Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / DEMİR İPEKYOLU 2012′YE DE YETİŞMEYEBİLİR

DEMİR İPEKYOLU 2012′YE DE YETİŞMEYEBİLİR

DEMİR İPEKYOLU 2012′YE DE YETİŞMEYEBİLİR11.08.2011

Bundan 3 yıl önce Kars’ta Türkiye temeli atıldığında 2011 yılında tamamlanacağı belirtilen Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının şimdiye kadar yüzde 55′i tamamlandı. Bin 200 kişilik ekibin çalıştığı projenin Gürcistan’ın hattı güneye kaydırması ile daha da gecikebileceği belirtiliyor.

Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan demiryolu ağlarını birleştirecek olan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının yüzde 55′i tamamlandı. Yetkililer, proje inşaatında 7 gün 24 saat yaklaşık olarak bin 200 kişinin çalıştığını belirterek, projenin 2012 yılının sonunda bitirilmesinin planlandığını, Gürcistan’ın hattı güneye kaydırma bir planı olduğunu, bu nedenle biraz gecikme yaşanabileceğini söyledi. 500 milyon dolarlık proje, Doğu’nun en büyük sorunlarından biri olan lojistik sorununa çözüm getirecek.

Yaklaşık 10 yıl önce gündeme gelen ve Türkiye ile Gürcistan arasında doğrudan demiryolu bağlantısı kurmayı amaçlayan Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesi, Gürcistan üzerinden mevcut hatla Türkiye ve Azerbaycan arasında demiryolu bağlantısı oluşturmayı amaçlıyor.Proje hayata geçirildiğinde, Orta Asya’nın Hazar üzerinden Türkiye’ye bağlanması, Avrupa ile Orta Asya arasındaki yol üzerinden ulaşımın sağlanması, Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan-Türkmenistan üzerinden geçen demiryolu-denizyolu kombine taşımacılığıyla Orta Asya’nın Akdeniz’e bağlanması ve Orta Asya ile yapılan transit taşımacılığın geliştirilmesi öngörülüyor.Projenin hayata geçmesiyle üç ülke arasında enerji alanındaki işbirliğinin geliştirilmesi sağlanarak, Azerbaycan ve Türkiye, Gürcistan üzerinden tren yoluyla birleşmiş olacak.Merkezi Kars’a kurulması planlanan lojistik üssü bölgede günü birlik ticaret ile turizmi de canlandıracak. Asrın projesi olarak da adlandırılan proje Doğu’nun en büyük sorunlarından biri olan lojistik sorununa da çözüm getirecek. Ekonomik anlamda canlılık yaratacak proje bölgeye gelmekten çekinen ve bölgeyi terk eden yatırımcıyı da bölgeye geri çekecek.

Hat güneye kayabilir ve proje uzayabilir

Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava meydanları İnşaatı (DLH) yetkilileri, hattın en önemli katkıyı ekonomik anlamda yapacağını belirterek, inşaatın şu an itibariyle yüzde 55′inin tamamlandığını, 2012 yılı sonuna kadar hattı tamamen bitirmeyi planladıklarını, Gürcistan’ın hattı güneye kaydırma planının olduğunu, bu yüzden biraz gecikme yaşanabileceğini söyledi. Yaklaşık 500 milyon dolara mal olacak olan ve 295 milyon dolarını Türkiye’nin karşıladığı 105 kilometrelik demiryolu hattının, Kars ile Gürcistan sınırı arasında kalan 76 kilometrelik kısmının yapımını Türkiye gerçekleştiriyor. Türkiye’nin yapımını gerçekleştireceği bölüm, çift altyapıya uygun, tek üst yapılı olarak inşa edilirken, Gürcistan ise, Azerbaycan’dan aldığı 200 milyon dolarlık krediyle Türkiye sınırından Ahılkelek’e kadar olan yaklaşık 30 kilometre yeni bir hat inşa ediyor ve var olan 160 kilometrelik demiryolunuda tekrardan elden geçiriyor.

Kaynak: Perşembe Rotası