Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / TÜRKİYE LOJİSTİKTE ÜÇ KITANIN TEDARİK ZİNCİRİ OLUYOR

TÜRKİYE LOJİSTİKTE ÜÇ KITANIN TEDARİK ZİNCİRİ OLUYOR

TÜRKİYE LOJİSTİKTE ÜÇ KITANIN TEDARİK ZİNCİRİ OLUYOR31.10.2011

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "Lojistik üs haline gelmek demek, doğuda Asya, batıda Avrupa, güneyde Afrika'nın yani 3 kıtanın tedarik zinciri merkezinin Türkiye olması demektir, bunu Türkiye şüphesiz başarabilir" dedi.

Binali Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bir kamyonla üretim merkezinden tüketiciye ulaştırılabilen mal ve hizmetlerin artık ölçek ekonomisine uygun olmadığı ve yaşama şansının kalmadığını hepimiz biliyoruz. Ükeler yavaş yavaş geleneksel taşımacılığı terk ediyor. Lojistik esasında tek başına bir taşıma değildir. Lojistik aynı zamanda depolama, gümrükleme ve aynı zamanda montaj hizmetidir. Aynı zamanda bir ürünün dünyanın bir başka yerinde üretilmesi, bir başka yerinde pazarlanması bir başka köşesinde de depolanması olarak adlandırılabilir."

Türkiye'de üretilen bir ürünün Amerika'da pazarlanabileceğini ve Kuzey Afrika'nın herhangi bir limanına sevk edilebileceğini kaydeden Bakan Yıldırım, "Lojistik merkezlerin konumunun çok iyi belirlenmesi lazım. Eğer siz lojistik merkezlerini limanların yanına, havaalanlarının etrafına kurmazsanız o zaman bu lojistik merkezin size beklediğiniz faydayı sağlaması mümkün olmaz. Önemli olan sevkıyatın devamının sağlanması ve taşıma maliyetleri ile girdi maliyetlerinin azami ölçüde azaltılmasıdır" diye konuştu.

Yıldırım, Türkiye'nin ihracatının 2003'ten bu yana 3 kat yükseldiğini, 600-700 milyon ton ithalat ve ihracatın söz konusu oluğunu ifade etti.

Taşımanın yapılması için en önemli gereksinimin altyapı olduğunu vurgulayan Yıldırım, şunları kaydetti: "Türkiye'nin 2003'ten bu yana yol altyapısında fevkalade önemli gelişmeler sağlanmıştır. Doğusu, batısı, kuzeyi, güneyi 74 vilayetimiz birbirine bölünmüş yollarla bağlanmıştır. 2003'te bu rakam sadece 6'dır. Yaptığımız yatırımları yeterli görmemiz mümkün değil. Türkiye dünyanın 10 büyük ekonomisi arasına girecek, ticareti 1,2 trilyon dolar, ihracatı 500 milyar doları bulacaktır. Bu Türkiye'nin ulaşım altyapısının 4 kat daha büyümesi demektir, 1,6 milyar tonun üzerinde yıllık taşıma hacmine ulaşmak demektir. Türkiye'nin bir lojistik üs haline gelmesi gerekir. Lojistik üs haline gelmek demek, doğuda Asya, batıda Avrupa, güneyde Afrika'nın yani 3 kıtanın tedarik zinciri merkezinin Türkiye olması demektir. Bunu Türkiye şüphesiz başarabilir."

Türkiye'nin taşımacılığının yüzde 85'nin deniz yoluyla yapıldığına dikkati çeken Yıldırım, deniz yolunun demir ve karayolu ile desteklenmesi gerektiğini vurguladı. Kombine taşıma sisteminin önemine işaret eden Binali Yıldırım, "Türkiye'nin lojistik planını yaparken 3 taşıma modelinin de bütünleşik olması için çaba sarf ediyoruz" dedi.

Türkiye'nin önümüzdeki 10 yılda 17 noktada çok büyük lojistik merkezlerine kavuşacağını anlatan Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: "Lojistik merkezlerinin bir kısmı demiryolları, bir kısmı kara taşımacılığı ve bir kısmı da limanlar kıyılarında oluşturulacak merkezlerdir. Ülkemiz için oldukça yeni olan bu sektörde yasal altyapı lojistik ve tedarik zincininin geliştirilmesine yönelik yasa tamamlanma noktasına gelmiştir.

Bütün bunları dikkate aldığımızda İpek Yolu, Kral Yolu, Baharat Yolu gibi yolların geçiş noktası üzerinde bulunan bölgemiz, lojistik kavşak merkezi haline gelmiştir. Amerika ve batıda yaşanan krizler artık ticaretin rotasını da değiştirmiştir. Artık batıdan doğuya ve kuzeyden güneye olacaktır. Uzakdoğu'da yaşanan gelişmeler, Afrika'nın gittikçe artan ihtiyaçları dikkate alındığında Türkiye'nin önemi artmaktadır."

Kaynak: Zaman