyle oldukça sessizdi. Bunun en büyük nedeni ise çelik yüklerinde görülen azalmaydı. Geçtiğimiz hafta başı Adriyatik’te ise yeni çelik, hurda, hububat, kereste ve proje yükleri görüldü. Dolayısıyla hafta başı Adriyatik’te navlunların biraz da olsla yukarı çıkmaya başladığı hissedildi. İspanya-Akdeniz tarafında ise doğu Akdeniz, Türkiye, ve batı Afrika destinasyonlu çelik yükleri vardı. Hafta ortasına doğru gelindiğinde, Karadeniz bölgesinde Baltık’dan daha olumlu haberler vardı. Karadeniz bölgesinde yatay seyreden ferro ürünleri, çelik, hububat, gübre ve kömür taşımaları geçtiğimiz hafta artmaya başladı. Ayrıca geçtiğimiz hafta yakıt fiyatlarında da gerileme olunca bağlantı yapmak armatörler için daha kolay oldu. Çarşamda günü, Baltık bölgesinden de yük çıkışı anlamında daha olumlu haberhler gelmeye başladı. Bu gelişmelere rağmen coaster piyasasında hala gemi arzı yük talebinden fazla görünüyor. Bu nedenle navlunlarda yukarı yönlü bir hareket gözlenemiyor; sürekli devam eden yatay seyir de armatörlerden ziyade kiracıların pazarlık gücünü artırıyor.
Kaynak:Lojiport