Lojistik zenginlikleri ve konumunun getirdiği avantajlarla öne çıkan Mersin’de lojistik sektörünün daha da güçlendirilmesi adına altyapı çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Özellikle kara ve deniz taşımasında güçlü olan kent, hava ve demiryolu taşımaları üzerine yapılan yatırımlarla gücünü daha da artıracak.
Kentte yapılan çalışmalar hakkında Mersin Deniz Ticaret Odası’nda bilgilendirme toplantısı düzenleyen Mersin Valisi Hasan Basri Güzeloğlu, “Mersin’de önümüzdeki süreçte lojistik temelli çalışmalar sürecek. Türkiye’nin ilk ve önemli lojistik bölgesi, yeni nesil serbest bölgesi, limanı ve altyapısı ile lojistik sektörüne değer katacak çalışmalar gerçekleşecek” dedi.
Mersin’in Türkiye’yi dış ticaretle tanıştıran önemli bir geçmişe sahip olduğunu kaydeden Hasan Basri Güzeloğlu, bu özelliğini günümüze kadar taşıdığını ve her yıl dış ticaretinin katlanarak büyüdüğünü söyledi. Geçen yılın sonunda dış ticaret faaliyetlerinin 16 milyar dolara yaklaştığını, 1 milyon 200 bin konteyner yük elleçlendiğini, serbest bölgesinde 2,3 milyar dolar üretim gerçekleştirildiğini kaydeden Güzeloğlu, bunları destekleyen, 2’si tamamlanıp 3.’sünün çalışmaları başlayan OSB ve bini aşkın lojistik firmasıyla Türkiye’nin önemli illeri arasında yer aldığını söyledi. Yerel düzeyde kamu ve sivil toplum kuruluşlarının yeni hedeflerin sağlayıcısı olması gerektiğine değinerek, lojistikte gelişim adına devam eden projeler bulunduğunu dile getirdi.
“Havaalanı yılsonunda ihaleye çıkacak”
Devam eden projelerin en bayında yalnızca Mersin değil Türkiye için önem taşıyan Çukurova Bölgesel Havaalanı projesinin geldiğine dikkat çeken Güzeloğlu, acele kamulaştırma kararı alınan yatırım alanında değer tespitlerinin tamamlandığını, kamulaştırma ve ödeme sürecinin başladığını bildirdi. Bu havaalanı ile yalnızca yolcu taşıması yapılmasının planlanmadığını hatırlatan Güzeloğlu, kargo taşımalarının daha entegre bir yapıya dönüştürülmesi adına Çukurova Bölgesel Havaalanı’na demiryolu erişiminin ve D-400 Karayolu ile özel bağlantı yollarıyla bağlantısının sağlanacağını ifade etti. Bu projeksiyonla projelendirilen havaalanının 2011 yılsonu itibariyle uluslararası düzeyde ihaleye açılacağını kaydeden Güzeloğlu, ardından demiryolu taşıması üzerine gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Lojistiğin olmazsa olmaz, en ucuz taşıma modunun demiryolu taşıması olduğuna dikkat çeken Hasan Basri Güzeloğlu, TCDD’nin bu bağlamda Mersin’in lojistik geleceğine önemli katkılar sağlayacak projeler sürdürdüğünü söyledi.
Yenice’de 500 dönüm alanda liman öncesi ve sonrası işlemlerin bir arada yapıldığı, elleçleme, gümrükleme, yük transferlerinin gerçekleştirildiği bir lojistik merkez yatırımı gerçekleştirildiğini anlatan Güzeloğlu, bu projenin altyapı yatırımlarının büyük bölümünün tamamlandığını, üst yapı çalışmalarının da yıl içinde tamamlanarak 2012’de hizmete açılmasını öngördüklerini ifade etti.
“Yolcu ve yük taşıyan raylar birbirinden ayrılacak”
“TCDD’nin yıllardır ertelenen bir büyük hizmeti de Tırmıl Yük Boşaltma Merkezi’dir” diyen Güzeloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Limanın artan demiryolu ve yük trafiğinde yük vagonları şehir içinden gidip Mersin Garı kullanılarak Mersin Limanı’na ulaştırılmaktadır. Bu durumda hem maliyet, hem zaman hem de güvenlik sorunu yaşanıyor. Bu yıllardır kent içinde yaşanan ama çözümü sürekli ertelenen bir konuydu. Bunun üzerine TCDD harekete geçti ve Tırmıl’da bir Yük Boşaltma Merkezi yatırımına başladı. Bu merkezden limana ayrı bir demiryolu hattı döşenecek ve böylece Türkiye’de bir ilke imza atılarak yolcu vagonlarıyla yük vagonlarının taşıması ayrı raylardan gerçekleştirilip yükler şehre girmeden doğrudan limana ulaştırılacak.”
TCDD’nin yapacağı çalışmaların bunlarla sınırlı olmadığını vurgulayan Güzeloğlu, üretim yapılan alanlarda, bölgelerde birim işletmelerin depolama alanları ve kendi parsellerinin içine kadar TCDD taşımalarının gerçekleştirip yük transferini sağlayacak bir proje çalışmasının da sürdüğünü ifade etti.
OSB ve yerleşkelerine TCDD’nin hattından kılçık tabir edilen bağlantıların yapılarak bu noktalardan üretim alanlarından OSB içine kadar yükün transfer edilmesi, oradan da limana kadar taşınmasının sağlanacağını açıklayan Hasan Basri Güzeloğlu, “Yükün taşınmasında zaman en önemli maliyettir. Zamanı kısaltmak lazım. Bu nedenle sinyalizasyon çalışmaları da yapılıyor” dedi.
“Karayolunda da en uygun projeler hazırlanıyor”
Karayolu taşıması noktasında da önemli çalışmalar yapıldığını anlatan Hasan Basri Güzeloğlu, mevcut otoyolun Taşucu’na kadar uzatılacağını ayrıca bu otoyolun Karaman Konya duble yolu, Antalya’ya ulaşacak duble sahil yolu ile bağlantılandırılarak yük ve yolcu taşımasının çok daha rahat şartlarda gerçekleştirilebileceğini açıkladı.
Mersin ile Tarsus arası ulaşımın da kolaylaşacağına, 20’ye yakın trafik ışık ve 10’a yakın kavşağın kaldırılıp D – 400 bağlantı yoluna en az birer şerit daha ilave edilerek kesintisiz erişim sağlanacağını belirten Güzeloğlu, böylece 1 saatte alınan Tarsus Mersin arasının 15- 20 dakikada katedilebileceğini söyledi.
Mersin – Tarsus arası otoban bağlantı sayısının ise 2’den 6’ya çıkarılacağını kaydeden Hasan Basri Güzeoğlu, otobanın böylece D – 400 Karayolu’na alternatif ikinci bir yol olarak kullanılabileceğini belirtti. OSB’nin de otoban bağlantısının sağlanacağını açıklayan Güzeloğlu, serbest bölge ve limana girişlerin de yapılacak bir düzenleme ile tamamen bağımsız bir yoldan sağlanacağını söyledi. Bu projelerde Karayolları ve Ulaştırma Bakanlığı ile koordineli çalıştıklarını kaydeden Güzeloğlu, projelerin bir kısmının ihalesinin bu yıl içinde tamamlanacağını bildirdi.
“Limanın büyümesi için çalışmalar sürüyor”
Hava, kara ve demiryolunun yanı sıra denizyoluna yönelik çalışmaların sürdüğüne de değinen Hasan Basri Güzeloğlu, “Limanın büyütülmesi şu anda gündemde ve çalışılan bir konu. İşletmeci özel kuruluş bakanlıkla çalışmalarını sürdürüyor. Bu çalışmanın turizmi canlandırmak adına kurvaziyer ayağı da olacak. Yapacağımız bu çalışalar liman merkezli rekabette üstünlüğü öne çıkaracak” değerlendirmesini yaptı.
İçinde lojistik serbest bölgenin bulunacağı yeni nesil serbest bölge yatırımları yapılacağını da anlatan Hasan Basri Güzeloğlu, ayrıca tüm bu çalışmaları desteklemek adına eğitim çalışmalarına da ağırlık verileceğin söyledi. Güzeloğlu, İl İstihdam Kurulu’nda Mersin’de bir ortaöğretim seviyesinde lojistik meslek lisesi ile bir de lojistik yüksek okulu açılmasına karar verildiğini sözlerine ekledi.
Kaynak:Perşembe Rotası