İkincisi düzenlenecek Avrasya Demiryolu Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı 08 – 10 Mart 2012 tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi’nde (İFM) kapılarını sektörün önde gelen yerli ve yabancı, kamu ve özel kuruluşlarına açacak.
Avrasya Demiryolu Fuarı’nın açılışını Ulaştırma - Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım yapacak. Aynı zamanda fuarın açılışına Bulgar Ulaştırma Bakanı Ivaylo Moskovski, Türkmenistan Cumhurbaşkanı Yardımcısı Nazarguly Saguliyew, Türkmenistan Demiryolu Bakanı Rozymyrat Begendikoviç Seyitkulyyew, Çek Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Direktörü Jindrich Kusnir, Yunanistan Devlet Demiryolları Genel Müdürü Ioannis Petropoulos, Rus Devlet Demiryolları üst düzey yetkilileri de fuarın açılışına katılacaklar.
İlki geçtiğimiz yıl Ankara’da yapılan fuarın bu sene ki katılımı 2 kat daha büyümüş olarak gerçekleştirilecek olup fuar katılımı yüzde yüz doluluk oranına ulaşmış bulunmaktadır. Bu sene Almanya, İngiltere, Rusya ve Çek Cumhuriyeti’nden milli katılımların da gerçekleşeceği fuara 25’den fazla ülke katılacak. Bunun yanı sıra Ulaştırma - Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, T.C.D.D., TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ ve TÜDEMSAŞ firmaları fuarın resmi katılımcısı ve destekleyicileri konumunda olacak. Fuarın 2012 versiyonuna Siemens Mobility, Bombardier, CAF, Talgo, General Electric, Alstom, Hyundai Rotem, Dimetronic, Ansaldo Breda, ABB, Vossloh, Plasser Theurer, Voith Turbo, Arcelor Mittal, Schnieder, ZF, Knorr Bremse gibi sektörün önde gelen devleri de katılacaktır.
Fuar esnasında heyet başkanlığını Ulaştırma - Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Danışmanı Prof. Dr. Mustafa KARAŞAHİN’in yapacağı özel ve kamu sektöründen yerli ve yabancı konuşmacıların yer alacağı konferans ve seminer programları organizasyonu kendi bölgesindeki en önemli fuar haline getirmektedir.
“Kim gelirse gelsin demiryollarındaki bu kalkınma hamlesini durduramaz.”
“Kim gelirse gelsin demiryollarındaki bu kalkınma hamlesini durduramaz.” diyen Ulaştırma - Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, “Türkiye’nin 2023 hedeflerinde 10 bin km yüksek hızlı tren hattı yapımı hedeflenmiştir. Hali hazırda Ankara - Eskişehir ve Ankara - Konya arasında yüksek hızlı tren seferleri yapılmaktadır. Türkiye, Almanya’dan sonra dünyada 6. en fazla yüksek hızlı tren ağına sahip ülke konumuna gelmiştir. Ankara - Sivas yüksek hızlı tren hattı devam etmekte, Bursa - Bilecik ve Ankara - Afyon yüksek hızlı tren hatların ihalesi tamamlanmış ve yapım aşamasına gelinmiştir. Eğer, 10 bin km yüksek hızlı tren hattı gerçekleşirse, ülkemiz 2023 yılında Çin’den sonra dünyanın en fazla hızlı tren hattına sahip olan ülke konumuna gelecektir. Şu anda 12 setle hizmet veren TCDD’nin ilerleyen yıllarda oldukça fazla sayıda yüksek hızlı tren siparişi olacaktır” dedi.
Bakan Yıldırım, “150 yıllık Marmaray rüyası 2013 yılında tamamlanması ve İngiltere ile Çin arasında kesintisiz demiryolu taşımacılığını mümkün kılacaktır. Ayrıca, İstanbul kentiçi ulaşım sistemine büyük destek sağlayacaktır. Metro yatırımlarının Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na devredilmesi ile özellikle İstanbul, Ankara ve İzmir’de metro yatırımları hızlanmıştır. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı adına metro yatırımları Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (eski adı ile DLH) tarafından yürütülmektedir. Ankara’da yarım kalan Tandoğan - Keçiören, Kızılıya - Çay yolu ve Batıkent - Sincan demiryolu hattı ihaleleri yapılmış ve yer teslim aşamasına gelinmiştir. İstanbul’da Ümraniye - Üsküdar metro hattı ihalesi gerçekleştirilmiştir. Mayıs 2012 de Kartal - Kadıköy metrosu hizmete girecektir. Bunun yanında kısa hatlar yapılarak, trafik sıkışıklığı olan bölgelerin problemleri çözümlenmeye çalışılmaktadır. Buna örnek olarak İstanbul Levent - Hisarüstü projesi gösterilebilir” dedi.
Bakan Yıldırım ayrıca, ülkemizde, Kalkınma Bakanlığı ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından desteklenen uluslararası demiryolu test merkezi Eskişehir’de Anadolu Üniversitesi’nin önderliğinde kurulma çalışmalarına başlandığını ve en son teknolojiye sahip olacak test merkezinin tüm dünyanın ilgi odağı olacağını söyledi.
Adapazarı’nda TCDD, ROTEM ve bir özel sektör ortaklığı ile EUROTEM demiryolu araç üretimi fabrikası kurulduğunu söyleyen Bakan Yıldırım, “Fabrikanın amacı, ülkemizde üretilmeyen demiryolu araçlarının üretimini yapmaktır. Bu bağlamda ilk aldıkları ihale Marmaray Projesi araçlarıdır. Bursa’da metro aracının prototipi üretilmiştir. ROTEM lisansı ile TÜVASAŞ’da dizel setler üretime başlamıştır. İstanbul Büyük Şehir Belediyesi ar - ge çalışması yaparak metro aracının prototipini üretmiştir. Altyapı Genel Müdürlüğü 324 metro aracı alım ihalesine çok yakında çıkacaktır. Zira, demiryolu araçları sipariş üzerine üretilmektedir ve üretimleri en az bir – iki sene alabilmektedir. Kayseri’de tanker vagon üretimi ve Adana’da yeni yük vagonu ve bakımı yapabilecek bir fabrika kurulmuştur. Eskişehir, Adapazarı civarında vagonların bakım ve rehabilitasyonu ile ilgili işletmeler açılmıştır. Eskişehir’de demiryolu kümelenme çalışması tamamlanmıştır” dedi.
''Yolcu Payı Yüzde 20’ye Ulaşacak''
"Türkiye'deki demiryollarının yüzde 90'ının sinyalsiz ve tek hat olduğunu ifade eden Yıldırım, bu durumu ''çağ dışı bir tablo'' olarak nitelendirdi. Demiryolu hatlarının tümünün sinyalizasyonunun yapılması ve çift hat olması gerektiğini vurgulayan Yıldırım, 12 - 15 yıl içinde 11 bin kilometre yeni hat yapıp demiryollarındaki yolcu taşıma payını yüzde 20'nin üzerine çıkaracaklarını belirtti. Türkiye'de artık herkesin demiryollarına yönelik ümidi olduğunu dile getiren Yıldırım, bu durumun oluşmasında hizmete girdiği yaklaşık 2 yılda 3 milyon yolcu taşıyan Eskişehir - Ankara arasındaki Yüksek Hızlı Tren'in önemli katkısı olduğunu anlattı. Yıldırım, ''Demiryollarını ayağa kaldırmaya azmettik, karar verdik, bu yoldan artık bizi kimse döndüremez. Kim gelirse gelsin demiryollarındaki bu kalkınma hamlesini, bu büyük projeyi durduramaz. Çünkü artık hızlı tren yol aldı, gidiyor. Eskişehir'i geçti, İstanbul'a doğru, Konya'ya, Sivas'a doğru gidiyor, Erzincan, Kars'a doğru gidecek'' diye konuştu. Türkiye'de demiryollarında bir ''ekosistem'' oluştuğunu ve herkesin bu ekosistemdeki yerini alması gerektiğini ifade eden Bakan Yıldırım, fuara katılan 50'nin üzerindeki yabancı firmanın, yerli meslektaşlarıyla işbirliğine giderek, Türkiye'de, yakın bölgede ve demiryolu sevdası olan her ülkede hizmet verme şansı bulabileceklerini kaydetti.
“Demiryolu Özel Sektörün İlgi Alanında”
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da, Türkiye'nin demiryollarındaki çalışmalarına 50 yıllık ihmalin ardından hız verildiğini, Türkiye'de demiryoluna bugün verilen önemin, yatırım programında da görülebileceğini söyledi. Sektörüne yönelik çalışmaları sıralayan Karaman, ''Bu yatırımlar sonucu demiryolu, özel sektörün de ilgi alanına girdi'' diye konuştu. Demiryolu sektöründe pek çok parçanın yerli üretiminin yapıldığını anlatan Karaman, 2023 yılına kadar 10 bin kilometre hızlı tren, 4 bin kilometre de konvansiyonel hat inşa etmeyi hedeflediklerini kaydetti.