Cumhuriyetin 100’üncü yılı 2023’te Türkiye’nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefi belirlemesi, sanayicinin de bir takım destekler istemesine neden oldu. Kocaeli iş çevreleri artacak dış ticaret için lojistik avantajlar sağlanması gerektiğine dikkat çekerek, rekabet gücünün ancak bu şekilde sağlanabileceğini belirttiler.
Başbakan Tayyip Erdoğan’ın 2023 yılında 500 milyar dolarlık ihracat hedefinin gerçekleşebilmesi için lojistik anlamda bazı tedbirlerin alınması gerektiğini ifade eden Dünya Gazetesi’nin lojistik eki Perşembe Rotası’nın Yazarı Atilla Yıldıztekin, özellikle sanayinin belkemiği olan Kocaeli, İstanbul ve Bursa üçgeninin demir, kara, deniz ve havayolu yatırımlarıyla iyileştirilip, yatırımcıların rekabet şansının artırılması gerektiğini kaydetti.
Kocaeli Sanayi Odası (KSO) tarafından organize edilen ve moderatörlüğünü Dünya Gazetesi Başyazarı Osman Saffet Arolat’ın yaptığı ve Dünya Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hakan Güldağ’ın da katıldığı ‘Lojistik’ panelinde konuşan Atilla Yıldıztekin, işadamlarının en büyük girdilerinden biri olan lojistikle ilgili önemli açıklamalarda bulundu.
Dünya ile rekabet ortamında lojistiğin sorun değil bölge sanayicisi açısından fırsat olması gerektiğini ifade eden Yıldıztekin, 2023 hedefleri kapsamında ülkemizin dış ticaret hacminin 240 milyar dolara çıkacağını öne sürdü. Lojistik şirketlerinin cirosunun aradan geçecek 12 yılda 85 milyar dolara yaklaşacağını dile getiren Yıldıztekin, “Lojistik potansiyelimiz yüzde 300, lojistik pazarımız yüzde 400, karayolu taşımamız yüzde 300, demiryolu taşımamız yüzde 400, deniz taşımamız ise yüzde 500 artacak. İşte bu değişimler ışığında kentsel ve ulusal bir takım stratejiler geliştirmeliyiz. Bu süreçte özel tren işletmeciliği teşvik edilmeli, Akdeniz Karadeniz yük koridoru oluşturulmalı, limanlarımızın lojistik merkez olabilmesi için kara ve demir yolu bağlantıları sağlanmalı, kısa mesafe deniz taşımacılığı geliştirilmeli, mevcut limanlarda çağdaş teknolojinin kullanımı sağlanmalı, lojistik köyler yaygınlaştırılmalı” diye konuştu.
Lojistik köyler kurulmalı
Ulaşım Master Planı hazırlığı içinde olan Kocaeli’nin özellikle deniz taşımacılığından daha fazla faydalanabilmesi için organize sanayi bölgeleriyle demir yolu bağlantılarının yapılması gerektiğine dikkat çeken Atilla Yıldıztekin, yurtdışında yaygın bir uygulama olan lojistik köylerin önemli bir çözüm olabileceğine işaret etti. Yıldıztekin, şöyle konuştu: “Lojistik köyler uluslararası transit ve ulusal olmak üzere nakliye lojistik ve dağıtım ile ilgili tüm işlemlerin farklı operatörler tarafından yapıldığı bölgelerdir. Bu köyler organize lojistik bölgesi yapısı taşır. Lojistik köyler için OSB kanununda değişiklik yapılmış ve ihtisas lojistik OSB’ler eklenmiştir. Bir model sunacak olursak 10 bin ile 20 bin metrekare ortalama parsel ölçüsüdür. 5 ile 10 bin metrekare arasında projeye uygun depolar bulunmaktadır. Depolarda arkadan demiryolu önden araç bağlantısı bulunmaktadır. Yap işlet devret yöntemiyle kiralama yapılabilir.”
Zeytinoğlu: 4 kat ticaret hacmi için modernizasyon şart
Dış ticaretten yüzde 16’nın üzerinde pay alan Kocaeli’nin lojistik bakımdan sağladığı avantajlardan ötürü sanayi yatırımları için her zaman tercih edilen bir il olduğuna dikkat çeken Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, “İlimizde her geçen gün artan yük miktarını taşıyacak lojistik konusunda yeni alt yapı yatırımlarına ihtiyaç duyulmaktadır” dedi. 34 adet limanın bulunduğu ilde Anadolu’ya sadece karayolu ile bağlantının olduğunu kaydeden Zeytinoğlu, yaşanan sıkıntıları şöyle dile getirdi: “Bölgemizdeki limanlara 2000 yılında gelen-giden gemi adedi 7 bin 084 iken, 2010 yılında bu rakam 9 bin 504 oldu. Bölgede bulunan organize sanayi bölgelerinden ana yollara bağlantıda sıkıntılar yaşanmakta. Hemen hemen hiçbir OSB’de demir yolu bağlantısı yok. Limanlardaki yüklerin hepsi D-100, D-130 ve TEM otoyolu ile taşınmaktadır. Limanlarla otoyollar arasında ciddi tıkanmalar yaşanmakta. Bu nedenle birçok sanayi kuruluşu, yaşanan ulaşım sıkıntıları nedeni ile ihracatlarını diğer illerde bulunan limanlardan karşılamaya çalışıyorlar. Bu durum ihracatçılarımıza ilave maliyetler getirmektedir. Biliyorsunuz; önümüzdeki 2023 yılı ihracat hedefi 500 milyar dolar. Kocaeli’nin dış ticaretten alacağı pay da oldukça yüksektir. En az 80 milyar dolar ihracata, 120 milyar dolar ithalata ulaşacaktır diye düşünüyoruz. Yük hacimleri ve mevcut olan trafik daha da artacaktır. Bu bakımdan, İzmit Körfezi’nde bulunan limanların dört misline çıkacak ticaret hacmini kaldıracak şekilde modernizasyonlarının yapılması son derece önemli. Limanların ana yollara bağlantılarının düzeltilmesi ve demiryollarına bağlantılarının yapılması gerekmekte.”
Zeytinoğlu, ayrıca toplantıda, istedikleri çözüm önerilerini de sıraladı.
KSO’dan çözüm önerileri
*Ulaştırma sorunu çözülmeden sanayiye ancak kısıtlı teşvikler verilebildiğini de dile getiren Ayhan Zeytinoğlu, çözüm önerilerini ise şöyle sıraladı: “
*Körfez’i çevreleyen yük ve insan taşımacılığı için raylı sistemlerin geliştirilmesi, D-130’a paralel daha güneyde yeni bir otoyol, şehir içi trafik yükünü hafifletir
*Trafiğe açılacak olan Cengiz Topel Havaalanı’nın uluslararası kimliğe kazandırılması.
*Tüm limanların demiryolları ile efektif bir şekilde Anadolu’ya bağlantısının sağlanması.
*2012 sonunda ÖTV’den yararlanacak belediyelerin sanayici maliyetlerini düşürmesi
Sanayici ve akademisyen ne dedi?
Necmetti Bitlis
Polisan Yönetim Kurulu Başkanı
Kendi fabrikamın hemen önünde tren istasyonu olmasına rağmen demiryolundan faydalanamıyorum. 15 yıldır limanımızla demiryolunun buluşmasını bekliyoruz. İdari düşüncede öyle kısır düşünceler ve kavram kargaşası var ki. 2023 ihracat hedefini yakaladık ama ürünümüzü nasıl taşıyacağız? Nasıl rekabet şansını yakalayacağız? Ben bundan sonra daha fazla para kazanamam ama bundan ülke kazançlı çıkacak, bu unutulmamalı.
Prof. Dr. Abdurrahman Fettahoğlu
Kocaeli Üniversitesi İİBF Dekanı
Önceden taşımacılık olarak dile getirdiğimiz bu kavramın adı artık değişti; lojistik oldu. Maliyet kavramları arasında sanayicilerimiz için çok önemli bir yere sahip. Maalesef bu alanda çok hızlı mesafe alamıyoruz. Ama maliyetlerin minimizi edilmesi rekabet şansının artırılması için çok önemli.
Gönül Balkır
Kocaeli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı
Lojistiği bir süreç yönetimi olarak algılıyorum. Ağırlıklı deniz, demir ve karayolundan bahsediyoruz ancak hava yoluna ağırlık vermiyoruz. 34 tane limanımız var ancak büyük bir keşmekeşlik yaşandığı inancındayım. Bazılarının izinleri var bazılarının yok. Standardizasyon yok, belki çok özel bir yasayla hukuksal mevzuat açısından sadeleştirilebilir.
Sektörde her şeye onay verecek kurumsal bir kimliğe ihtiyaç var.
Hacı Karakuş
Boğaziçi Proje Genel Müdürü
Şuanda Kocaeli için ulaşım planı hazırlayan şirketi yönetiyorum. Bu çalışmaları hazırlarken gördük ki sanayicinin çok ciddi sıkıntıları var. Biz tüm yetkilerin bir elde toplanmasından yanayız. Yatırımlar bilimsel teknik olarak sonuçlandırılmalı. Hissiyatla, lobiyle değil. Sürdürülebilir olmasını diliyoruz.
Güven Özyurt
Ford Otosan Lojistikten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
Ford Otosan’ın İzmit’i seçmesi tamamen lojistik bir karar. Marmara önemli bir havza. Gebze, İzmit ve Bursa’ya yakın olalım istedik. Çünkü araç dağıtımının ciddi bir sorun haline gelebileceğini önceden gördük. Üretim alanımız içerisine imalatçılarımızı da alarak fabrika içerisinde üretmeye karar verdik. Kendi limanımız var ancak kolektif çözümlerin olması gerektiği kanısındayım.
Gökhan Demirci
Türker Tersanesi Mali İşler Grup Başkanı
Deniz ulaşımı açısından sistemin içindeyiz. Ancak Kocaeli’nde yaşayan birisi olarak biz denizden yeterince katkı sağlayamadığımızı düşünüyorum. Örneğin tersaneci olmamıza rağmen gemi inşada kullanılacak bir makine getirmek istediğimizde Kocaeli’ne değil, Haydarpaşa’ya indirmek zorunda kalıyoruz. Lojistik alanda bir vizyona ihtiyacımız var.
Kaynak: Perşembe Rotası