'Türkiye Lojistik Üs Olacaktır' vizyonu 10 yıldır bir devlet politikasıdır. Lojistik konusunda Ulaştırma Bakanlığımızın yaptığı veya yönlendirdiği, desteklediği tüm çalışmalar bu vizyon çerçevesinde gerçekleşmektedir. Türkiye’nin lojistik üs olması ulaştırma koridorlarının da oluşturulması gerekmektedir. Otoyollar ve duble yollar ülkemizin kan damarlarını oluşturmakta ancak bölgelere ulaşacak atar ve toplar damarlar henüz oluşmamıştır. Demiryolu yatırımları gecikmekte de bile olsa ana damarlardır. Ülkenin Kuzeyini Güneyine yani Karadeniz’i Akdeniz2e bağlayacak taşıma koridoru gibi. Hedefimiz Samsun - Mersin- İskenderun hattını bir an önce devreye almak olmalıdır. Bu amaçla Mersin ve İskenderun limanları özelleştirilmiş, Mersin ve İskenderun’da Lojistik Köy projeleri başlamıştır.
Bu taşıma koridorunun Kuzey noktası olan Samsun ülkemizin lojistik açısından hızla gelişmekte olan bir ilimizdir. Samsun Limanının özelleştirilmesinden, Yeşilyurt Limanının kapasite artışından, TCDD Gelemen yük terminalinin açılmasından sonra bölgeye yapılan yatırımlar sonucunda iş potansiyeli artmış olup, şehirde lojistik aktivitelerde büyük bir artış gözlenmektedir. Zincir mağazalar kendi depolarını açmış ve Karadeniz Bölgemizin en stratejik noktası olan Samsun’da lojistik yerleşmeye başlamıştır.
Geçtiğimiz yıl benim tarafımdan, Samsun ilini de kapsayan TR83 Bölgesi Lojistik Master Planı hazırlanmış ve Samsun ilinde havalimanı ile Merkez Organize Sanayi bölgesi arasında bir lojistik köy inşa edilmesi kararı verilmiştir. Kurulacak olan Lojistik köy bir İhtisas Lojistik Organize Sanayi Bölgesi yapısında kurulacak olup ileride yaklaşık 1.000 dönüm üzerinde yer alacaktır. Lojistik Köye demiryolu bağlantısı yapılacak ve depolara arka kapılarından indirme ve bindirme sağlanacaktır. Depoların ön tarafı rampalı araç yanaşma sisteminde olacaktır.
Bölgenin lojistik ile kalkınmasını teşvik etmek amacıyla; Lojistik köy kamu arazisi üzerine inşa edilecektir. Maliyetleri son derece düşük olacaktır. Lojistik köy için parseller 5.000 m2 ve 10.000 m2 olarak belirlenmiştir. Net inşaat alanları 2.500 m2 ve 5.000 m2 olacaktır. Maksimum 2 parsel olmak üzere parsel birleştirmeleri mümkündür. Lojistik köy içinde Tır ve Kamyon Park alanı, konteyner stoklama alanı, Bankalar, Restoranlar, büfeler, diğer sosyal birimler, Sağlık ocağı, jandarma merkezi, yemek tesisi gibi birimler de bulunacaktır. Lojistik Köyde ayrıca Gümrük Müdürlüğü de tesis edilecektir. Parseller her türlü alt yapısı tamamlanmış, elektriği, suyu doğal gazı çekilmiş şekilde teslim edilecektir. Parsel bedelleri uzun süreli taksitli ödeme şeklinde satılacak olup üzerine kurulacak olan tesislerin yatırımı için uygun koşullu kredi olanakları da söz konusudur.
Tesislerin % 50 si Samsun merkezli firmalara ayrılmış olup kalan % 40 için ulusal lojistik şirketlerine hak verilecektir. %10 oranında da uluslararası firmalara tahsis edilmesi planlanmıştır. Bu konuda bir fizibilite çalışması da Samsun İl Özel İdaresi Kanalı ile benden istenmiştir.
Şu aşamada potansiyel ve talep belirleme çalışmaları yapılmaktadır. Bölgedeki kuruluşlarla anket çalışmaları ve ön talep belirleme görüşmeleri gerçekleşmektedir. Ulusal lojistik şirketlerimiz de projeden haberdar edilmiş ve Samsun bölgesindeki yeni oluşumda uygun koşullarla yer almaları bilgisi verilmiştir.
Bu aşamada bağlayıcı olmayan ön talepler alınacak ve taleplerin tamamlanmasından sonra net parsel maliyetlerini belirleyen fizibilite çalışması başlayacaktır. Projenin 1 yıl boyunca alt yapı çalışmaları ve Resmi olarak İhtisas Lojistik Organize Sanayi Bölgesi kuruluş işlemleri sürecek, arazi sahipleri belirlenecek ve bu süre sonunda teslimler başlayacaktır.
Kuzey denizimizi, Karadeniz’imizi, Güney denizimiz Batı Akdeniz’e bağlamanın bir adımı daha gerçekleşiyor. Heyecan duyuyorum.
Atilla Yıldıztekin /Perşembe Rotası