Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Bab-ı Ali Toplantısı’nda yaptığı konuşmada karayolu ve demiryolunda, bugünkü durumu ve 2023 hedeflerini anlattı. Belirlenen hedeflerin, 10. Ulaştırma Şurası’nda ortaya koyulan vizyonun daha da ilerisinde olması dikkat çekti.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 197. Bab-ı Ali Toplantısında güncel konularla ilgili açıklamalarının yanı sıra 2003’ten günümüze dek ulaşımdaki atılımları da anlattı. 2003 yılında ulaştırma alanında nasıl bir Türkiye devraldıklarını, şu andaki mevcut durumu ve 2023 yılının hedeflerini ortaya koyan Bakan Yıldırım, ulaşım modellerinin her biri için 2023’ uzanacak yol haritasını açıkladı.
Yatırımların Dağılımı:
Bakan Binali Yıldırım Bab-ı Ali konuşmasında izleyicileri yatırımların dağılımı hakkında bilgilendirdi. Binali Yıldırım yatırımların dağılımını şöyle açıkladı:
• 2003-2011 yılları arasında ulaştırma ve haberleşme yatırımlarının sektörel dağılımı şöyle gerçekleşti; Karayolu yüzde 65, Demiryolu yüzde 18, Havayolu yüzde 4, Denizyolu yüzde 2.
• 2003-2011 yılları arasında, toplam 123 milyar liralık yatırım yapıldı.
• Yatırımların yüzde 86’sı Bakanlık yatırımı, yüzde 14’ü de “yap-işlet-devret” modeli olarak gerçekleşti.
• Bakanlığımızın, toplam kamu yatırım harcamaları içindeki payı, 2003 yılında yüzde 17 seviyesindeydi. 2011 yılındaki seviyesi yüzde 41 olarak gerçekleşti.
Karayolları:
• 1 Ocak 2003 Tarihinde, 6 bin 101 kilometre bölünmüş yolumuz vardı; 31 Aralık 2011 tarihi itibariyle 21 bin 227 kilometre bölünmüş yolumuz bulunuyor.
• 2023 yılı hedefimiz 36 bin 500 kilometre bölünmüş yola ulaşmak.
• 2003 yılından bu yana bölünmüş yollar için toplam 42 milyar 900 milyon lira harcandı.
• 2003-2011 döneminde 15 bin 126 kilometre bölünmüş yol yapıldı.
• Bölünmüş yollar sayesinde, akaryakıt ve işgücü tasarrufunda ülke olarak her yıl 9,3 milyar liralık (9,3 katrilyon) kazancımız var. Bu özelliğiyle bölünmüş yollar, 4,5 yılda kendisini amorti edebiliyor.
• 2003 yılında trafik kazaları sonucu can kaybı oranı 5,72 iken, (100 milyon taşıt x kilometre başına düşen can kaybı) 2010 yılında bu oran 3,79’a düştü. Yani can kaybı yüzde 34 azaldı.
• Şu anda hizmete açık, 21 bin 227 kilometre bölünmüş yol var; 436 kilometre bölünmüş yol inşaatı ise devam ediyor. Kısa dönemde de 2 bin 721 kilometre ihale edilecek bölünmüş yol projesi daha var.
• 1 Ocak 2003 tarihinde, 1.714 kilometre otoyolumuz vardı; 31 Aralık 2011 tarihi itibariyle 2 bin 236 kilometre otoyolumuz var. 2023 hedefimiz; 7 bin 827 kilometre otoyola sahip olmaktır.
• Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projemize ayrı bir paragraf açmakta yarar var. Projeyi, 2009 yılının Mart ayında, yani küresel krizin en şiddetli olduğu dönemde; “yap-işlet-devret” modeliyle ihale ettik. Proje; 377 kilometre otoyol ve 44 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 kilometredir. Proje bedeli 6,3 milyar dolar. Proje şu an sadece Türkiye’nin değil, Avrupa’nın da en büyük “yap-işlet-devret” projesidir. Dünyanın da ilk beş projesi içinde yer alıyor. Proje kapsamında, dünyanın en büyük ikinci asma köprüsü İzmit’e yapılacak.
• İstanbul’da; Avrupa ve Asya yakalarını tüp geçitle birbirine bağlayacak olan Avrasya Karayolu Tüneli’nin temelini, 26 Şubat.2011 tarihinde attık; 2015 yılında tamamlanması hedefleniyor. 5,5 kilometre uzunluğundaki tünel üç katlı olarak inşa edilecek.
• 3. Köprü, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi içinde yapılacak. Bu konuda da sıkıntı yok; projeyi ikiye ayırdık, bir kısmını öz kaynakla, bir kısmını yine kamu ve özel sektör ortaklığıyla yapacağız.
• Rize’yi, İspir ve Erzurum’a bağlayacak olan, 14,7 kilometre uzunluğundaki, Ovit Dağı Tüneli ihale aşamasındadır. Tünel Türkiye’nin en uzun tüneli olacaktır. Ovit Tüneli’ni içeren proje, GAP ürünlerinin önemli bir bölümünün, Karadeniz limanlarına çıkarılarak, Rusya, Ukrayna, Kafkaslar ve Orta Asya’ya ulaştırılmasına da önemli bir katkıda bulunacak.
• Karadenizlilerin en büyük rüyası olan, Hopa Dağı Cankurtaran Tüneli’ni de gerçekleştiriyoruz.
Demiryolları:
• Cumhuriyet öncesinde, 4 bin 136 kilometrelik bir demiryolu ana hattımız vardı. 1923-1950 yılları arasında, 3 bin 764 kilometre daha ana hat yapılmış. Yani, 1923-1950 yılları arasında yılda ortalama 134 kilometre demiryolu yapılmış. 1951 yılından, 2002 yılına kadar ise 945 kilometre daha ana hat inşa edilmiş. 1951-2002 arası yıllık ortalamamız ise 18 kilometre.
• 2003 yılından, 2010 yılına kadar 1076 kilometre ana hat inşa ettik. Yıllık ortalamamız 135 kilometre. Şu anda inşası devam eden 1.987 kilometre ana hattımız var.
• 2010 itibariyle, toplamda 11 bin 940 kilometre demiryolumuz var. (Konvansiyonel ve Yüksek Hızlı Tren Hattı)
• Marmararay Projesiyle, Asya ve Avrupa’yı birbirlerine denizin 60 metre altında tüp geçitle bağlıyoruz. Marmaray Projesiyle 151 yıllık rüyayı gerçekleştiriyoruz. Sultan Abdülmecid’in o zamanki hayali gerçeğe dönüşüyor. 2004 yılında başlayan projemiz ilerlemeye devam ediyor. 14 Ocak’ta yeni bir dönüm noktası daha gerçekleşti. Marmararay’ın ilk ray kaynağı, Sayın Başbakanımız tarafından yapıldı.
• Marmararay Projesi, dünya mühendisliği açısından da çok önemli. 60 metre derinlikteki tüp geçit ile yeni bir rekor kırılacak. Dünyada şu ana kadar yapılan en derin tüp geçit 44 metre.
• Ankara-Eskişehir ve Ankara-Konya yüksek hızlı tren hatlarını işletmeye açtık. Ankara-Sivas ve Ankara-İstanbul hatlarında inşaat çalışmaları devam ediyor. Ankara-İzmir ve Ankara-Bursa hatları da ihale aşamasında.
• “Şu ana kadar, yüksek hızlı tren hatlarımızda ne kadar yolcu taşındı” diye bakacak olursak; 13 Mart 2009’da işletmeye açılan Ankara-Eskişehir hattında, 13 Mart 2009-3 Ocak 2012 tarihleri arasında 5 milyon 55 bin yolcu taşındı. 24 Ağustos 2011 tarihinde açılan Ankara-Konya hattında, 24 Ağustos 2011- 15 Ocak 2012 tarihleri arasında, 456 bin yolcu taşındı
• Kars-Tiflis demiryolu hattında, Türkiye kısmının temeli 24 Temmuz 2008’de atılmış olup, sözleşme kapsamında çalışmalar sürmektedir.
• 9 yılda, toplam 6 bin 415 kilometre demiryolu hattını yeniledik.
• Demiryolu yatırımlarımızın artmasına paralel olarak, lojistik merkezleri de kuruyoruz.
• Yerli demiryolu sanayimizin geliştirilmesi için yeni fabrikalar kurulmaktadır. Adapazarı’nda hızlı tren fabrikası kuruldu, Kardemir, yüksek hızlı tren rayları üretiyor, Çankırı’da yüksek hızlı tren makas fabrikası kuruldu, Sivas’ta travers fabrikası kuruldu, Makine Kimya Endüstrisi ile tren tekerlek takımlarının üretimi için işbirliğine gidildi.
• 2023 yılına kadar, 10 bin kilometre yüksek hızlı tren hattı, 4 bin kilometre konvansiyonel hat inşa etme hedefimiz var. 2023 yılında toplamda 25 bin 940 kilometre demiryolu ağımızın olmasını planlıyoruz.
Kaynak: Ulaştırma Dünyası