Her yıl yüzde 20 büyüyerek uçuş noktasını 190'ın üzerine taşıyan Türk Hava Yolları, Avrupa'nın en iyi havayolu ödülünün ardından gözünü dünyaya dikti. THY Genel Müdürü Temel Kotil, "Birçok alanda dünya ikinciliğimiz de var. Ama ikincilik bize yakışmadığı için bahsetmedik bile." dedi. Şirketin sipariş ettiği 90 yeni uçağın yarısı hazır hale geldi.
Son 5 yıldır istikrarlı bir şekilde büyüyen Türk Hava Yolları, kalite konusunda 5 yıldız almaya hazırlanıyor. THY Genel Müdürü Temel Kotil, 2006'da yapılan değişiklikle özel şirket konumuna geldiklerini, patronun devlet değil yolcu olmaya başladığını söyledi.
O tarihte 3 yıldızlı bir havayolu şirketi olduklarını 2007'de 4 yıldız, 2009'da ise 4,5 yıldıza ulaştıklarını anlatan Kotil, "Şimdi son nokta olan 5 yıldızlı olmak istiyoruz. Şirket olarak ilk ödülümüzü 2009 yılında Güney Avrupa'nın en iyi havayolu seçilerek aldık. Daha önce hiç ödül almamıştık. 2010 yılında yine aynı ödülü aldık. Bu yıl ise 'Avrupa'nın En İyi Havayolu' ödülünü kazandık. Şimdi dünya birincisi olacağız. Yeni hedefimiz bu.'' dedi.
THY, dünyada 18,8 milyon yolcunun katıldığı anket sonucu Avrupa'nın en iyisi ödülünü almaya hak kazandı. Bu ödülleri alırken pek çok konuda dünya ikincisi olduklarını, ama ikinciliği kendilerine yakıştıramadıkları için onları söylemediklerini kaydeden Kotil, ödülü Avrupa'da almanın, dünyada almak kadar önemli olduğunu, çünkü gelirlerinin ve yolcularının çoğunun Avrupa'dan geldiğini dile getirdi. "Avrupalı taşıyıcılar içinde birinciyiz. Avrupalı artık bizi daha çok tercih edecek. 150 milyar dolarlık dünya havacılık sektörünün önemli bölümü Avrupa'da. Bu da bize önemli avantaj sağlıyor.'' diyen THY Genel Müdürü, ödül almanın güzel olduğunu ama ödülü paraya çevirmesini de bileceklerini ifade etti. Kotil, "Aldığımız ödülü Avrupa'daki dergi, gazete, televizyonlarda göstermeye başladık. Tüm uçaklarımıza da bunu koymaya başlayacağız. Bu ödül bize Avrupa pazarında yüzde 2-3 daha fazla yolcu getirirse çok güzel bir şey olur. Gelirimiz birkaç puan yukarıya çıkar. Öyle sanıyorum yüzde 10 gibi bir artı getirecektir. Bunun peşindeyiz.'' dedi.
Temel Kotil, ödül konusunda görüşlerini sürdürürken kamudan gelen bir şirketin böyle bir ödül almasının, başarı sağlamasının önemli olduğunu belirterek, 2005 yılında yaşanan bir satın alma konusunda şunları söyledi: "Alımını yapacağımız bir yazılım için iki tekliften biri 1 milyon Euro, diğeri ise 3 milyon Euro idi. Normalde kamu mantığı 2 milyon Euro tasarruf etmeyi ve ucuzunu tercih ettirir. Oysa pahalı olan yazılım bize yılda ortalama 30 milyon dolar, ucuz olan ise 5 milyon dolar avantaj sağlıyordu. Burada pahalı olan tercih edebildik." Kotil, son birkaç yılda kabinde bin 700 çalışandan 5 bin 500'e, 640 pilottan 2 bin 200'e çıktıklarını, böylece uçaklarında 8 bine yakın çalışana ulaştıklarını söyledi. 2005'te günde 400 olan sefer sayısının bu yıl günde bin uçuşa çıktığını belirten Kotil, yeni hedefin 2 binlere ulaşmak olduğunu dile getirdi.
Sipariş uçakların 45'i geldi
Uçulan noktanın 190'lara çıktığını ve her yıl yüzde 20 büyüme sergilendiğini söyleyen THY Genel Müdürü, "Sipariş verdiğimiz 90 uçağın yarısı geldi, yarısı da gelecek. Her yıl bu büyüme bu şekilde davam ederse kısa sürede hedefimize ulaşacağımıza inanıyorum.'' diye konuştu. THY Genel Müdürü Kotil, THY'nin son yıllarda çok büyüdüğünü, önemli başarı sağladıklarını vurgulayarak, "Bu yıl inşallah 10 milyon yolcu 35 milyona, 1,5 milyar dolar ciro 7,5 milyar dolara çıkacak. Bunlar iyi paralar. Bir firmanın 7-8 yılda 5 kat büyümesi çok kolay olan bir iş değildir. Bunu yapmamızın nedeni Avrupa'yı hedeflememizden kaynaklanıyor. Biz bunu başardık. Anadolu şehirlerinin de bizi örnek alıp 'para kaynağı İstanbul'da ne tüketiliyorsa üretip satayım' demesi lazım. Üretmeden para kazanmak mümkün değil. Ya hizmet ya mal üretilmesi lazım. Anadolu şehirlerinin büyük bir pazar olan İstanbul'u görmesi lazım.'' dedi
Kaynak: Zaman