İş kolları arasında turizmden sonra mevsimlerden en çok etkilenen sektör lojistik sektörüdür. Buzdolabı ve soba üreticileri kendilerini en çok etkilenen sektörler içine koysalar da; üretimlerini talebin az olduğu zamanlarda depolamaları ve talebin üretimin üzerine çıktığı dönemlerde, bu depolardan pazara ürün sevk etmeleri çözümleri olmaktadır.
Lojistikçiler için kış ayları kriz aylarıdır. Yıllık bütçelerde cironun azaldığı, masrafların arttığı aylardır soğuk kış dönemleri.
Kısa kış günleri, çalışma saatlerini zorlaştırır, tüketim düşer ve üretimde azalmalarla karşılaşırız. Lojistik sektörü daha az ürün taşır ve daha az ürün depolar.
Hava muhalefeti, kısa gün dönemi, yağmur, kar nedeniyle kara taşıma araçlarımızın hızı düşer taşıma süreleri uzar. Yollarda daha fazla kaza yaşarız. Taşımalar aksar. Taşıma araçlarımızın da ıslak zemin ve soğuk hava nedeniyle yakıt tüketimleri artar, rölantide bekleme süreleri uzar. Eski araçlarda arızalar hep kış döneminde ortaya çıkar. Taşıma maliyetli bir hale gelir. Buna karşılık azalan iş kapasitesi nedeniyle pazar fiyatları düşer ve kar oranları alt limitlere dayanır.
Kışın hastalıklar da artmaktadır. Çalışanlarımız daha fazla vizite veya izin kullanmakta ve işyerinde kalanlara daha çok iş yükü düşmektedir. Kurumsallaşmamış şirketlerde müşteri şikayetleri oluşur.
Depolarımızda da ısıtma maliyetlerimiz artar, havanın erken kararmasından dolayı daha fazla elektrik tüketiriz. Bazı depolarda radyant ısıtıcılar devreye girer.
Pazarlamacılarımız da kış aylarında yaz ve bahar performanslarını göstermezler. Günlük ziyaret sayıları azalır. Gittikleri ziyaretlerde daha fazla zaman harcamak durumunda kalırlar.
Kargo şirketlerimiz gibi günün tamamını dışarıda geçiren dağıtım elemanlarının da işleri zordur. Yağmur, çamur, kar buz onların günlük verimliliklerini etkilemektedir. Şehir içindeki trafik hızının azalmasından dolayı günlük dağıtım adetleri düşmektedir. Daha geç saatlere kadar çalışmak zorunda kalırlar.
Denizcilerimiz de kıştan nasibini almaktadırlar. Gemi seyrüsefer hızları düşmekte liman erişimlerinde gecikmeler ve üst üste binmeler olmaktadır. Dalga nedeniyle limana yanaşamayıp açıkta bekleyen her gemi, liman hizmetleri için bir maliyet yaratmaktadır. İş yoğunluğuna neden olmaktadır. Liman elleçlemesinde hız düşüklüğü ile karşılaşılmaktadır.
Hava taşımasında da sis veya kar nedeniyle uçuşlarda iptaller olmaktadır. İptal edilen her uçuşta yolcu altı kargo hizmeti sekteye uğramaktadır. Uçakla ulaşması gereken JIT ürünler ulaşamamaktadır.
Her şeye rağmen tedbirlerini alan şirketler kış krizini kolay ve çabuk atlatırlar. Sorunu ortaya koyduktan sonra çözme veya sorunun etkisini azaltma çalışmaları bir risk yönetim işlemidir ve lojistik sektöründe de son derece önemlidir. Başımıza gelecekleri ön görüp tedbirleriniz alınız. Yağmur yağmaya başlayınca şemsiyesiz kalmayınız.
Atilla Yıldıztekin/Perşembe Rotası