Merkez Bankası’nın Enflasyon Raporu’nda Türkiye’nin ihracat yapısı pay ve yoğunlaşma oranları yoluyla, coğrafi bölge ve sektörlere göre analiz edildi.
Merkez Bankası, Cumhuriyetin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023'te yıllık 500 milyar dolarlık ihracat hacmine ulaşmayı hedefleyen Türkiye'nin ihracatta önünün açık olduğu değerlendirmesini yaptı. Merkez Bankası'nın Enflasyon Raporu'nda yer alan bir araştırmada, 2003-2011 döneminde Türkiye ihracatının, pay ve yoğunlaşma oranları yoluyla, ağırlıklı olarak ihracat yapılan coğrafi bölge ve sektörlere göre gelişimi ve çeşitlenmesi analiz edildi. Merkez Bankasi'nın analizine göre, Türkiye'nin toplam ve sektörel ihracat pazarlarını görece hızlı büyüyen ekonomilere kaydırıyor. Analizde ihracatın sektörel çeşitlenmesinin, genel olarak önemli ihracat pazarlarında artarken ihracat sektörlerinin genelinde de ülke çeşitlenmesi çoğaldığı görüşüne yer verildi.
Merkez Bankası'na göre, 2008-2009'da meydana gelen ve etkileri hala devam eden küresel krize bağlı olarak, en önemli pazarlar olan AB ve ABD'deki kayba rağmen, Ortadoğu, Afrika ve Asya gibi pazarlardaki performans artışı sayesinde Türkiye'nin ihracat potansiyelinde ulaşılan güçlü seyrin, önümüzdeki dönemlerde de süreceğini öngörülüyor. Bankanın değerlendirmesine göre, ihracatın belirli ürün ve ülkelere yoğunlaşması, ihracat gelirlerinin bölgesel veya sektörel şoklara olan duyarlılığını artırırken, bu durum, uzun dönemli ihracat artışlarının sürdürülebilirliğini zorlaştırıyor. Bu doğrultuda ihracat ürün sepeti ve ülke gruplarının çeşitlendirilmesi, küresel görünümden bağımsız olarak ekonominin dışsal şoklara duyarlığını azaltıcı rol oynuyor.
Kaynak:Dünya Gazetesi