Artan hava trafiği ve yolcuların rötar çilesi 'İstanbul'da üçüncü havalalanı inşaatına hemen başlanmalı mı?' sorusunu yeniden gündeme getirdi. Uzmanlara göre kısa vadeli çözüm, uçuş trafiğinin dengeli dağılımından geçiyor. Bu noktada, Sabiha Gökçen'in %41'lik boş kapasitesi öne çıkıyor...
Atatürk Havalimanı'nın artan yolcu trafiği ve yaşanan rötarlar, yeni çözüm tartışmalarını tetikledi. Geçtiğimiz günlerde Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu da konuyla ilgili Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'la bir araya gelerek, bu konudaki çözüm önerilerini sundu. Bu buluşma sektörde 'neler yapılabilir' tartışmalarını da gündeme getirdi. Sektörde çözüm önerileri arasında üçüncü bir havalimanının inşası kadar, orduya ait yan arazinin yeni bir piste dönüştürülerek Atatürk Havaalanı trafiğinin rahatlatılması, sadece bayrak taşıyıcı firmaların (milli hava yollarının) buradan uçup geri kalanının Sabiha Gökçen'e yönlendirilmesi ve de son olarak mevcut uçuş trafiğinin iki havalimanı arasında orantılı olarak dağıtılması yer alıyor. Sabiha Gökçen Havaalanı'nın CEO'su Gökhan Buğday 'Üçüncü havalimanın yapılması zaman alacak gibi görünüyor. İSG gibi bir kapasite varken, buranın kullanılması lazım'diyor. Sivil Havacılık Eski Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı ise şunları söylüyor: 'Üçüncü havalimanının 2023'lerde olması gerektiğini düşünüyorum. Şu anda yapılması gereken şey, üçüncü havalimanının inşa edilmesi yerine mevcutların rantabl şekilde kullanılmasını sağlamaktır. Dolayısıyla öncelik, mevcutların verimliliğinin artırılmasına verilmeli...' Okan Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu Ulaştırma Hizmetleri Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. İbrahim Gönen ise istatistiklere göre her 15 yılda bir yolcu ve uçak trafiğinin yüzde 100 arttığına dikkat çekerek, kısa vadede atıl kapasitenin değerlendirilmesinin daha pratik bir çözüm olacağını belirtiyor.
THY DE SABİHA'DAN UÇSUN
Gökhan Buğday - İSG CEO'su: Üçüncü havalimanının yapılması zaman alacak gibi. Sabiha Gökçen'de ise ikinci paralel pistin yapılmasıyla ilgili çalışmalar devam ediyor. Ancak bu çalışmaların hızlandırılması gerek. İki paralel pisti olan Sabiha Gökçen, üçüncü havalimanı ihtiyacının bir müddet ertelenmesine yarayacaktır. Atatürk Havaalanı'nın 30 milyonun üzerinde yolcusu var. THY'nin bilet satışlarının yüzde 50'den fazlası ise İstanbul'un Anadolu yakasında. Sabiha Gökçen burada bir alternatif olabilir. Sabiha Gökçen'in verimli olarak kullanılması için her türlü desteği vermeye hazırız. Bayrak taşıyıcı havayolu firmalarının Atatürk Havalimanı'na inmesi diğerlerinin Sabiha Gökçen'e yönlendirilmesi gibi çözümler de telaffuz ediliyor. Sonuçta biz her türlü çözüme açığız. Biz havayolu ayrımı yapmayız ama THY buraya gelirse de çok memnun oluruz. Sonuçta Türk insanı THY ile uçmak istiyor. Özellikle Anadolu tarafında çok ciddi bir talep var. Bizim de tercihimiz THY'nin buradan uçması.
İş, geleceği doğru planlamaktan geçiyor
Servet Başol-Akademisyen: Bu tartışmalar 70'lerde de vardı. Günümüzde yine devam ediyor. Uçak fiyatları ucuzladı. İş sadece uçak alımıyla bitmiyor. Siz bu uçakların ineceği meydanları, personeli önceden düşünmek durumdasınız. Sabiha Gökçen Havalimanı'nın Atatürk Havalimanı'na alternatif olabilmesi için planlamasının yapılması gerekiyordu.
İSG'nin %41'i boş duruyor
Yrd. Doç. Dr. İbrahim Gönen Okan Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu Ulaştırma Hizmetleri Bölüm Başkanı: Yapılan istatistikler gösteriyor ki her 15 yıllık dönemde gerek hava gerek yolcu trafiğinde yüzde 100'lük artışlar yaşanıyor. Dolayısıyla şimdi olmasa bile üçüncü havalimanı için ihtiyaç gündeme gelecek. Ancak şu haliyle baktığınızda İSG'nin yüzde 41'lik alanı boş olarak bekliyor. Bir kapasitenin dolmuş olması ve elde bekleyen atıl kapasite söz konusu olduğunda, trafiğin paylaştırılması önerisine olumlu görüş bildirebilirim.
Dengeli bir hava trafiği şimdilik işimizi görür
Oktay Erdağı-Sivil Havacılık Eski Genel Müdür Yardımcısı: Türkiye'nin ivedilikle üçüncü havalimanının inşa etmesi gerektiğine şahsen inanmıyorum. Şu anda yapılması gereken, mevcutların rantabl şekilde kullanılmasını sağlamaktır. Atatürk Havalimanı'nın üç pisti bulunuyor ve saatte 40 uçak iniyor. Oysa Avrupa'da tek bir piste 40 uçak indiriliyor. Atatürk Havalimanı'nın kapasitesi artırılıp Sabiha Gökçen de daha rantabl kullanılmalı. zaten bir paralel pist planlanıyor. Sabiha Gökçen'in havasahasıyla Atatürk Havalimanı'nın sahası aynı. Dolayısıyla Atatürk'e yeni bir pist yapılması ve Sabiha Gökçen'in de hava sahasının dengelenmesi gerekiyor. Üstelik bu havalimanlarının kara, deniz ve metro raylı bağlantı sistemini kurmak gerekiyor. Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen arasında doğru dürüst bağlantılar dahi kurulamamış. Dolayısıyla ilk olarak mevcutların verimliliğinin artırılması gerek. Üçüncü havalimanını Cumhuriyet'in 100'üncü yılı için planlasak daha doğru olur.
Kaynak:Akşam