Doğu Karadeniz Bölgesi’nden 2011 yılının ilk 7 ayında yapılan ihracatta geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15,4 artış olduğu belirtildi.
Konuyla ilgili yazılı bir açıklama yapan Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, yetki alanlarında bulunan Doğu Karadeniz Bölgesi Trabzon, Rize, Artvin ve Gümüşhane illerinden 2011 yılı ilk 7 ayı olan Ocak-Temmuz döneminde 891 milyon 957 bin 261 dolar tutarında ihracat gerçekleştiğini belirtti. Gürdoğan, gerçekleşen ihracatın bir önceki yılın aynı dönemine (2010 yılı Ocak-Temmuz ayları ihracatı 77 milyon 979 bin 437dolar) olarak gerçekleşmiştir) kıyasla yüzde 15,4 oranında bir artış yaşandığına dikkat çekti.
Trabzon, Rize, Artvin ve Gümüşhane illerinden gerçekleşen ihracatın ürün sıralamasında 360 milyon 62 bin 274 dolar tutarında ihracatla Fındık ve Mamulleri birinci sırayı, 216 milyon 648 bin 286 dolar tutarındaki ihracatla Yaş Meyve Sebze Ürünleri ikinci sırayı ve 178 milyon 161 bin 405 dolar tutarındaki ihracatla da Madencilik ürünlerinin üçüncü sırayı aldığını kaydeden Gürdoğan “Bölgeden gerçekleşen ihracatta iller bazında sırasıyla, Trabzon ili ihracatında yüzde 15,7, Rize ili ihracatında yüzde 17,2 ve Artvin ilinden yapılan ihracatta yüzde 1,4 oranında artış görülürken Gümüşhane ilinden yapılan ihracatta yüzde 8,5 oranında düşüş yaşanmıştır. Bölgemizden 2011 yılı Ocak-Temmuz aylarında 89 değişik ülkeye ihracat yapılmış olup, en fazla ihracat yapılan ilk 5 ülke ise sırasıyla Rusya Federasyonu, Gürcistan, Fransa, Almanya ve İtalya olmuştur” bilgisini verdi.
RUSYA PAZARI’NDAKİ SORUN ÇÖZÜM BEKLİYOR
Rusya Federasyonu’nun Sochi Limanını kapatması ve Tuapse Limanı çıkışlarına da kısıtlama getirmesi nedeniyle geçen yıl Trabzon limanı üzerinden Rusya’ya yapılan tarifeli denizyolu taşımalarının diğer limanlara kaymasının ihracattan kaynaklanan katma değerin bölge içinde kalmasını engellediğini ve bu durumdan dolaylı olarak diğer sektörlerin de olumsuz etkilendiğini ifade eden Gürdoğan, açıklamasını şöyle sürdürdü:
“Trabzon üzerinden Rusya Federasyonu’na yapılan tarifeli denizyolu taşımalarının kaldırılması ihracatımıza da olumsuz olarak yansımakta ve önceki yıllarda sahip olduğumuz, 24 saat içinde Rus piyasasına ürün sunabilme avantajımız yok olmaktadır. Bütün gelişmiş ülkeler lojistik açısından farklı enstrümanlar geliştirerek ihracatçılarını avantajlı konuma getirmekte, varış ülkeleri limanlarında depo ve antrepolar oluşturarak ihracatçıların hizmetine sunmaktadır. Ülkemize yakınlık açısından büyük potansiyeller ihtiva eden ve gelecekte en büyük ihraç pazarlarımız arasında yer alacak olan Rusya Federasyonu’na yönelik liman sorununun ortadan kaldırılması, Trabzon’dan yapılan taşımalar için Adler Limanı’nın açılması ve ülkemize yakın liman bölgelerinde bir an önce lojistik merkez ve antrepoların kurulması konusunda Hükümetler arası girişimlerde bulunulması büyük aciliyet arz etmektedir. Bu konularda hızlı hareket edilmemesi halinde, elimizde var olan avantajlar bu konuda hızlı hareket eden rakip ülkelerin eline geçmiş olacak ve Rusya pazarındaki payımız her geçen gün azalacaktır.”
Kaynak:Deniz Haber