Taşımacılık ve Lojistik sektörünün çatı kuruluşu UTİKAD, Baltık Ülkeleri ile Karadeniz'i bağlayan Viking Projesi kapsamında Litvanya Taşıma İşleri Organizatörleri Derneği LINEKA ile işbirliği anlaşması imzaladı.
Litvanya Dışişleri ve Ulaştırma Bakanlıkları ile Litvanya Demiryolları İdaresi tarafından düzenlenen “Viking Tren Projesi: İntermodel Çözümler, Kalkınma ve Gelecekteki Beklentiler" konulu konferans sonrasında, Litvanya Taşıma İşleri Organizatörleri Derneği LINEKA ile karşılıklı işbirliği anlaşmasını imzalayan UTİKAD, son 6 ay içinde ikinci uluslararası işbirliği anlaşmasına taraf oldu. UTİKAD geçtiğimiz aylarda Barselona Taşıma İşleri Organizatörleri Derneği (ATEIA-OLT) ile işbirliği anlaşmasını imzalanmıştı.
6 ülkeyi bir hat üzerinden birbirine bağlamayı hedefleyen Viking Projesi, ülkeler arası işbirliği fırsatlarının, taşımacılık faaliyetlerinin ve ülkeler arasındaki bilgi ve fikir paylaşımının geliştirilmesini hedefliyor.
Konferansa Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Hayri Suat Aka, TCDD Yük Dairesi Başkanı İbrahim Çelik ve TCDD yöneticileri ile Viking Projesi'ne taraf olan Litvanya, Belarus, Ukrayna'dan çok sayıda şirket ve üst düzey yönetici katıldı.
AKA: TÜRKİYE VİKİNG PROJESİ İÇİN ÖNEMLİ BİR HUB
Türk taşımacılık şirketleri ile sivil toplum kuruluşlarının da yoğun ilgi gösterdiği konferansta konuşan Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Hayri Suat Aka, Viking Projesi'ni 1999 yılından bu yana yakından izlediklerini belirterek, Viking'in çok taraflı multimodal bir proje olarak üç büyük kıtanın birbirine en çok yaklaştığı yer olan Türkiye için önemine dikkat çekti.
Konuşmasında, Bakanlığı'nın yaptığı yatırımların kamu yatırımları içindeki payının 2003'deki yüzde 17 rakamından 2011 yılında yüzde 46'ya çıktığının da altını çizen Hayri Suat Aka, son yıllarda demiryollarına ve demiryolu projelerine ciddi yatırımlar yapıldığını söyledi.
TCDD’DEN 3 MİLYAR LİRALIK YATIRIM
TCDD Yük Dairesi Başkanı İbrahim Çelik’de, yaptığı sunumda Türkiye’nin lojistikte stratejik bir hub olmasını istedikleri vurgulayarak, TCDD’nin 2012 yılı yatırımının 3 milyar TL olarak belirlendiğini söyledi.
TCDD’nin demiryollarına yönelik yeni projeler üretmeye devam ettiği bilgisini de veren İbrahim Çelik, “2023’de Yüksek Hızlı Tren hattı 10 bin kilometreye çıkacak . Hatların toplamını 26 bin kilometreye çıkaracağız. Parasal sıkıntımız yok, yatırımlarımız hızla devam ediyor” şeklinde konuştu.
DÜNYA EKONOMİLERİ HALA KRİZİN ETKİSİ ALTINDA
Konferansın açılış konuşmalarında söz alan UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, rekabetçiliğin giderek arttığı dünyada krizin etkileri hala devam ettiğini vurgulayarak şunları söyledi: “ Buna bağlı olarak ülkelerin dış ticaret hacimleri düşüyor. Dünya böyle bir süreçten geçerken Türkiye ekonomisi dinamik yapısı, genç nüfusu ve siyasi istikrarı ile farklı bir tablo çiziyor. Bugün Türkiye ekonomisi yüzde 10’u bulan büyüme rakamı ile Çin ve Hindistan gibi dünyanın lokomotif ülkeleri ile yarışır hale geldi. Yaşanan büyük krize rağmen havacılık, tekstil, otomotiv, makine, inşaat ve perakende Türkiye ekonomisinin yıldız sektörleri arasında yer aldı. Türkiye artık parlayan sektörleriyle 81 ilinden ihracat yapan bir ülke konumunda. Türkiye, bugün dış ticaret hacmini 300 milyar dolara çıkarken gelecek 10 yıl için hedefini de 1,2 trilyon dolara yükseltti.”
YENİ TAŞIMACILIK KORİDORLARINA İHTİYAÇ VAR
Türkiye’nin geleceğe yönelik hedefinin taşımacılık ve lojistik sektörünün büyüme hızını 4 kat artıracağını kaydeden Turgut Erkeskin, "Bu aynı zamanda yeni pazarlara ulaşmayı, yeni lojistik koridorlar tasarlamayı, bunların etkin bir şekilde işletilmesini, altyapı yeterliliğini, yasal düzenlemeleri ve ülkeler arası işbirliğini de zorunlu kılıyor.” dedi.
"TAŞIMACILIĞIN ÖNÜNDEKİ ENGELLER KALDIRILMALI"
Erkeskin, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ticaret hacminin önündeki engellerin kaldırılması bu açıdan oldukça önem kazanıyor. Yoksa navlun taşıyıcılarının müşterilerine katma değer sağlamaları mümkün görünmüyor. Ticaret hacminin önündeki en önemli engeller navlun fiyatları ve bekleme süreleri olarak karşımıza çıkıyor. Dış ticaret hacminin daha da artması için özel sektör ve kamu oyuncularının üretimden satış noktasına kadar ciddi bir işbirliği içinde olması gerekiyor. Ayrıca uluslararası taşımacılığın önündeki engellerin kalkması noktasında bu iki yapının birlikte çalışmasını da zorunlu kılıyor.”
VİKİNG PROJESİ TÜRKİYE İÇİN ÖNEMLİ BİR KORİDOR OLACAK
Litvanya Taşıma İşleri Organizatörleri Derneği ile UTİKAD arasında yapılan işbirliği anlaşmasının imza töreninden sonra bir açıklama yapan UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, “Viking Projesi, Baltık ve Karadeniz’i birbirine bağlayan çok özel bir proje. UTİKAD, bugün burada imzaladığı anlaşma ile bu projenin Türk lojistik sektörüne tanıtılması noktasında önemli bir misyon yükleniyor. Viking Projesi, Türkiye’nin kuzeyinden Ortadoğu’ya, Akdeniz’e hatta Kuzey Afrika’ya, ihracat ve ithalatının gelişerek artması açısından katkıda bulunacaktır. UTİKAD, lojistik sektörünün ve diğer sektörlerin yeni pazarlarda daha da büyümesine ve pay almasına katkıda bulunacak Viking Projesi’ne gerekli katkıyı sağlamak için üzerine düşen görevi yapacaktır. “ dedi.
Viking Projesi çerçevesinde, UTİKAD ve LINEKA dışında Türkiye Devlet Demiryolu, Haydarpaşa Limanı ile Litvanya Demiryolları, Klaipeda Limanı arasında, JSC Litvanya Demiryolları ile Yeğenler Lojistik (Türkiye) arasında, JSC Litvanya Demiryolları, JSC Plaske (Ukrayna) ile Arkas Ukrayna Ltd.(Türkiye) arasında, EWTCA (Litvanya) ile ICITAP (USA) arasında, LAM-Lyonel A. Makzume Vapur Acentalığı A.Ş. (Türkiye) ile JSC Litvanya Demiryolları arasında, JSC Litvanya Demiryolları ile MÜSİAD arasında çeşitli işbirliği anlaşmaları imzalandı.