Navlun konferansları, Birleşmiş Milletler organı UNCTAD’da 1973 yılında kabul edilmiş “Navlun Konferansları Kodu” sürecinde Batı tarafından bağımsız taşıyanlara (outsiders) yeşil ışık yakan rezolüsyonun kabulüyle pasifize edilmiştir. Navlun Konferansları Kodu’nun kabul edildiği yılda dünya denizleri birbirinden farklı 360 navlun konferansı tarafından parsellenmişti.
Klasik / konvansiyonel navlun konferanslarının yerini günümüzde konteyner taşıyanlarının örgütlendiği navlun konferansları aldı.
Türkiye de deniz yoluyla yapılan dış ticaret taşımalarında değişik konvansiyonel navlun konferansları tarafından verilmiş taşıma hizmetlerinden yararlandı.
Türkiye’ye yönelik taşımalarda örgütlü laynercilik kendini 60'lı yıllarda hissettirmeye başladı. Özellikle bir kamu armatörü olan D.B.Deniz Nakliyatı T.A.Ş'nin yapılandığı ve yeni hatlar açmaya başladığı bu yıllarda layner taşımacılığında da örgütlenmelere gidildi.
Bu kapsamda, Anvers /Hamburg arası limanlar ile Türkiye limanları arasındaki gidiş/dönüş
trafiğini düzenleyen CONTURCON Navlun Konferansı; İtalya’nın batı kıyısı limanları, Malta limanları ile Yakındoğu, Yunanistan, Türkiye ve Karadeniz limanları arasındaki trafiği düzenleyen AMETILE (Accordo Merci Tirreno-Levante) Navlun Konferansı; Kuzey Amerika limanlarına yönelik trafikte PUSNAWFC, WINAC, MED-GULF, Spain / USNAWFC Navlun Konferansları; Levant Orient Conference (LEVCON); o dönemin örgütlü layner taşımaları arasındaydı.
D.B.Deniz Nakliyatı T.A.Ş mevcut konferansların tümüne üye iken, D.B.Denizyolları İşletmesi AMETILE navlun konferansının, Koçtuğ Denizcilik İşletmesi de CONTURCON navlun konferansının üyeleriydi.
Bunların dışında D.B.Deniz Nakliyatı T.A.Ş ve Cerrahoğulları Vapurculuk, Nakliyat ve Ticaret A.Ş'nin üye oldukları, ancak bir navlun konferansı niteliği kazanmamış "RCD Denizcilik Hizmetleri" ile de Türkiye, İran ve Pakistan arasındaki ticari ilişkilerin sonucunda ortaya çıkmış bir hizmet yapılanması oluşturuldu.
Kuzey Amerika hattında Deniz Nakliyatı T.A.Ş FMC koşullarında ve açık konferans statüsünde hizmet vermekteydi. Deniz Nakliyatı T.A.Ş'nin FMC Tarife numarası 001'di; rakip denizcilik işletmelerinin ise 021. Kuzey Amerika hattında hizmet vermiş navlun konferansı da "United States Atlantic and Gulf ports / Eastern Mediterranean and North African Freight Conference" adıyla anıldı.
“Kontinant hattı” diye de söylene gelen ve Türkiye’nin dışticaret taşımalarında önemli payı oluşturan Avrupa hattında Türkiye limanlarına yönelik hizmet veren ve D.B.Deniz Nakliyatı TAŞ’nin özelleştirilmesiyle – bize göre sonlanan - CONTURCON Navlun Konferansı vardı.
Ayrıca bu trafikte " Continent / East Med" adıyla bir konferans daha oluşturuldu.
Bu iki navlun konferansı da artık ölüdür.
CONTURCON Navlun Konferansı (Continent - Turkey - Continent Freight Conference) şu taşıyan üyelerden oluşmaktaydı: Contship - Ipswich (İngiliz), DNOL - Hamburg (Alman), DSR / Senator - Rostock (eski Doğu Alman, yeni Alman), Ellerman - Med Trades - Londra (İngiliz), KNSM - Rotterdam (Hollanda), Koçtuğ - İstanbul (Türk), D.B. Deniz Nakliyatı T.A.Ş (TCL) - İstanbul (Türk).
1996 Yılının ikinci yarısında Armada - Rotterdam (Hollanda) ve UB – Hamburg (Alman) unvanlı outsider taşıyanlar da üyelik koşulları oluştuğundan CONTURCON'un yeni üyeleri oldular.
CONTURCON layner konferansının hizmet alanında Felixstowe (İngiltere), Hamburg / Bremen (Almanya), Rotterdam (Hollanda), Anvers (Belçika), İstanbul /Derince
/ İzmir / Mersin / İskenderun uğrakları yer almaktaydı.
Kapalı konferans statüsünde olan CONTURCON hem konvansiyonel, hem de konteyner taşımacılığı alanlarında faaliyet gösteriyordu.
CONTURCON'un hizmet verdiği taşıma hattında bu Konferansa rakip outsider (bağımsız) taşıyanlar da hizmet vermekteydi. Konteyner taşıyanları olarak Euronav, Romline, Borchard Line, Bulcon, Norasia, P+O, CMA, Sealand; konvansiyonel taşımacılar olarak Van Uden, Navibulgar, Euronav gibi.
Biraz tarih kokan bir yazı gibi oldu.
Tarih raflarında yerini almış olsa da bilinmesi gerekmiyor mu?
Necmettin Akten/Perşembe Rotası